הראשל”צ יקבע מי הדיינים שייבחרו לביה”ד הגדול? היועהמ”ש מתנגד

ועדה רבנים מיוחדת, בה מכהנים חברי מועצת הרבנות הראשית, ממליצה: מועמדים לבית הדין הרבני הגדול יהיו חייבים לקבל את אישורו של הראשל"צ הגר"י יוסף • היועץ המשפטי של הרבנות הראשית מתנגד: "תנאי זה עשוי להיחשב כעקיפה של חוק הדיינים"
נחמן גור
ז' שבט התשע"ו / 17.01.2016 13:37

נשיא בית הדין הרבני הגדול, הראשל”צ הגר”י יוסף, פועל באחרונה לשינוי התנאים למינוי דיינים לבית הדין הרבני הגדול.

אם השינוי – עליו מדווח העיתונאי יקי אדמקר בוואלה –  יצא לפועל, יהפוך הראשל”צ לגורם היחיד כמעט בהחלטה על מינויים של דיינים לבית הדין הרבני הגדול. בכך הוא גם יוביל לצמצום משמעותי בכוחה של הוועדה למינוי דיינים.

 לפי שעה, המהלך מעורר התנגדות משפטית קשה מצד עורך הדין הראל גולדברג, היועץ המשפטי לרבנות הראשית.

מינוי דיינים קבועים לבית הדין הרבני הגדול הוא הליך מסובך: בעוד מינוי דיין לבית דין אזורי דורש רוב רגיל בוועדה למינוי דיינים, מינוי לבית הדין הגדול דורש רוב של שמונה מתוך 11 חברי הוועדה.

שנים ארוכות אף מועמד לא הצליח לזכות ברוב כזה, בגלל חילוקי דעות פוליטיים בוועדה, שחמישה מתוך 11 מחבריה הם חרדים והיתר מייצגים את הציונות הדתית או את ציבור הנשים.

בחודש ספטמבר האחרון אישר השר לשירותי דת, דוד אזולאי מש”ס, מינוי זמני לשנה של שלושה דיינים חדשים לבית הדין הרבני הגדול. הבחירה בהם נעשתה במסלול חוקי העוקף את הוועדה, המאפשר לנשיא בית הדין הגדול לקבוע מי יהיו הדיינים במינוי זמני.

אלא שלפני יותר משבוע קבע בג”ץ, כי יש למנות דיינים במינוי קבוע ולא מינויים זמניים. השופט אליקים רובינשטיין הגדיר את המצב הנוכחי כ”מבזה את המדינה”.

לאור כך, הוחלט להאיץ את הליך בחירתם של דיינים קבועים, אך במקביל מתבצע מהלך לשנות את התנאים למועמדותם כדי שאלה יהיו בעיקר חרדים.

החוק הקיים קובע כי מי שכיהן כדיין בבית דין רבני אזורי לפחות שלוש שנים רצופות, זכאי לקבל הסמכה אוטומטית ממועצת הרבנות הראשית לישראל למועמדותו לכהן כדיין בבית הדין הרבני הגדול.

במטרה לקדם מינויים שהוא חפץ בהם, פועל הגר”י יוסף, יחד עם גורמים נוספים, להציג תנאי לפיו כל דיין שירצה להתמודד לתפקיד הנחשק ייאלץ לעבור את אישורו.

את המהלך מתכנן הראשל”צ לבצע בעזרת ועדה מיוחדת שהוקמה לפני כחצי שנה, שתפקידה היה לבחון את התנאים לקבלת כושר לשם מועמדות לדיין בבית הדין הרבני הגדול. בוועדה חברים, בין היתר, הגר”י דרעי, אחיו של יו”ר ש”ס, והרב יצחק רלב”ג, חמיו של הגר”ד לאו.

הוועדה החליטה להחמיר את התנאים וקבעה כי כדי שאפשר יהיה להתמודד על תפקיד דיין קבוע, יידרש ותק של עשור כדיין בבית הדין האזורי, כהונה כאב בית דין רבני אזורי – וקבלת חוות דעת מנשיא בית הדין הרבני הגדול.

לאור כך, אישור החמרת התנאים, שעליו אחראים מועצת הרבנות הראשית לישראל והשר לענייני דת דוד אזולאי, יעניק לראשל”צ החלטה כמעט בלעדית על מי יוכל להתמודד על תפקיד הנחשק, והוא כמעט לא יצטרך להגיע לפשרות פוליטיות עם הדתיים או עם הנשים בוועדה למינוי דיינים.

עו”ד הראל גולדברג, היועץ המשפטי של הרבנות הראשית לישראל, פרסם כאמור, את התנגדותו לתנאים החדשים.

כך, למשל, כתב על התנאי השלישי, לפיו דיין ייאלץ לקבל אישור מנשיא בית הדין הרבני הגדול: “תנאי זה עשוי להיחשב כעקיפה של חוק הדיינים לעניין ההליך למינויים, שעליו הופקדה הוועדה למינוי דיינים”.

מלבד חוות הדעת של גולדברג, שעלולה להוביל לקבירת המהלך, לא עומדים בפני הראשל”צ קשיים נוספים. 

מלשכת הרב הראשי יצחק יוסף לא התקבלה תגובה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות