חרדים, די ליילל. תתחילו לדבר

הסקרים החילונים המצביעים על שנאה חילונית צרופה מחלצות שוב אמירות מביכות, אפלוגטיות מטעם הדוברים החרדיים • חבר'ה, מה קרה לנו? תתחילו לתקוף
מיכה שולם
כ"ז אייר התשע"ד / 27.05.2014 15:57

לפני כמה ימים פורסם הסקר העונתי ששיתק בפעם-המי-יודע-כמה, את הדוברים החרדים. 70% מהחילונים שונאים חרדים, נכתב שחור על גבי עיתון. לא יאומן.

הדוברים החרדים עצו למחסה הקרוב והתעטפו בשכפצי”ם, נעלו את הדלתות חסיני ההדף ושלפו את האייפדים (ולעולם לא נדע אם הם ירדו למקלטים בגלל הפחד מהסקר או הפחד שיראו אותם שולפים אייפד) – להקליד בזריזות את התגובה הלקונית, הפחדנית משהו, שהם למדו לדקלם בעל-פה:

“התקשורת החילונית אשמה”, “זו התוצאה של ההסתה”, ועוד פנינים עבשים, שרידים לדור נרדף.

חבר’ה, מה קרה לנו? איך בכל פעם שכלי תקשורת או חבר כנסת רדוד ונבער מדקלם את השטויות חסרות הבסיס ש”חרדים לא עובדים” או המנטרה המנצחת “חרדים לא לומדים ליב”ה” (שומו שמיים והאזיני ארץ), אנחנו הולכים כסומים אחרי החלילן מהמלין, מתגוננים ומנסים להוציא את הטיעון על חשיבות לימוד התורה?

יש לנו מקלידנים מושחזים; יש לנו עשרות אלפי בוגרי תואר ראשון; יש לנו עו”ד יותר מאשר לחילונים (וגם גננות וגרפיקאיות, אבל זה נושא לטור נפרד) – שיקום מישהו ויציג לכולנו את הסקר הבא:

70% מהחרדים לא יודעים לדבר (או מפחדים לדבר); ‏20% יודעים לדבר, אבל לא יודעים על מה; 9% חושבים שהם יודעים, אבל לא; 1% יכול ורוצה, רק צריך לצייד אותו במידע הנכון.

תפתחו את נתוני הלמ”ס:

• כח העבודה החרדי כמעט ומשתווה למגזר החילוני (60% מול 40% בהתאמה). יש לנו את אותו מספר הסטודנטים כמו המגזר החילוני. כמות הפציפיסטים, הכדורסלנים ועובדי התיאטרון והאופרה שלא מתגייסים, קרוב מאוד לכמות מקבלי הדיחוי החרדים.

• אנחנו 35% מתושבי ירושלים ומקבלים פחות ב18% מהתקציב הכללי.

• אברך מקבל שישית ממה שסטודנט מקבל.

• גם סטונדט חרדי מקבל שישית ממה שסטודנט חילוני מקבל.

• אנחנו משלמים פי שניים מחילוני על עוף.

• ופי שלושה על מנת להיכנס לאותה בריכה, כשהיא כבר פתוחה בשעות נפרדות.

לפני כמה חודשים, בתל אביב, היו כמה תימהונים חילוניים שחילקו מגבונים, עם הסלוגן המשתק: “כשחרדים יילכו לעבוד, החילונים יזיעו פחות”.‏ אמרתי אז לכמה חברים: לכו, קחו את המגבונים מהחילונים האלא ונגבו את השיתוק והפחד מהאוזנים ומהמקלדת של הדוברים החרדים.

במקום ללמד עוד כמה אלפי חרדים לתואר ראשון במנהל עסקים (מה זה נותן בכלל?) תלמדו שלושה אברכים עם יכולת דיבור ממוצעת פלוס – מה להגיד, ותתחילו לתקוף חזרה.

אני קורא להתחיל להציף את בג”ץ. לא בתשובות על העתירות הקנטרניות של חפצי האנטישמיות‏, שלא יבינו לעולם כמה לימוד התורה חשוב. אלא בעשרות תביעות מוצדקות ומבוססות היטב על אפליה מגזרית, על עושק הרש, על עשרות שנים של שתיקה מתמשכת.

בהצלחה.

ונקודה לסיום:

גונבה שמועה לאוזני (שמועה מבוססת, צריך לומר) שיש לי כבר יותר משלושה קוראים לטור. אני רוצה להבהיר לכם, ידידי רעי ואהובי (בלשון רבים) – אני נהנה לכתוב. בהחלט. אני מודה. אבל חשובה לי גם דעתכם.

ומכיוון שעוף מוזר אנוכי, לא מחובר לפייסבוק, ולא מחובר לעשרות קבוצות ווטצאפ (שמעתי שבכל הקבוצות יש את אותו יחס כמו בסקר: 70% קוראים בלבד את ההודעות, 20% עושים העתק הדבק עד אובדן הכרה, 9% מעלים תמונות ממוחזרות ו-1% כותב ומעלה נייעס) – אני לא יודע באמת מה התגובות שלכם לטורים שלי.

כאן למטה, ממש מתחת לסיום דברי, קיימת אופציה משונה מעט, המכונה “תגובה”. במטותא מיינכו, כנסו (זה לא נושך). תכתבו את דעתכם, רעיונות לטורים, נושאים לדיון, הארות והערות. אני מבטיח להגיב (אם כי אינני מבטיח כיצד, אך זה כבר רעיון לטור נפרד).

שלכם, מיכה שולם.

הדפס כתבה

21 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    מסכימה עם כל מילה
    27/05/2014 17:24
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. היטבת לתאר את המצב
    ובמקום שאין אנשים הייה איש
    הייה נא לפה לעשרות אילמים הרוצים לצעוק ואינם יודעים כיצד
    עודד אנשים להביע דעתם בשער בת רבים
    ויהא זה שכרך על עמלך

  2. תגובה
    27/05/2014 17:27
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  3. בקשת קבלת

    אחלה טור !

  4. מאמר מושחז ונכון
    27/05/2014 17:52
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  5. כל מילה נונכה

  6. הפלאת לתאר
    27/05/2014 18:01
    דגל
  7. אם אכן אילו הנתונים,
    אז למה באמת אין מי שידבר אותם?
    כנראה אין מי שישמע…

  8. לחרדים יש נחיתות בגלל העוני הרב שהם חיים בהם
    27/05/2014 18:19
    דוד
  9. גם החרדים העובדים פר לנפש לעומת החילןנים אנחנו נחיתים

  10. הדובר החרדי האולטימטיבי
    27/05/2014 18:22
    אילן
  11. מברוק גדול ושאפו ענק על הטור המדהים והמושחז ובעיקר הצודק שכתבת באומץ רב!!
    חזק ואמץ מיכה..

  12. נהנתי לקרוא
    27/05/2014 18:58
    יוסי ב
  13. כמה נכון כמה עצוב

  14. מענין באמת
    27/05/2014 19:05
    סטודנטית חרדית
  15. כסטודנטית חרדית באוניברסיטה, אני נתקלת במה שכתוב במאמר באופן קבוע על -בסיס אוזן פנויה . כל זמן שאין שיעור, הנושא עולה . (לא מצדי, אלא מצד סטודנט מתנדב מתחלף,- שמנסים להתיש אותי) ואני מוצאת את עצמי מנסה לדבר בשם היהידות החרדית.
    לא יספיקו מס’ אנשים שידברו. זו אכן צריכה להיות מגמה של שיווק הציבור החרדי.
    כי מנסיון , אחת לא מספיקה. מה גם , שהדבר דורש גם שכנוע עצמי פנימי של הציבור החרדי. בנוסף לכך – כמו שכתב אחד מהמגיבים ; לא מספיק לדבר ,צריך שיהיה גם מי שיקשיב.

  16. דיבורים לא ממש יועילו לאוירה ברחוב ..
    27/05/2014 19:50
    קובי
  17. א . צריך להבין שהמיעוט לא ישכנע את הרוב כמו שהארמנים לא ישכנעו טורקים …
    אתה מדבר כמו ילד שחושב שבכוחו להחזיר בתשובה כל אדם, כי האמת איתו !

    תרגע תנוח , העולם לא יתוקן על ידי חוכמתך הרבה …

    ב. ובשקט אגלה לך שאנשים חכמים בהיסטוריה הבינו שמדיבורים , לא ישאר ציבור חרדי , עדיף לימוד תורה והתרכזות בקיים , ואם אם במעט סבל וצער , מאשר חכמים גאוותנים שמסבירים לכולם את חוכמתם !

