בית דין על ‘המלך הגולה’ מאפריקה: “לפעול להרחיק פתאים מהבדיות”

דוד ליבוביץ
|
כ"ב שבט התשע"ו / 01.02.2016 18:05
‘המלך’ האפריקני שמשך תשומת לב ברחוב החרדי, המוצג כשליט של מיליונים מצאצאי ‘עשרת השבטים’, מקבל כתף קרה מבית דין לבירורי יוחסין בירושלים: “מה שטען על אנשי מדינתו של אותו מלך שאנשי מדינתו הם מעשרת השבטים – סגנון אופייני לנוצרים הנקראים ‘יהודים משיחיים'”

האם מי שמכונה ‘המלך היי’, שמשך בימים האחרונים תשומת לב במגזר החרדי, הוא אכן מלך השולט על על מיליוני אנשים באפריקה כפי שהוא מוצג?

בית דין רבני בירושלים שנדרש לעניין קובע אודות האיש: “אין להתייחס לדבריו ברצינות, ואין לו שום נאמנות בעניין מה שסיפר ומה שאמר – כביכול – בשם גדולי הדור”.

סיפורו של מי שמוצג כ’מלך’ גולה, התפרסם לאחר שהאיש השוהה בארץ ביקר אצל האדמו”ר ממבקשי אמונה, הגר”ש אויערבאך והגר”ח קנייבסקי.

האיש מוצג, ללא שום אסמכתה, כמלך גולה מרפובליקה באפריקה, השולט על מיליוני בני אדם, שהם, כך לדבריו, מבני עשרת השבטים שגלו.

במהלך ביקורו התעניין היי ביהדות, ואף התבטא כי ברצונו לקרב את בני עמו ליהדות. מי שמתלווה אליו בבתי גדולי ישראל הוא הרב דניאל עשור.

‘בית דין ירושלים לדיני ממונות ולבירורי יוחסין’, בראשותו של הגרא”ד לוין, התייחס במכתב לפרשת ‘המלך’ וכותב: “בדבר שאלתך ובקשתך מבית הדין בנוגע למה שהתפרסם אודות אותו כומר מיסיונר שחזר בתשובה, והוא הביא לארץ ישראל מלך אפריקה ‘מלך האי׳’ שהתגייר, ו’המלך’ מדבר ברבים אודות מדינתו שכולם מעשרת השבטים (מזבולון ואפרים) שהצטרפו לעם היהודי גם בלי גיור.

המלך היי

“בית הדין מבקש למסור לכבוד תורתו שדינו של יהודי שנהיה כומר ומסיונר, שאין מקבלין אותו לעולם (רמב”ם הלכות עבודה זרה פרק ב’ הלכה ה’) ובוודאי שאין להתייחס לדבריו ברצינות, ואין לו שום נאמנות בעניין מה שסיפר ומה שאמר – כביכול – בשם גדולי הדור”, נכתב בתשובה.

בית הדין מתייחס גם לטענה כי בני עמו של היי שייכים לעשרות השבטים – ותוקף אותה בחריפות: “בעניין מה שטען על אנשי מדינתו של אותו מלך שאנשי מדינתו הם מעשרת השבטים, סגנון זה אופייני הוא לאותם נוצרים הנקראים ‘יהודים משיחיים’ (באשר אותו כומר מסיונר השתייך אליהם), המנסים לערב נכרים בעם היהודי בטענה שהם מעשרת השבטים.

“ובוודאי שיש לפעול להרחיק נשים, קטנים ופתאים, מהבדיות הרבות שלהם”, מסיים בית הדין את מכתבו.