הרבנות בפתח תקווה מסרבת לחתן זוגות יוצאי אתיופיה?

בתחקיר שפורסם בתחנת הרדיו גלי צה"ל נטען כי הרב הראשי של פתח תקווה, הגאון רבי בנימין אטיאס, מסרב לחתן זוגות יוצאי אתיופיה מפני שיש פקפוק ביהדותם • הגר"ד לאו ושר הדתות דוד אזולאי: "אין כל אפליה ברבנות פתח תקווה"
אליעזר היון
י"ג אדר א' התשע"ו / 22.02.2016 12:39

זוגות יוצאי אתיופיה בעיר פתח תקווה אינם יכולים להירשם לנישואין בעירם מפני שמפקפקים ביהדותם. כך דווח הבוקר (שני) בגלי צה”ל.

על פי העדויות שהובאו בגל”צ, אמר רשם הנישואין המקומי לכלה אתיופית: “הרב רוצה אישור שאת עברת את הגיור ואת שומרת שבת. הוא בודק את הגיור של כולם. תביאי לי אישור מרב שאת שומרת מצוות מאז שהתגיירת”.

רשם הנישואין, כך על פי הדיווח, חקר את הכלה על אורח חייה, דבר שעל פי גל”צ הינו בניגוד לנהלים, ולבסוף, שלח אותה להירשם בעיר אחרת – רק לא בפתח תקווה: “מכיוון שנאי רואה כבר מה הולך, אני מציע לך – הוא גר בראשון, אולי תלכו לראשון שמה לא יבקשו את כל הדברים הללו”.

לפי טענת הקהילה האתיופית, הרב הראשי הספרדי בעיר, הרב בנימין אטיאס, הוא זה שעומד מאחורי הסירוב לחתן את יוצאי הקהילה האתיופית ושולח אוחתם לערים אחרות.

אלא שהרב אטיאס מכחיש את הטענות נגדו, וזוכה לגיבוי משר הדתות דוד אזולאי והרה הראשי הגר”ד לאו שהצהירו: “הרבנות בפתח תקווה פועלת בצורה נקייה ללא אפליה”.

הרב אטיאס ביקש מבני הקהילה לחזור בהם מהטענות נגדו, ומנגד אלו טוענים שמאז הפרסום, נשללה הזכות של רב הקהילה בעיר, עדיאל אליו, לקדש את הזוגות הצעירים.

תגובת משרד הדתות והרבנות הראשית: “עמדתו העקרונית של המשרד: יש לאבחן בין קהילת ביתא ישראל לבין הפלשמורה. הראשונים נדרשים לבירור יהדות. הפלשמורה: יש בעניינם הליכי גיור, שבסופם תעודת המרה. העמדה המשפטית הינה כי לא ניתן להפקיע גיור שנערך זה מכבר, הגם שהגר אינו שומר כיום תורה ומצוות. כלומר: מה שרלוונטי הוא המועד בו קיבל הגר תורה ומצוות בפני ביה״ד ובמעמד המילה והטבילה.

ככל שיש ספק לדייני הגיור, הם לא יגיירו; אולם ברגע שגיירו, מנפיקים תעודת גרות ובעקבותיה תעודת המרה, שזהו המסמך הרשמי, שעליו חותם ראש העדה הדתית, קרי, הרב הראשי ונשיא ביה״ד הרבני, ושבעקבותיו ניתן להירשם במרשם האוכלוסין כיהודי.

לאחר הנפקת תעודת ההמרה, שהיא בגדר אקט מינהלי, לא ניתן לערער על הגיור, כאמור, וכך צריכה להתייחס כל רבנות לעניין התעודה. ממילא אין מקום לכל שאלה בדבר שמירת תורה ומצוות לקראת הרישום לנישואין”.

תגיות

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    בוסו, בוסו, תפסיק להשמיץ את הרב אטיאס לא תצליח
    22/02/2016 13:47
    לוי
  1. כולם