רבנים במאבק על גזירת גילוח הזקן בצה”ל: “למרוד – וללכת לכלא”

כ-100 חיילים חרדים ודתיים המשרתים בטייסת תחזוקה בתל-נוף סורבו עד כה לגדל זקן מטעמי דת • הרב שלמה אבינר: "יש לסרב פקודה במקרה כזה, גם אם מדובר בעשרות חיילים שימרדו וילכו לכלא" • הרב מרדכי שטרנברג, מראשי ישיבת הר המור: "זה איום ונורא, על זה צריך ללכת לכלא"
יוני גרין
י"ט אדר א' התשע"ו / 28.02.2016 20:48

התנגדות רבנית חריפה לפקודה החדשה של צה”ל, לפיה חיילים מחויבים לגלח את זקנם, אלא אם כן יקבלו אישור של הרב הצבאי, של מפקד היחידה – ומעליהם של קצין השלישות הפיקודי.

הרב זלמן מלמד, ראש ישיבת בית אל, אמר היום כי “ההוראה לגלח את הזקן אינה כהוראה לעבור על איסור מוחלט, אף על פי כן מי שמגדל זקן מסיבות דתיות, אסור לו על פי ההלכה להסכים לכפיה שתמנע ממנו לקיים את מנהגו. עליו לסרב למלא את הפקודה גם במחיר ישיבה בכלא.

גם הרב שלמה אבינר, ראש ישיבת עטרת כהנים, אמר בשיחה עם אתר nrg, כי יש לסרב פקודה במקרה כזה, גם אם מדובר בעשרות חיילים שימרדו וילכו לכלא.

“יש סיפור על רב ברוסיה שיצאה פקודה שכולם צריכים לבוא לכיכר העיר לגילוח קולקטיבי, והרב היה ביחסים טובים עם הכומר, והכומר השתדל עבורו, זה לא עזר, הוא קיבל נזיפה, וראש הגסטאפו אמר שאם הוא רוצה הוא יכול לפדות את זקנו תמורת מאה מלקות. הוא אמר בסדר.

“אחרי 20 מלקות הוא התמוטט והובל לבית החולים” – אמר הרב אבינר והוסיף: “גם אם אומרים לחייל שיקבל מכות או ייענש – שייענש. הוא לא יותר חלש מהרב. גם אם מדובר במחלקה שלמה של חיילים. לא כתוב בשום מקום שאסור ללכת עם זקן”.

הרב שטרנברג: איום ונורא

הרב אבינר הזכיר את טיעוניו של ראש אכ”א כי חייל נדרש להיות מסודר ולא מרושל, וכי קיים חשש שחייל לא דתי יתחזה לדתי כדי לגדל זקן – אך דחה אותם: ” חיילים צריכים להיראות מסודר, אבל אפשר להיות עם זקן מסודר ויפה.

“אני פוגש בעיר העתיקה כל הזמן אנשי משמר הגבול שרובם יש להם זקן, שהרבה מהם לא דתיים, יפה ומסודר. לכל צבאות העולם, גם בארצות הברית, היו גנרלים עם זקן, והם תפקדו טוב”.

הרב מרדכי שטרנברג, מראשי ישיבת הר המור, אחת מישיבות הדגל של הציבור החרד”לי, תקף גם הוא את ההחלטה ואמר: “זה איום ונורא, על זה צריך ללכת לכלא”.

אריאל: אל תפגעו בצבא העם

שר החקלאות ח”כ אורי אריאל פנה היום (ראשון) לשר הביטחון משה (בוגי) יעלון כדי שימנע החמרת הנהלים כלפי חיילים המבקשים לגדל זקן במהלך השירות הצבאי.

במכתבו ציין שר החקלאות אריאל כי הוא מבין “שהדבקות במשימה, המקצועיות והמשמעת הם ערכים מובילים כדי להבטיח את יעודו של צה”ל להגן על המדינה, אזרחיה ותושביה. אולם יחד עם ערכים אלו, מרכיב יסודי ומהותי בצה”ל הוא היותו צבא העם במדינה יהודית ודמוקרטית”.

לדברי אריאל, “הזקן הינו אחד הסממנים היהודיים הבולטים במהלך הדורות. המנהג עבר במסורת מדור לדור ואף נכתב בספרי הלכה שונים. ולצערנו, כאשר ביקשו אויבי ישראל לפגוע ולהשפיל יהודי, היו ראשית לכל מקצצים את זקנו ופיאותיו.”

“מסיבות אלו” מסכם אריאל, “אבקש את התערבותך הדחופה בנושא וכי תידרש לסוגיה ותמנע פגיעה מיותרת בזכויות הפרט ובייחודיותו של צה”ל כצבא העם במדינת ישראל”.

משפט צבאי

בתוך כך חשף היום העיתונאי מנדי ריזל בתחנת הרדיו ‘קול ברמה’, כי כ-100 חיילים חרדים ודתיים המשרתים בטייסת תחזוקה בבסיס תל-נוף סורבו עד כה לגדל זקן מטעמי דת.

מפקד טייסת התחזוקה, סא”ל ארז הראל, אינו מעניק לאיש מהם אישור. לטענתם, הוא מונע את העברת הבקשות לשלישות, ואינו מתחשב באישורים של הרב.

החיילים, שאינם משרתים במסגרת שח”ר כחול, מתלוננים על כך שאפילו אחד מבין הפונים לא קיבל אישור לגדל את זקנו. הם מסבירים כי במידה ולא יתגלחו עד יום רביעי-  אז תיכנס הפקודה החדשה לתוקף – הם עשויים לעמוד למשפט צבאי.

כמה מהם כבר הודיעו כי יסרבו לעמוד למשפט בפני אותו סגן-אלוף, שלטענתם בז לחיילים שומרי המצוות.

אחת התשובות העיקריות שמקבלים החיילים מהגורמים השונים שדוחים אותם שוב ושוב, היא: “גם לרב הצבאי הראשי רפי פרץ אין זקן”.

לטענתם, הם לא יוותרו בנושא הזה. “נשב בכלא ונעמוד על העקרונות שלנו. זו בושה וחרפה”.

תגובת דובר צה”ל, כפי שנמסרה לקול ברמה: “כפי שהוחלט בקיץ האחרון, שונתה הפקודה בנושא גידול זקן בצה”ל. הנושא אף נדון בבג״ץ והפקודה אושרה. בימים אלו נכנסה לתוקף הפקודה וכלל הבקשות להיתר חריג לגידול זקן נבחנות לעומק על ידי הגורמים המוסמכים בפיקודים, תוך התחשבות בהמלצות מפקדים ורבנים.

“נדגיש כי כל בקשה נבחנת באופן שיוויוני ללא הקשר למסלול אליו משתייך החייל. לכל חייל ישנה הזכות לערער על ההחלטה המתקבלת.”

מוקדם יותר אמר ראש מטה איגוד ישיבות ההסדר שמואל (מולי) יסלזון: “בעיות הביטחון של מדינת ישראל והאתגרים העומדים לפני צה”ל כה גדולים ומשמעותיים שההחלטה להתאנות לחיילים שמגדלים זקן היא צעד לא ראוי ולא מקובל. יש מאות חיילים בני ישיבות הסדר, מכינות קדם צבאיות תורניות ואחרות שרואים בשירות משמעותי כלוחמים בצה”ל מצווה, והפקודה להוריד את הזקן לא מתיישבת עם היות צה”ל צבא מדינתו של העם היהודי”.

 

תגיות

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות