מצוקה: מפסיקים שאיבת המים מהכינרת אל המוביל הארצי

השנים השחונות והעלייה המזערית של מפלס הכינרת הובילו את ראשי רשות המים להחלטה היסטורית: שאיבת מים מהכינרת למוביל הארצי - רק לתחזוקה ולצרכים מקומיים • "בעבר שאבנו 500 מיליון קוב, השנה נשאב 30 בלבד"
קובי פינדרוס
כ"ו שבט התשע"ו / 05.02.2016 13:20

שאיבת מים מהכנרת אל המוביל הארצי יורדת למספרים שמעולם לא נראו קודם לכן.

“לפני למעלה מעשור שאבנו בכל שנה מהכנרת כ-500 מליון קוב מים. בעשור האחרון ירדנו לסביבות 300 מליון בשנה, והשנה יהיה שיא של שאיבת 30 מליון קוב. מעולם לא שאבנו כל כך מעט מים בכנרת”, אמר ד”ר עמיר גבעתי, מנהל תחום מים עיליים בשירות ההידרולוגי של רשות המים, לאתר nrg.

השאיבה השנה תהיה בעיקר לתחזוק מערכות המוביל הארצי ולצרכים מקומיים. גבעתי מסביר כי בעקבות השנים השחונות וההבנה כי כמות המים שהכנרת מאבדת מהתאיידות טבעית היא גבוהה יותר מאשר כמות המים שנכנסים אליה במהלך השנה, הרי שברשות המים לא יכולים להמשיך לשאוב מהכנרת את אותה כמות מים.

לדברי המומחה, פתרונות ההתפלה לא הורידו את מצוקת מפלס הכינרת מסדר היום: “אנחנו לא מכירים כניסות מים נמוכות כאלה נכון לתקופה כזו בפרספקטיבה של 90 שנה, למעט שנה אחת שהייתה גם קשה בשנת 2007. לכנרת ברמה המקומית אין תחליף. היא עדיין מקור המים לרמת הגולן ויישובי סובב כנרת והגליל העליון. ועדיין אנחנו מעבירים ממנה מים לירדן במסגרת ההסכמים וגם לחקלאים, כך שלא משנה כמה טכנולוגיות ופיתוחים ניצור כמו התפלה וטיהור מי שופכין, אנחנו עדיין תלויים באקלים”.

יצויין, כי מפלס הכנרת עלה מתחילת עונת הגשמים רק ב-22 ס״מ, כאשר עליית מפלס ממוצעת בתקופה אוקטובר – אפריל אמורה להסתכם ב-1.6 מטרים.

תגיות

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות