כך בוצע הרצח בפרשת כפר דומא: נקמה על רצח מלאכי רוזנפלד הי”ד

חיים טוויל
|
כ"ב טבת התשע"ו / 03.01.2016 08:33
חמישה חודשים אחרי: כתבי האישום נגד עמירם בן אוליאל וחברו הקטין, החשודים ברצח שלושת בני משפחת דוואבשה, חושפים כיצד בוצע הרצח • תכננו לפגוע בערבים כנקמה על רצח מלאכי רוזנפלד הי”ד • בן גביר: “מציע לשב”כ לא למהר לחגוג” • נגד שניים נוספים הוגש אישום בגין ‘תג מחיר’

לבית המשפט בלוד הוגשו הבוקר (ראשון) כתבי אישום נגד החשודים  – בגיר וקטין – ברצח המשפחה בכפר דומא.

החשוד העיקרי הוא עמירם בן אוליאל, תושב ירושלים בן 21, , נשוי ואב לילדה,  שלטענת השב”כ, הוא הודה בהצתת בית המשפחה ואף ביצע שחזור של האירוע.

חברו הקטין תכנן עמו את הפיגוע, אך לא הצליח לפגוש אותו בליל הפיגוע ולכן נאשם בתכנון ושותפות.

החשוד העיקרי עזב את בית הוריו היותו נער ומאז התגורר בגבעות יו”ש, עד שעבר לירושלים לאחרונה. הוא נעצר בעבר וסרב להכיר במוסדות המדינה כבעלי סמכות, וטען כי הוא מחויב להלכה היהודית בלבד.

הקטין הוא בנו של רב באחד מיישובי השומרון. הוא נחקר בעבר מספר פעמים בגין אירועי תג מחיר והפרות של שטח צבאי סגור, אך לא הורשע.

כתב האישום: כך בוצע הפיגוע

לפי כתב האישום, התגוררו בן אוליאל והקטין במאחזים סמוכים לדומא. במהלך יולי 2015 קשרו שני הנאשמים קשר לבצע פיגוע נגד ערבים כנקמה על הירצחו של מלאכי רוזנפלד הי”ד בסמוך לצומת קידה, ליד דומא.

השניים נפגשו במאחז ‘גאולת ציון’ ושוחחו על אפשרות לבצע פיגוע נקמה. בהמשך השניים תכננו להיפגש במאחז ‘ישוב הדעת’, על מנת לקדם את תכנון הפיגוע. הם תצפתו לעבר הכפר דומא ומג’דל בני הממוקם סמוך לו, ושוחחו על מטרות אפשריות לביצוע פיגועים בשני היעדים.

לאחר מכן תצפת הנער באמצעות משקפת לעבר הכפר דומא ומג’דל בני ומצא כי קיימים ביניהם כביש ומטעים. לטענת הפרקליטות, כמה ימים לפני הפיגוע נפגשו הנאשמים ובמהלך הפגישה עדכן הנער את בן אוליאל בדבר תוצאות התצפית, ובכך שאכן ניתן לבצע פיגוע בשני הכפרים באותו לילה.

הנאשמים סיכמו לבצע פיגוע בדומא, ובמידת האפשר לבצע פיגוע נוסף מיד לאחר מכן במג’דל בני פדל.

לפי כתב האישום, השניים סיכמו כי יבצעו את הפיגוע בלילה שבין 30 ביולי ל-31 ביולי 2015. לצורך כך סיכמו להיפגש באותו מועד במערה במאחז ‘ישוב הדעת’.

בן אוליאל הכין מבעוד מועד את האמצעים הבאים: שני בקבוקים מלאים בנוזל דליק, סמרטוטים, מצית, קופסת גפרורים, כפפות ותרסיס צבע שחור. את האמצעים הללו הכניס בן אוליאל לתיק שהושאר על ידו בסמוך לביתו.

ב-30 ביולי בשעה 23:00 בן אוליאל יצא מביתו במאחז ‘גאולת ציון’, לקח את התיק, ובהתאם לסיכום עם הנער הלך לעבר המערה. באותה עת בילה הנער עם צעירים רבים האחרים במאחז ‘גבעת הבאלדים’. בשלב מסוים עזב הנער את המאחז במטרה לחבור לבן אוליאל.