    ג. נ.ב. אל תשכח שאדם גאותן לעולם לא ישכנע , רק יכול לנצח,
    וניצחון על ציבור גדול וחזק מאיתנו, לא יתן לנו שקט ורגיעה !!
    רק יעורר את חמתו … הוא ימצא כבר את הצדק איך לכסח אותך ….

  18. לא מועילה הסברה מול אבנים וקללות
    27/05/2014 20:34
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  19. קודם כל אכן אתה כותב מצוין. הגיון בריא וביטחון עצמי.
    אבל לא תועיל שום הסברה מול זריקות אבנים, קללות ומשיכת זנבות.
    נכון מדובר בקומץ לא מייצג, אבל תמונה אחת שווה אלף מסבירנים רהוטים.

  20. תרוץ לכנסת. את הקול שלי קיבלת!
    27/05/2014 22:25
    חבר
  21. כל מילה בסלע
    28/05/2014 02:28
    אלי
  22. אתה צודק ב100:

    אתה גדול!
    עלה והצלח!

  23. שפות שונות
    28/05/2014 13:00
    גל-חיים
  24. החילונים והחרדים מדברים בשפות שונות. זה אמנם נראה ששני המגזרים מדברים עברית אך המהות שונה.
    אך יש קבוצה אחת שמדברת את שתי השפות. קוראים להם חוזרים בתשובה ונכון אני אחד מהם. לדעתי (ולדעת כמה מחבריי החרדים) חבל שהיכולת שלנו לדבר את שתי השפות לא מנוצלת מספיק.

  25. קו חשיבה יפה. הרשה לי לחלוק.
    28/05/2014 23:13
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  26. קודם כל זוהי יומרנות חרדית לדבר על נושא מורכב כמו כלכלה באופן שטחי ולא ממצה.
    לזרוק ססמאות של ‘תסתכלו בלמ”ס’ ‘ואנחנו מקבלים פחות’ זה קונה אנשים משוחדים בעלי דעות קדומות שתמיד מצדיקים את החוג, הקהילה, וגם את החברה שלהם בלבד.
    אז נתחיל, קודם צרך להגדיר מהו ציבור חרדי? האם כל חובש כיפה שחורה בפריפריה ניקרא חרדי (האם הצבעתו למפלגת ש”ס עושה את זה). ונניח שכן, תתייחס לציבור הליטאי והחסידי בפני עצמם [עבודת הציבור הספרדי לא אמורה להעלות סטטיסטיקה רק בגלל חבישת כיפה דומה. בפועל המנטליות והמגדריות שונה לחלוטין, בבתי ספר בנישואין ובהלך חשיבה].
    אבל כל אחד יעשה את מבחן הסטטיסטיקה לעצמו:
    א. כמה קרובים, שכנים, חברים לספסל הישיבה, [מקהילה חרדית מובהקת] יצאו לשוק העבודה
    ב. מהיוצאים לעבודה כמה מהם עובדים בשחור קרי: סופרים רמי”ם מלמדים, סוחרי סת”ם ועוד כיוצא בשלל העבודות החרדים= עבודה שחורה אינה תורמת להתבססות מדינית כלכלית נאותה.
    ג. כל אברך או אברך לשעבר יעשה חושבים עם עצמו כמה מחבריו ניסו להערים על הרשויות בהנחות לארנונה ומעונות וכיוצ”ב בטענה שאברך פטור ממסים [באזני שמעתי היתר כזה מרב קהילה חשובה] פעולה כזו מחלישה את המיסוי המדינתי.
    ד. הצרכנות החרדית פחותה בהרבה מחילונית. ואע”פ שהרבה משפחות ממרובות ילדים הוצאות הקנייה מועטות מאד. המדד לכך ההכנסה, הכנסה ממוצעת היום לבני זוג מהמעמד הבינוני [מדויק ע”פ הלמ”ס] כ16000 ש”ח כמה חרדים מגיעים לסכום כזה.
    ה. אורח החיים של החרדים פשוט דבר הגורם להם לרצות [וטוב שכך] הרבה ילדים, אבל ריבוי הילדים גורם הוצאות נוספות למדינה כגון: הוצאות רפאיות הנחות שונות [מעונות ארנונה] חוק חינוך חובה. ועוד הרבה והתרומה של החרדים אינה בהתאם.
    ו. לגבי כמות הסטודנטים הרשה לי לא להתייחס זה קצת מצחיק בתוך עמי אני יושב, רוב מכרי החרדים [והרבה מהם אף ‘חרדים מודרנים’ אף אנגלית בסיסית אינם יודעים.
    ז. תשלום על עוף? נו באמת מה אתך? הכסף הולך למדינה או לעסקנים ולרבים שמשום מה אף פעם לא ניגמר להם הכסף לתת דירות לילדים. [כנ”ל לגבי בריכה הכסף נע ישירות לבעלים . שבדרך כלל עשה קומבינה עליך עם עסקן חרדי ממלוח שעובד בשחור]
    ח. תושבי ירושלים ברובם משפחות ברוכות ילדים שהתשלום של הארנונה שלהם מזערי למה שחילוני ישלם ‘תרבות’ של אחרים. [אם יש דבר כזה תרבות אצל חרדים. הכוונה במובן של בילוי זמן].
    ט. תסוך על חברי הכנסת החרדים אם הטענות שלך היו קבילות ונכונות מזמן היו מגשים בג”ץ בשם זכות השיווין כנראה שהאמת ממך והלאה.
    לסיכום אני חושב שהבכייה החרדית מוצדקת. אבל במקום לבכות על הקיפוח הבכי הנכון על מצבם העגום והבועה שנוצרה מבלי יכולת לפוצץ אותה
    בברכה אחד מקוראיך הנאמנים

