טיבי: “עד שיש לנו מילה חיובית להגיד על שר, נגיד אותה על דרעי”

שרי רוט
|
א' שבט התשע"ו / 11.01.2016 19:43
הכנסת אישרה את מינוי דרעי לשר הפנים: 54 בעד ו-43 נגד • הרשימה המשותפת נמנעה: “לא נשתף פעולה עם הממשלה, אבל לגבי דרעי, יש לו אמפתיה כלפי המגזר הערבי” • דרעי: “מודה לכל אלו שתמכו בי וגם לאלו שלא. אהיה שר של כולם”

אחרי הביקורת: מליאת הכנסת אישרה הערב (שני) את מינויו של יו”ר ש”ס השר אריה דרעי לשר הפנים, במקומו של סילבן שלום, שהתפטר ועזב את החיים הפוליטיים.

המינוי עצמו עבר ברוב גדול של 54 מול 43 מתנגדים, כאשר חברי הרשימה המשותפת הודיעו כי יימנעו.

כעת יחל השר דרעי בתפקידו במשרד החדש, אליו הוא חוזר אחרי 22 שנה. בנוסף יכהן בתור השר לפיתוח הנגב והגליל.

השר יריב לוין הגן על ההחלטה להעניק לדרעי את התיק ואמר: “אחרי שהציבור אמר את דברו, אי אפשר לפגוע בכבודו וזכותו של אדם, בדיעבד, כל הדברים האלה הם רק חלק מהדברים הברורים לכבד את ההחלטה של הממשלה ושל ראש הממשלה, ולאשר את מינויו של השר דרעי”. 

ח”כ אחמד טיבי, שעלה לדוכן הנואמים, הסביר מדוע הרשימה המשותפת תמנע: “אנחנו לא נוטים ולא נשתף פעולה עם הממשלה הזאת, אבל לגבי דרעי עצמו, צריך לזכור שיש לו הקשבה, יש לו אמפתיה כלפי המגזר הערבי. גם בישיבת הממשלה האחרונה, שדנה בתוכנית טריליון הדולר ליישובים הערביים, הוא תמך בהחלטה. עד שיש לנו מילה חיובית להגיד על שר, נגיד אותה על דרעי”.

ח”כ איתן כבל תקף את המינוי ואמר: “אני לא מבין, חבר הכנסת טיבי. פתאום פגשנו שחקני בלט במליאה. אנשים מתופפים, ובכל מקום אנחנו רואים אנשים שלא רוצים לדבר או להתייחס. מה אני צריך? למה אני צריך? גם אני אצטרך ממנו משהו, אצטרך לבקש בקשה…

“אני אומר לחבריי מהמפלגות הדתיות, מי כמוכם יודע מה זאת מראית עין ועד כמה היא חשובה. אתם יודעים להתעלם כשנוח לכם. על מה אנחנו מדברים? אתה כבר שר, תהיה שר הכלכלה. אי אפשר לשחק בשני קולות. זה שזה מותר – זה מותר, גם מבחינת החוק, אבל רוב החיים שלנו בנויים מהתייחסות יום יומית למנהיגים שלנו”.

ח”כ ישראל אייכלר: “הדבר המוסרי ביותר שאפשר היה לעשות היום הוא להחזיר את העוול הנורא שנעשה לא רק לדרעי אישית, אלא למערכות המשפט שהפכו למוסדות לסיכולים פוליטיים.

“העם בא לומר שהציבור מאמין שדרעי הוא זכאי מלכתחילה ויש סכנה שמערכת המשפט עלולה לסמן בן אדם ולתפור לו תיקים כדי שהוא לא יוכל להגיע להנהגה ולכן הדמוקרטיה מאפשרת לעם לומר את דברו וכן להצביע לאנשים שלדעתו מבחינה מוסרית הוא זכאי.

“מערכת המשפט והתקשורת רצו להסיר את האברך הצעיר והמפתיע בשעתו, אריה דרעי כדי שלא יוכל להמשיך במהפכה שלו.  השחיתות החוקית היא הנוראה ביותר הרבה יותר מהשחיתות החוקית. זה שאשת ראש הממשלה נחקרת על זה שסעדה את אביה, זה התחיל ברדיפה של אריה דרעי”.

יו”ר יש עתיד, ח”כ יאיר לפיד, אמר: “אומרים שאין בעיה עם זה כי זה חוקי והסיבה היחידה שזה חוקי כי המחוקק לא העלה על דעתו שיוצר מצב כזה. מי חלם שמישהו ירצה להגיע לרגע הזה, זו הסיבה – בגלל שהמחוקק לא העלה את זה על דעתו”.

“רק בשביל שיהיה לכם מושג”, הוסיף ח”כ לפיד, “אדם שהורשע בעבירה עם קלון במדינת ישראל פסול מלהיות מנהל בית ספר, פסול מלהיות חבר בדירקטור בחברה ממשלתית, כבאי, חבר מועצת הספריות הציבוריות, שאני אמשיך? אבל שר אין בעיה. אין ערכים, אין טוהר ציבורי, אין חוזה ערכי בין אדם למדינה, אין ביטחון בין אדם לממשלה”.

עוד אמר ח”כ לפיד: “אם היום תעבור החקיקה הזו והשר דרעי ימונה לשר הפנים, לפחות שכנסת ישראל תתכנס ותעביר את חוק הקלון כדי שזה לא יקרה שוב כי זה מוריד את אמון הציבור”.

מיד לאחר שאושר המינוי, עלה דרעי לדוכן והציג את חוק התחבורה הציבורית. “מודה לכל אלו שתמכו בי וגם לאלו שלא. אהיה שר פנים של כולם”.