מסיבה שאינה ידועה, המפגש המתוכנן לאותו לילה לא יצא אל הפועל. בהגיעו של בן אוליאל למערה הוא לא מצא את הנער ולאחר שהמתין כשעה – הוא החליט לצאת לבצע את הפיגוע לבדו, קם והחל ללכת לכיוון דומא.

כשבן אוליאל הגיע לדומא, הוא הסיר את אחת מחולצותיו, קשר את שני שרווליה סביב ראשו על מנת להסתיר את פניו ועטה כפפות על ידיו. על מנת להגביר את אפקט ההרתעה והפחד בקרב התושבים, החליט בן אוליאל להיכנס לתוככי דומא ולא להסתפק בהצתת בית המצוי בפאתי הכפר.

דומא

בהגיעו בסמוך לבית של מאמון דוואבשה ולביתם של סעד וריהאם דוואבשה, מצא כי הם מתאימים לשמש מטרה לביצוע הפיגוע המתוכנן.

באותה עת ישנו סעד, ריהאם, עלי ואחמד בחדר השינה בביתם. ביתו של מאמון היה ריק מאדם. בן אוליאל הדליק באמצעות המצית את אחד מבקבוקי התבערה והשליך אותו לתוך ביתו של מאמון מבעד לחלון שפתח קודם לכן, וזאת בכוונה להמית את יושבי הבית. את התיק ותרסיס הצבע השליך הנאשם לתוך הבית. כתוצאה ממעשיו של בן אוליאל עלה ביתו של מאמון באש.

מיד בהמשך פנה בן אוליאל לעבר ביתם של סעד וריהאם כשבידו בקבוק התבערה השני. הוא הדליק את בקבוק התבערה והשליכו לעבר החלון המסורג, בכוונה להמית את יושבי הבית. הבקבוק התנפץ על הסורגים, אש החלה לבעור והוא נמלט מהמקום בריצה.

האש אחזה בכל ארבעת בני המשפחה. סעד וריהאם ברחו מן הבית, הילד אחמד הצליח להגיע לפתחו והתינוק עלי נותר במיטתו בתוך הבית שעלה באש.

 לבית המשפט המחוזי מרכז בלוד הוגשו כתבי אישום גם נגד שני עצורים נוספים בפרשה, אולם הם הואשמו בגין מעורבות בפעולות “תג מחיר”.

השניים, אחד מהם קטין, הואשמו בכמה אירועי פשיעה של ‘תג מחיר’ שלא פוענחו עד כה הכוללים ריסוס כתובות גרפיטי, ניקוב צמיגים והצתות.

כתבי אישום על אירועי ‘תג מחיר’

בנוסף הוגש כתב אישום גם נגד אחד החשודים ששוחרר בשבוע שעבר, לאחר שהוגשה נגדו הצהרת תובע בגין תקיפת רועה צאן פלסטיני לפני כשנה וחצי.

מהמשטרה נמסר כי מסגרת חקירת הרצח בכפר דומא הצליחו החוקרים לקשור את החשודים לאירועים חמורים מהשנים האחרונות כגון:

• הצתת כנסיית דור מציון בירושלים.

• בית צפפה – שני אירועים של נזק לרכוש, ניקוב עשרות צמיגים של מכוניות.

• כפר יאסוף – הצתת מונית פלסטינית.

• עקרבא – הצתת מחסן תבואה מתחת לבית פלסטיני.

• תקיפת רועה צאן סמוך לישוב כוכב השחר.

אזיקים, כלא, מאסרNati Shohat/FLash90

מפקד מחוז ש”י, ניצב שלומי מיכאל, אמר:”מדובר בחקירה מורכבת מאוד שמפאת חשיבותה הושקעו בה משאבים רבים שכללו אמצעים טכנולוגיים, יוזמה, חדשנות ויצירתיות, כל זאת תוך שיתוף פעולה יוצא דופן בין גופי הביטחון ובהם משטרת ישראל, שב”כ ופרקליטות המדינה.

“החקירה שהינה בעלת חשיבות לאומית הגיעה אל סופה עם הגשת כתבי אישום חמורים כנגד מבצעי הרצח בפרשיה מזעזעת זו, ובאירועי פשיעה לאומנית נוספים.

“היום הוא יום שבו מדינת ישראל רואה כי בלחימה בטרור אין קיצורי דרך, ושילוב בין כלל גורמי הביטחון הביא לתוצאה שאנו עדים לה היום בפיענוח הרצח בכפר דומא”.

בן גביר: השב”כ פתח תיבת פנדורה

עורך הדין איתמר בן גביר הגיב הבוקר על הגשת כתב האישום בפרשת הרצח בכפר דומא: “כתב האישום אינו סוף פסוק אלא פתיחתה של תיבת פנדורה שהשב”כ פותח, מציע לשב”כ לא למהר לחגוג, פרשות קו 300, תיק עמוס ברנס ואפילו הבר נוער מלמדות שיש מקרים שהמערכת עושה הכול  כדי להוכיח שפענחה פשע גם במחיר של הפללת חפים מפשע.

“מרשיי חפים מפשע, מרשי לא מסר הודאה במשטרה! ורק בשל עינויים נשבר בחקירת שב”כ. אם השב”כ טוען שאין עינויים יתכבד וימסור לנו את כל קלטות מרתפי השב”כ. גם הקטין שאני מייצג עבר התעללות קשה”.

בן גביר הוסיף: “מרשיי חפים מפשע ועברו התעללות ועינויים, מיטות סדום ומכות והחוק קובע כי ההודאות שמסרו (בוודאי בשב”כ) אינן קבילות היות שלא נמסרו מרצונם הטוב והחופשי, מרשיי מסרו גרסה אך רק כדי לרצות את החוקרים ובכל פרט שמסרו הם למעשה חזרו על דברי החוקרים בחדרי החקירות.

“ניכר כי בשב”כ השקיעו מאמצי על והשתמשו בשיטות עינויים חסרי תקדים בפרשה זו והאנרגיות שהשקיעו כנראה דחקו לשוליים את טיפול השב”כ בפיגוע בתל אביב והובילו לפשלה המודיעינית החמורה.

“מבחינת השב”כ מסתבר שנערי הגבעות הם האויב ואת המחבלים האמיתיים (כמו המחבל מתל אביב) הם משאירים לטיפול המשטרה, ומכל מקום בפרשיה זו המחלקה היהודית בשב”כ היא שתעמוד על דוכן העדים ועושה רושם שלאור התנהגות אנשי המחלקה לעולם לא נדע מה קרה בלילה ההוא בדומא”.

פרשת דומאTomer Neuberg/Flash90

ח”כ מוטי יוגב:  פרשה קשה וכואבת

ח”כ מוטי יוגב הגיב על הגשת כתבי האישום בפרשת דומא: “פרשת הרצח בדומא, פרשה קשה וכואבת. תפישת העולם המעוותת, לפיה רצח ילדים יערער ויחריב את המדינה ויביא לגאולה, זו תפישה שאינה יוצאת מתורה, תפישה שאיבדה את האמונה, את העם והמדינה.

כאבי החקירות והפענוח, תלויים במבצעים עצמם, שלצערינו איבדו כל סמכות חוקית, הורית או רבנית.

בפרשה זו רק כאב וצער: צער על הרוגי משפחת דוובשה. צער הורי המבצעים, שלא לכך חינכו את בניהם, כאבו את כאב חקירתם ואיבדו את תקוות עתידם.

צער וכאב שלנו כחברה ציונית דתית, שלא ידענו ולא הצלחנו, להשפיע על בנים אלו”.

בתוך כך, ביום שישי האחרון נשפט חייל צה”ל מגדוד ‘נצח יהודה’, שנשלח ל-21 ימי מחבוש לאחר שהשתתף ב’חתונת השנאה’, לא השגיח על נשקו הצבאי ופעילי הימין מהחתונה רקדו עם הנשק, העבירו אותו מיד ליד ונופפו בו.

החייל נשפט על ידי מפקד חטיבת כפיר, אל״ם גיא חזות, ונשלח כאמור ל-21 ימי מחבוש. בין היתר נטען שהחייל צפה בנשק עובר מיד ליד ולא פעל כדי להשיבו אליו.