    • מיכה שולם   29/05/2014 00:55

      ראשית, מרגש אותי שמישהו משקיע כל כך הרבה זמן לכתיבה כל כך ארוכה על הטור שלי.
      ואשתדל לענות על ראשון ראשון אחרון אחרון…
      אי אפשר לכתוב בטור ציני והומורסטי שיעור בכלכלה. אך בניגוד גמור לדבריך, אני כן בדקתי בלמ”ס ואני כן ‘מונח בנתונים (כגון במספרי הסטודנטים, בניגוד גמור ל”סקר” הסובייקטיבי לחלוטין שלך, בקהילה הקרובה אלייך….)
      לגבי המגזרים השונים: החילונים מסתכלים עלינו כחטיבה אחת. למה אתה צריך לפלג? מבחינתם כל מי שראשו לא מגולה, הרי הוא אוכל חינם ומביא יותר מידי ילדים שגורמים להוצאות מיותרות למדינה (מוזר, אבל עוד מישהו כתב את זה…. מוכר לך?)
      א. כמי שהרצה לרוב מכריע ומוחלט של צוותי המכללות האקדמאיות החרדיות בארץ, אני חייב להגיד לך שאתה טועה. מאידך, אני מבין מאיפה הטעות שלך, כי בבית הכנסת בו אני מתפלל, אין הרבה סטודנטים.
      ב.כמי שמייעץ לחלק מאותם ‘סחורים בשחור’ אני חושב ששוב אתה מונע מהסתה פרועה. בשנים האחרונות יותר ויותר חרדים עוברים לעבודה בלבן, או לפחות חלקית… מפחד הרשויות. ואפילו אם לא, הרי כל אדם שמוציא מחברו כסף, תורם לכלכלה, כי המוציא צריך להכניס מהיכן שהוא, והמכניס מוציא במקום אחר… זו הכלכלה המודרנית.
      ג. שוב אתה מונע משנאה עצמית. וחבל. בא נספור ביחד כמה חילונים נתפסו על העלמות מס (זמרים…. שר אוצר לשעבר וכו וכו) ואני אקח אותך למסדרונות המע”מ ומס הכנסה (אני מסתובב שם הרבה) ואפגיש אותך עם אלפי חילונים (!!) מעלימי מס, מקבלי תקבולים בשחור, וכו וכו. תפסיק לפזר סיסמאות מתלהמות (עוד מישהו כתב את זה…. מוכר לך?) זה מחליש את המיסוי המדינתי!
      ד. הזוי…. שיעור קצר בכלכלה: וכל סטודנט מתחיל יודע את זה. החיולנים מוציאים הון עתק על מותגים. ולכן כח הקניה שלהם קטן יותר. הם קונים תיק לילדים ב600 ש”ח.אנחנו קונים 3 תיקים כל אחד ב200…
      ה.אני מצטער בשבילך. ואני מקווה שדעתך לא תתקבל, אתה מציע לדלל אוכלוסיה? שיהיה פיקוח על הילודה? להביא ילדים רק אם יש הוכחה על הכנסה מספקת? אתה יהודי? דתי? מעניין.
      ו. עיין לעיל, עניתי לך על זה. עזוב סיסמאות וסקרים לא מקצועיים. לך אסוף נתוני אמת.
      ז. צודק בכל מילה. לוקח את המילים שלי בחזרה. ונתת לי רעיון לטור חדש! תודה!
      ח. אתה דוגל בחלוקת משאבים לפי איסוף משאבים?? שהמיסים יחולקו למי שמשלם אותם? אז למה חילוני ירושלמי מובטל מקבל ‘תרבות’ יותר מחרדי עובד???? למה????
      ט. אני זועק חמס נגד כל אותם אלה שממשיכים למלמל סיסמאות נבובות ולא מגישים בגצי”ם. על זה בדיוק היה הטור שלי.

  27. נקודת ההנחה שלך מוטעת מיסודה.
    28/05/2014 23:15
    ישראלי ≠ יהודי
  28. נראה לך, שיש בעיה בהסברה ?
    אולי ננסה להציע למדינה לעשות הסברה באל ג’זירה, כדי לשכנע את העולם הערבי בצדקת דרכה. והלא הנתונים היבשים עומדים לזכותה, שהרי אין להשוות את יחס המדינה לתושבי עזה, ליחס סיסי לתושבי סיני. כל שכן אסאד חיזבללה ועוד.
    אלא מה, מובן שאם יש שנאה טבועה, זה טאבו, ואין מה לעשות.

    מי שיסתובב ברשת [ובמיוחד בווינט] יראה כי ישנה שנאה קבועה כלפי החרדי, ולא משנה מה הוא יעשה.

    השנאה מובנת היטב.

    כי העם הישראלי, הוא עם חדש שיוצר על ידי הציונות על פי דגמי עמי אירופה, וכפי שעמי אירופה אנטישמים, כך גם העם הישראלי.

    צריך פשוט לראות את המציאות בעיניים מפוקחות.

    לכן, אין כל יכולת לערוך הסברה יהודית לישראלים, כפי שאין כל יכולת לערוך הסברה ישראלית באל ג’זירה.

  29. איפה מוצאים באתר את הנתונים נאלה?
    29/05/2014 11:31
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  30. איפה מוצאים באתר את הנתונים נאלה?

  31. האמת יכולה לחייב אותם
    29/05/2014 14:23
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  32. ועדיין צריך למצוא את מי שירצה לשמוע את האמת שתמצא תכתוב על זה טור

  33. מיכה כנס
    30/05/2014 10:24
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  34. א. אין כר מתאים לתגובה חרדית הולמת
    ב. זה דו שיח של חרשים.
    ג. זו לא תחרות מי משמיץ טוב יותר או של מי עולם הדימויים נרחב יותר לנו יש אמת להם דמגוגיה ועל זה נאמר “אל תבלבל לי את הדמיונות שלי עם העובדות שלך”
    ד. הדוברות החרדית מול הישראליות החילונית דומה לדוברות הישראלית מול שאר העולם. יודו של מי על העליונה?!

  35. כתבה מצויינות
    04/06/2014 23:21
    נפתלי
  36. אנוכי בין שלושת קוראיך כנראה, ונהנה כל פעם מחדש על כתבה חדשה,
    כתיבה מעולה/מהולה בהומור ויצירתיות,
    תמשיך לכתוב לנו כתבות מעולות, וכן נשמח אכן לכתבה אודות ריבוי המקצועות המיותרות בציבור החרדי, ראה ערך אינפלציה,
    אה…. ותודה

  37. חרדים די ליילל
    25/06/2014 14:09
    אני
  38. כתיבה רהוטה מאוד נהנתי לקרוא את המאמר ולא רק את המאמר הספציפי הזה אלא את כל המאמרים שקראתי עד עתה.
    היה פה ואולי תשיג משהו במדינתנו .
    רב סרן שמועתי עובד – וכנראה יש לך קצת יותר מ – 3 קוראים
    נהנתי מאוד