נתניהו: פעם ראשונה שראש ממשלה בבג”ץ. רובינשטיין: יכול לברך ‘שהחיינו’

ראש הממשלה הופיע, בצעד חריג, בפני בג"ץ כדי לשכנע אותם לאשר את ההסכם שהשיגה הממשלה מול חברות הגז • ביקש לדחות העתירות נגד המתווה: "נקודת הזמן הנוכחית היא קריטית. אם לא נתתחיל לייצא גז הלקוחות בעולם יקנו גז מאויבי ישראל"
דוד ליבוביץ
ה' אדר א' התשע"ו / 14.02.2016 15:50

היסטוריה בבג”ץ: ראש הממשלה בנימין נתניהו התייצב אחר הצהרים (ראשון) בפני שופטי בג”ץ כדי לשכנע אותם לאשר את המתווה שהשיגה הממשלה מול חברות הגז.

עם פתיחת דבריו, אמר נתניהו: “למיטב ידיעתי זו הפעם הראשונה בתולדות המדינה שראש ממשלה מתייצב בפני בג”ץ.

ראש ההרכב, השופט אליקים רובינשטיין, השיב לו בהומור האופייני לו: “אם תרצה תוכל לברך ‘שהחיינו’…”

עם השופט רובינשטיין יושבים בהרכב ארבעה שופטים נוספים.

ראש הממשלה נתניהו אמר לשופטים כי נקודת הזמן הנוכחית היא קריטית, וכי החשיבות באישור המתווה בנקודת הזמן הנוכחית איננה רק לכלכלה אלא לביטחון הלאומי ולמעמדה של ישראל במזרח התיכון.

נתניהו הוסיף ואמר לשופטים כי הוא חרד מכל עיכוב נוסף בצאתו של המתווה לדרך.

בהמשך דבריו טען נתניהו כי אם מדינת ישראל לא תתחיל לייצא גז הלקוחות בעולם יקנו גז מאויביה של ישראל, והוסיף כי פיתוח מאגר לוייתן דרוש לביטחון האנרגטי של מדינת ישראל.

ההתייצבות של נתניהו היא צעד חריג, והוא הגיע כדי להגיב לעתירות שהוגשו נגד המתווה, שאושר בכנסת ובממשלה.

בין העותרים: התנועה למען איכות השלטון, המפלגות המחנה הציוני, מרצ, וארגונים חברתיים. לדברי העותרים, ההחלטה לאשר את המתווה התקבלה ללא סמכות, והיא אינה סבירה ואינה מידתית, בעיקר ככל שמדובר על הפעלת סעיף 52 לחוק ההגבלים העסקיים.

נתניהו הגיש בשבוע שעבר תצהיר שבו נימק מדוע על השופטים לדחות את העתירות.

נתניהו טען שהמתווה הוא הריאלי והטוב ביותר שניתן היה לגבש וכי הקיפאון במשק הגז עלול לפגוע בביטחון המדינה. “קיים צורך חיוני בחילוצו המהיר של משק הגז הטבעי בישראל מהקיפאון שאליו הוא נכנס בעקבות החלטת הממונה על ההגבלים העסקיים לשעבר לחזור בו מטיוטת הצו המוסכם שגובש עם בעלי החזקות תמר ולוויתן.

“השתכנעתי כי קיים צורך חיוני בחילוצו המהיר של משק הגז הטבעי בישראל מהקיפאון אליו הוא נכנס, בעקבות החלטת הממונה על ההגבלים העסקיים לשעבר לחזור בו מטיוטת הצו המוסכם שגובש עם בעלי הזכויות בחזקות ‘תמר’ ו’לוויתן'”, הוסיף נתניהו. “עיכוב משמעותי בפיתוח החזקות והרחבתן עלול למיטה שיקול דעתי לגרום לפגיעה משמעותית בביטחון המדינה וביחסי החוץ שלה, ולמנוע ממדינת ישראל מלמצות הזדמנויות בלתי חוזרות הניצבות בפניה בעת הנוכחית”.

הדיון ברובו יעסוק בסוגייה הטכנית: האם הפעלת סעיף 52 השנוי במחלוקת – באמצעותו אישר נתניהו בעצמו את המתווה – עומדת בניגוד לחוק?

מחוץ לרחבת בית המשפט כבר התאספו עשרות פעילים שמוחים נגד מתווה הגז, כשהם נושאים שלטים עליהם נכתב: “לעצור את שוד הגז”, “ממשלה של גזלנים”, “ביבי שודד אותי” ו”על ראש הגנב בוער הגז”.

חברת הכנסת שלי יחימוביץ’ מהמחנה הציוני טענה כי הופעתו של ראש הממשלה היא זריית פחד על שלטון החוק. “היום גוברים האיומים והלחצים על בית המשפט העליון, תחת מסווה קלוש של ‘גורמים ממשלתיים’. זאת, בשעה שלעצם הופעתו החריגה של נתניהו בפני השופטים אין כל עילה עניינת ומשפטית זולת הטלת מורא על השופטים, בתקופה שבה בית המשפט העליון נמצא ממילא תחת מתקפה בלתי פוסקת של המערכת הפוליטית”.

היא הוסיפה: “בסוף השבוע נשבר עוד שיא של התנהלות נטולת עכבות – נתניהו בישר על אביב פיקטיבי חדש ביחסינו עם טורקיה, שנולד אך ורק לכבוד המתווה”.

תגיות

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    האמן לי, האמן לי כבוד השופט שזה אינטרס ממדרגה ראשונה
    15/02/2016 01:17
    מסעוד נתניהו
  1. לצורך בטחון ישראל, אההההה בטחוני האישי, האמן לי…