המחוז החרדי מציג הנחיות לקראת הרישום: בלי כסף ובלי אפליות

משרד החינוך מפרסם שורת הנחיות חדשות למוסדות החינוך החרדי • בין התקנות: מועד קבוע לרישום, איסור התניית רישום בתשלום, ואיסור מוחלט על אפליה עדתית • "אין להתנות את קבלת התלמיד בדרישה לסמכות רוחנית מסוימת בביתו" • ומה הסנקציות? שלילת תקציב וביטול רשיון
אליעזר היון
ד' שבט התשע"ו / 14.01.2016 15:15

המחוז החרדי המשרד החינוך פרסם היום (חמישי) חוזר הנחיות “בדבר הליכי קבלה ורישום למוסדות חינוך קדם יסודיים ויסודיים’ – לקראת הרישום למוסדות החינוך במגזר החרדי.

ההנחיות המפורטות מתפרסמות מתוך “מטרה להעניק כלים ולסייע לבעלויות על מוסדות החינוך לקיים את ההליכים בצורה תקינה, שקופה ובכפוף לדין, וכן לאפשר לכל מי שחש נפגע מהליך הקבלה והרישום למוסד חינוך בשל אפליה או היעדר עמידה בהנחיות המשרד ו/או קיומו של מנהל לא תקין ו/או שיקולים זרים, לפנות למשרד החינוך לבירור העניין”.

בין ההוראות החדשות מפרסם המחוז החרדי את הפסקה הבאה: “הליכי קבלה והרישום למוסדות חינוך קדם יסודיים ויסודיים לכל שנת לימודים יחלו אך ורק החל מיום א לחודש שבט של השנה הקודמת של הלימודים.

הנחיה זו, אין צורך לומר שומטת את הקרקע מאותם מוסדות שתלמידיהם מתקבלים חודשים ארוכים קודם למועד הרשמי.

הנחיה נוספת שלא תמיד מבוצעת היא: “אין להתנות את דבר רישום תלמיד או את דבר קבלתו למוסד חינוך קדם יסודי, בכל תשלום שהוא במוסד חינוך יסודי”.

בסעיף י’ של התקנון מדגיש החוזר, כי אין להתנות את קבלת התלמיד בדרישה לסמכות רוחנית מסויימת בביתו, כך לא עדה או מוצא, שפה, או נוסח התפילה.

גם אם הגדרות אלו נראים מובנים מאליהם במאה העשרים ואחת, מוצא המחוז החרדי לנכון לציינם בשל אי ציותם של חלק רחב ממוסדות החינוך החרדים בישראל להוראות אלו.

כמו כן, “המוסד החינוכי ישאיר בכל שנת לימודים מקומות פנויים אשר ישוריינו לטובת תלמידים נדחים אשר בעניינם מצאה ועדת הערר כי נפל פגם בהליך הקבלה (%5). במידה ולא נוצלו המקומות הפנויים כאמור, רשאי המוסד החינוכי להודיע לתלמידים נוספים המצויים ברשימת ההמתנה ע”פ פרמטרים שוויוניים וע”פ המפורט בהנחיות כי התקבלו למוסד החינוכי”.

ומה קורה למוסד שיסרב למלא את ההוראות הללו?

ההנחיות לא מותירות ספק: עיצומים וסנקציות.

“מוסדות החינוך נדרשים לקיים את הליכי הקבלה והרישום בשוויון מלא, בשקיפות, על פי קריטריונים ברורים ובכפוף להנחיות אלה ולכל דין. ככל שימצא משרד החינוך כי המוסד החינוכי ו/או הבעלות על המוסד החינוכי ו/או איש חינוך מטעמם, פעל מטעמים העולים לכדי אפליה ו/או שיקולים זרים ו/או בניגוד לנהלים אלה, ישקול משרד החינוך לפעול בכל האמצעים העומדים לרשותו לרבות: חסימת ו/או שלילת תקצוב כולו או – חלקו, אי מתן רישיון, אי חידוש רישיון, ביטול רישיון, הוצאת צו סגירה למוסד החינוכי ואכיפתו, נקיטת סמכויות על פי כל דין כלפי הבעלות, הנהלת המוסד החינוכי ו/או עובדי ההוראה וכו'”.

בשבוע שעבר בחרה ועדת המכרזים של משרד החינוך את איציק זהבי לתפקיד מנהל המחוז, במקומו של מאיר שמעוני.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות