איפה את? מה הספקת עד היום?

מירי שניאורסון
|
ה' שבט התשע"ו / 15.01.2016 13:51
מה ההבדל בין חסידי חב”ד לחסידי פולין? • מה ענה אדמו”ר הזקן לשר ששאל אותו מדוע הקב”ה שואל את אדם הראשון אייכה כאשר ברור שהוא יודע את התשובה? • מה ענה הרבי למי ששאל אותו האם הוא עצמו שואל את עצמו אייכה, ואיך כל זה קשור למרסיי?

 ביום רביעי הבא עלינו לטובה, יחול יו”ד שבט, יום מיוחד אצל חסידי חב”ד. זהו היום בו, בשנת תשי”א, שנה לאחר הסתלקותו של האדמו”ר הקודם, נטל על עצמו הרבי מליובאוויטש את עול ההנהגה. ומאז, כמו שאומרים, הכל היסטוריה.

עניין מערכת היחסים בין רבי לחסיד, מהווה אחת החקירות המרתקות והמעמיקות בתורת ישראל.

בפרשיות האחרונות אנו נחשפים שבוע אחר שבוע למנהיגותו של משה רבנו. המנהיג בה”א הידיעה. גם בלי קשר להנהגתו, אפשר לראות את התנהגותו. את העובדה שלמרות שהקב”ה מדבר איתו, הוא לא מרגיש ראוי ומתאים להנהגה.

 היכן אתה?

רגע לפני שנחגוג בחב”ד את יום ההתקשרות שלנו עם הרבי, שהחלה ביום תחילת נשיאותו – יו”ד שבט – אני מוצאת את עצמי מהרהרת שוב ושוב בשאלה: מה מניע כל אחד ואחת מאיתנו להמשיך ולעשות את הדברים שהרבי הורה לנו, למרות שלפעמים נדמה שמדובר במשימות בלתי אפשריות.

כאשר ישב אדמו”ר הזקן, בעל התניא והשו”ע במאסר, בפטרבורג, הוא נשאל על ידי אחד השרים שאלה מאוד מעניינת. אותו שר שהיה אדם משכיל, שאל את הרבי מדוע שאל הקב”ה את אדם הראשון “אייכה?”, וכי לא ידע בורא העולם היכן נמצא האדם?

תשובתו של אדמו”ר הזקן, תרמה רבות לשחרורו.

הוא פנה לשר ואמר לו: “אייכה? היכן אתה נמצא בעולם. מה כבר הספקת למלא בשליחותך במשך השנים שאתה חי על פני האדמה”. וכאן נקב הרבי בגילו המדויק של השר.

שאלת אייכה איננה שאלה טכנית, היא שאלה מהותית אותה מפנה הקב”ה לאדם הראשון שזה עתה נברא. השר התרשם עמוקות מהדברים והדבר השפיע, כאמור, על ההחלטה לשחרר את הרבי.

יהודי בן דורנו שנחשף לסיפור, שלח מכתב נזעם לרבי. “באיזו זכות אתם מטיפים לי מוסר ושואלים אותי אייכה. האם גם אתם שואלים את עצמכם אייכה?!”.

תשובתו של הרבי לא אחרה לבוא: “האייכה שלי היא לשאול כל יהודי אייכה…”

במילים אחרות, אני – הרבי – נשאל מידי יום אייכה. מה עשית כדי לשאול עוד יהודי היכן הוא במילוי שליחותו בעולם ומה הספיק עד עתה…

 עבודה אישית

כן. חב”ד שונים משאר החסידים. למרות שגם הם חסידים. כבר בשיחה הראשונה של הרבי, ביו”ד שבט תשי”א, הזכיר הרבי שבחב”ד תובעים מכל אחד שיפעל בכוחות עצמו ולא יסתמך על הרבי. זה ההבדל בין שיטת חסידות חב”ד לשיטת החסידות שהייתה נהוגה בפולין.

חסידי פולין גרסו: “צדיק באמונתו יחיה”. אל תקרי יחי’ (החי”ת בשווא), אלא יחי’ (החי”ת בפת”ח). צדיק מחיה איתו את כל תלמידיו וחסידיו.

אך בחב”ד גרסו כפי שמנוקד בפסוק. יחיה (בשווא). חסיד חייב לפעול בכל כוחותיו, ברמ”ח אבריו ושס”ה גידיו, על מנת למלא את שליחותו בעולם. הוא אינו יכול להסתמך על הצדיק שיחיה אותו.

המשיך הרבי ואמר: “הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים. אינני מסלק את עצמי ח”ו מלסייע. לסייע כפי היכולת. אבל, כיון שהכל בידי שמים חוץ מיראת שמים, הרי, אם לא תהי’ העבודה לבד, מה יועיל זה שנותנים ‘כתבים’, מנגנים ניגונים ואומרים לחיים?…”

צריך לפעול! מידי יום עלינו לשאול את עצמנו אייכה? היכן אנחנו נמצאים במילוי שליחותנו בעולם הזה? מה עשינו על מנת לקרב עוד יהודי לאבינו שבשמיים? מה עשינו כדי להגדיל אצלנו את יראת ה’.

יהודי בכל מקום

אגב, השבוע, בעקבות דקירתו של יהודי במרסיי, היה מי שאמר שיהודי צרפת צריכים ללכת ללא כיפה בגלל הסכנה. ההתנגדות העזה לדבריו, העידה שלב ישראל חי הוא.

הרבי הקודם, שהסתלק ביו”ד שבט, הגיע לאמריקה בתחילת המלחמה האיומה. כבר בבואו טבע את הסיסמא “אמריקה איז נישט אנדערש” – אמריקה אינה שונה. יהודי צריך לחיות ולהתנהג כיהודי בכל מקום בו הוא נמצא בעולם.

הכותבת היא בעלת “הבחירה שלי”, מנחת אירועים, מרצה ושדרנית רדיו. לתגובות: [email protected]