החרדים מסתגרים: פחות נרשמים ללימודים אקדמאיים

לאחר שנים של השתלבות בצבא ובשוק העבודה, ניכרת ירידה במספר החרדים הנרשמים ללימודים גבוהים • המועצה להשכלה גבוהה על קצב הרישום של סטודנטים חרדים בתשע"ד: "קטסטרופה" • ירידה במספר הפונים לקבלת מלגות • מנהל קמפוס: "רואה שינוי בשיח בקרב הצעירים שמגיעים להירשם. האווירה בשטח קשה"
נחמן גור
כ"ו אייר התשע"ד / 26.05.2014 10:21

אחרי שנים של השתלבות גוברת בצבא ובשוק העבודה, החרדים חוזרים להסתגר: במועצה להשכלה גבוהה (מל”ג) מגדירים את קצב הרישום של סטודנטים חרדים בשנת הלימודים תשע”ד כ”קטסטרופה”. כך מדווח העיתונאי נתי טוקר בדה מרקר.

לדברי מקור במל”ג, מאינדיקציות ראשוניות שנערכו בשבועות האחרונים, עולה כי חלה ירידה דרמטית במספר הגברים החרדים שנרשמו ללימודים מקדימים לקראת תואר ראשון. מהבדיקות עולה, כי בעוד שבשנה שעברה, תשע”ג, נרשמו למכללה החרדית בירושלים 60 סטודנטים חרדים ללימודי המכינה, בשנת הלימודים הנוכחית – תשע”ד, לא נפתחה במקום אף כיתת מכינה.

בקמפוס שטראוס בירושלים, המרכז הגדול ביותר ללימודים אקדמאיים לחרדים, היו בשנה שעברה 120 סטודנטים בלימודי המכינה, ואילו השנה נרשמו 40 בלבד. במוסדות נוספים ברחבי הארץ, לפי נתוני המועצה, מתקשים לגייס סטודנטים חרדים חדשים.

דה מרקר מדווח, כי לפי ההערכות של יו”ר המועצה, מנואל טרכטנברג, חלה ירידה של כ-20% במספר הסטודנטים החרדים שנרשמו ללימודים בשנה הנוכחית לעומת השנה הקודמת. בשנת הלימודים תשע”ג למדו כ-3,900 סטודנטים (כ-40% מהם גברים) במוסדות המתוקצבים, ואילו התחזית לתשע”ד היתה 4,855 סטודנטים. בפועל, הנתונים המעודכנים הם: מספר הסטודנטים החרדים יגיע לכ-4,600 בלבד. למרות הגידול של מספר הנשים החרדיות שנרשמות ללימודים, במועצה אומרים כי בקרב הגברים חלה ירידה דרמטית.

בסך הכל למדו ב-2013 במוסדות מתוקצבים ובמכללות הפרטיות כ-7,770 סטודנטים חרדים, גברים ונשים, והחשש הוא כי קצב הגידול יואט משמעותית.

פחות מבקשים מלגות

גורמים חרדיים וגם גורמים מקצועיים שולחים אצבע מאשימה כלפי הדרג הפוליטי, ובעיקר כלפי שר האוצר, יאיר לפיד. לדבריהם, השיח הפוליטי בשנה וחצי האחרונות הביא למגמת ההסתגרות של החרדים.

גם בקרן קמ”ח, שמחלקת מלגות לימודים לסטודנטים חרדים, אומרים כי ניכרת ירידה במספר הפונים לקבלת מלגות. “אנחנו מכירים את התופעה ומצרים עליה”, אומר מנכ”ל הקרן. “האבסורד הוא שבעוד שהממשלה משקיעה סכומים לא מבוטלים בהנגשת האקדמיה, היא יוצרת אווירה ציבורית שגורמת לחרדים להימנע מלהשתמש ביוזמות שלה ולהירתע מהם, מה שמוביל בהכרח לירידה במספר הנרשמים, למרות הגידול בהטבות ובהיצע. ההערכות של המועצה להשכלה גבוה נכונות, אם כי הן פחות ניכרות בלימודים המקצועיים”.

מנהל הקמפוס החרדי בקריה האקדמית אונו, הרב יחזקאל פוגל, אומר כי בשלב הזה קשה להעריך אם חלה ירידה בהרשמה בקרב גברים במוסד שהוא מנהל. עם זאת, לדבריו, “אני רואה שינוי בשיח בקרב הצעירים החרדים שמגיעים להירשם. האווירה בשטח קשה. הצעירים חוששים יותר ומרגישים צורך לקבל אישורים מהרבנים. היום היו אצלי סטודנט שכבר נרשם ללימודים, אבל הגיע שוב כי שמע שהאדמו”ר שלו אסר על חברים שלו ללכת ללמוד. השינוי בחברה החרדית בעקבות השיח של יאיר לפיד בהחלט מורגש”.

מנגד, ד”ר גלעד מלאך, מומחה למדיניות ציבורית וחוקר בפרויקט חרדים במכון הישראלי לדמוקרטיה, אומר כי ייתכן ורוב ההשפעה של הסתגרות החרדים תהיה דווקא בשירות הצבאי. בדיון שנערך לפני כשבועיים בוועדת החוץ והביטחון אמר שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון, כי בחודשים האחרונים חלה ירידה של 50% בהיקף גיוס החרדים לצה”ל.

נתוני התעסוקה של הגברים החרדים רשמו שיפור עקבי ב-2012 ו-2013, והגיעו ל-45.4% ב-2013. ההערכות הן כי מספר זה יגדל משמעותית בשנה הקרובה ויגיע לכ-50% מהאוכלוסייה, בעיקר בשל שינוי שיטת המדידה של המגזר החרדי.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    ברוך השם
    26/05/2014 12:41
    דוד