‘עובדה’: האם ח”כ לשעבר אמנון כהן קיבל כסף מברוקר לקדם חוקים?

תחקיר 'עובדה' חושף עדות של איש העסקים דניאל מולקנדוב על מערכת יחסים מושחתת שהתנהלה במשך עשר שנים • כהן, מצידו, מכחיש שקיבל כסף או טובות הנאה וטוען כי כל פעולותיו בכנסת נעשו לטובת הציבור • עו"ד יעקב וינרוט: לא היו דברים מעולם
יוני גרין
כ"ז אדר א' התשע"ו / 07.03.2016 12:36

האם ח”כ לשעבר אמנון כהן מש”ס, שפרש מהחיים הפוליטיים במפתיע לפני הבחירות לכנסת ה-20, קיבל כסף כדי לקדם חוקים – ושימש למעשה “שתול” בוועדת הכספים של איש עסקים שהורשע בעבירות על חוקי ניירות ערך?  ואולי, כפי שגורמים בש”ס טוענים, כהן למעשה נסחט על ידי איש העסקים וזה בחר להעליל עליו על רקע סירובו להיכנס עמו לשותפות עסקית?

בתחקיר של התכנית ‘עובדה’, שישודר ביום חמישי הקרוב בערוץ 2, נחשפת עדות של איש העסקים דניאל מולקנדוב, על מערכת יחסים מושחתת שהתנהלה, לכאורה, במשך כעשר שנים.

כהן, מצידו, מכחיש בתוקף שקיבל כסף או טובות הנאה וטוען כי כל פעולותיו הפרלמנטריות נעשו לטובת הציבור.

אילנה דיין חשפה הבוקר את הסיפור לראשונה בגלי צה”ל. “מדובר בחבר כנסת אמנון כהן מש”ס. ההיכרות מתחילה בשנת 2003. אבל הסיפור עולה מדרגה כאשר מולקנדוב נעצר בחשד לעבירות על חוקי ניירות ערך. אמנון כהן – חבר כנסת בכיר – פונה אליו ואומר לו: ‘פניתי לאיש בכיר מאוד במערכת הפוליטית כדי שיקצרו לך את תקופת המעצר’.

“ככה זה מתחיל, וכאשר מולקנדוב עומד לדין הוא מכתיב בעצם לח”כ כהן חוק שילבין את מעשיו בדיעבד. ח”כ כהן עושה מאמצים אדירים להעביר את החוק בכנסת (-ללא הצלחה). כל אותה התקופה עוברים סכומי כסף אדירים וטובות הנאה – מחליפים ידיים.

“אמנון כהן היה אז ח”כ מאוד חרוץ ומוערך, זכה בין היתר בפרס אביר איכות השלטון, אבל החומרים שאנחנו חושפות מעלים סימני שאלה מאוד-מאוד קשים לגבי מערכת היחסים הזאת שאף אחד לא ידע עליה בתוך הכנסת”.

בתשובה לשאלה של רזי ברקאי, על היקף הכספים בפרשה – השיבה אילנה דיין: “כאשר מערכת היחסים מתפוצצת, מולקנדוב מדבר ביאח”ה על מאות אלפי שקלים. עו”ד יעקב וינרוט משיב מטעמו של כהן שלא היו דברים מעולם.

“בכל אופן, בפרקליטות משום מה מחליטים לסגור את התיק – ואמנון כהן פרש מהחיים הפוליטיים. הגרסה הרשמית לפרישה היתה אילוצים משפחתיים, בגלל שהספיקו לו 16 שנים בכנסת. בכל אופן, גם כיום אמנון כהן מכחיש – ‘לא קיבלתי אגורה לכיסי, רק החזרי הלוואות על כספים שנתתי למולקנדוב כשהיה בקשיים'”.

לפי התחקיר, לכהן היה מפתח לדירה של מולקנדוב בנס ציונה. לטענת מולקנדוב, כשכהן רצה לקבל כספים, הוא שלח לו בפלאפון הודעת טקסט: “אפשר לבוא להשקות עציצים?”

בדיווח בדה מרקר על התחקיר נאמר, כי כהן ביקש מחבר הכנסת יעקב ליצמן, שכיהן באותה עת כיו”ר ועדת הכספים, לפנות ליושב ראש הרשות לניירות ערך דאז, משה טרי, כדי להקל בתנאי מעצרו של מולקנדוב.

ליצמן, חשוב לציין, לא ידע דבר על מערכת היחסים הבעייתית בין השניים כשניסה לפעול למען מולקנדוב.

בסיום ההליך הפלילי נגדו, מולקנדוב הורשע בעבירות על חוקי ניירות ערך ונשלח ל- 10 חודשי מאסר בפועל. רגע לפני גזר הדין, כתב לו כהן מכתב המלצה שהוגש לבית משפט השלום בתל אביב. כשריצה את מאסרו בכלא, הגיע כהן לבקרו.

דניאל מולקנדוב מסר עדות נגד כהן גם במשטרת ישראל. עורכי דינו יצחקניא וסובל ניהלו משא ומתן מול הפרקליטות על אפשרות לחתום איתו הסכם עד מדינה. אלא שלפני שלושה חודשים הודיעה הפרקליטות כי החקירה נגד כהן תיסגר, למעשה עוד לפני שנפתחה. ההחלטה התקבלה מבלי שכהן אפילו זומן לחקירה.

גורמים בש”ס טוענים כי כהן למעשה נסחט על ידי מולקנדוב וכי זה בחר להעליל עליו על רקע סירובו להיכנס עמו לשותפות עסקית.

לאחרונה פורסם כי אמנון כהן מונה לתפקיד יושב ראש מכון התקנים.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות