פריצת דרך: חוקרת מוח ישראלית פיתחה מנגנון תרופתי נגד אלצהיימר

ד"ר שירה כנפו, חוקרת ישראלית העומדת בראש מעבדת מוח בספרד, פיתחה תרופה המסוגלת 'לעקוף' את מחלת האלצהיימר בשלביה המוקדמים • "המנגנון שאותר הוא ללא ספק פריצת דרך. אנו זקוקים כעת להרבה מזל ולשיתוף פעולה של חברות התרופות"
אליעזר היון
כ"ט שבט התשע"ו / 08.02.2016 17:58

בשורה של ממש לחולי האלצהיימר: צוות חוקרים בינלאומי – בהובלתה של הישראלית ד”ר שירה כנפו – הצליח להחזיר מוחות שנפגעו מאלצהיימר לתפקוד מלא. כך פורסם בכתב העת היוקרתי Nature Neuroscience, שצוטט באתר וואלה.

החוקרת, ד”ר כנפו, למדה לימודי רפואה ומדעי המוח באוניברסיטת בן גוריון וכיום עומדת בראשות מעבדה לקוגניציה מולקולרית באוניברסיטה בספרד.

המחקר שארך חמש שנים הוביל לפריצת דרך, כאשר הצוות הצליח לפתח תרופה המוזרקת למוח בשלב מוקדם של המחלה, ובכך ‘לעקוף אותה’.

החוקרים הזריקו במשך שלושה שבועות את התרופה למוחם של עכברים שחלו באלצהיימר, והתוצאה היתה שזכרונם של חיות המעבדה כלל לא נפגע.

מבלי להיכנס לתיאור פיזיולוגי מפורט, מסבירה ד”ר כנפו כי במוחם של החולים באלצהיימר מצטברים מצבורים קטנים ורעילים של חלבון ההופך בהמשך לחומר בשם ‘פלאק’.

לאורך שנים, אומרת כנפו, מדענים סברו שהפלאק הוא הגורם לאלצהיימר, אף כיום מבינים כי הפלאק הוא התוצאה, וכי המחלה “מתבשלת” במוחם של אנשים עשרות שנים לפני שתסמיניה נותנים אותותיהם.

“השאלה היא כיצד ניתן לתפוס את האלצהיימר בשלביו ההתחלתיים, כי אחרי שהוא מתפרץ – כבר די מסובך לטפל בו. בניסוי הראינו שניתן להחזיר את תאי העצב לתפקוד רגיל, כאשר המחלה היא בשלביה המוקדמים”.

השלב הבא הוא פיתוח תרופה מהמנגנון שאותר והתחלתם של ניסויים קליניים, “תהליך שעשוי לקחת כמה שנים”, צוטטה כנפו בוואלה. “אנחנו לא רוצים לטפח באנשים תקוות שווא, אך המנגנון שאותר הוא ללא ספק פריצת דרך. אנו זקוקים כעת להרבה מזל ולשיתוף פעולה של חברות התרופות”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות