ח”כיות תקפו: פתאום משנים הלכה בת אלפי שנים כשזה נוח לגברים?

ועדת החוקה דנה בתקנת הרבנות הראשית הקובעת כי נשים ישלמו אף הן מזונות - וחברות הכנסת ניצלו את ההזדמנות כדי לתקוף את הרבנות • ח"כ עזריה: "גברים משתקמים מגירושין לאחר חמש שנים ונשים רק לאחר 20 שנה"
נחמן גור
י"ח טבת התשע"ו / 30.12.2015 16:07

ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת דנה היום (רביעי) בהצעה לדיון מהיר של חברות הכנסת זהבה גלאון, עליזה לביא, רויטל סויד, ורחל עזריה בנושא תקנת הרבנות הראשית הקובעת כי נשים ישלמו אף הן מזונות.

יו”ר הוועדה ח”כ ניסן סלומינסקי אמר כי החלטת מועצת הרבנית הראשית ניתנה כבר בשנת 1944 וחודשה בשנת 1980. סלומינסקי הביע צער על החלטת הרבנות הראשית לא לשלוח נציג לדיון.

ח”כ זהבה גלאון אמרה: “בהנחה שתקנה זו אכן התקבלה, היא משנה את הדין הקיים. כביכול בניסיון לייצר שוויון, במקום שאין שוויון. תמיד הסבירו לי שההלכה לא משתנה, אולם כשזה לטובת גברים, ניתן לשנות את ההלכה. ההחלטה תפגע בנשים שעוברות דרך חתחתים ועלולה לשמש כקלף מיקוח של גברים כנגד נשים”.

ח”כ עליזה לביא: “פתאום מעלים את ערך השוויון. כנראה שלימודי המגדר הגיעו לדיינים בבתי הדין. מבקשים ללכת קדימה, מצוין, אבל למה להתחיל בתשלום מזונות על ידי נשים? דווקא במקום בו פערי השכר הם 33% לרעת הנשים!

“אני רוצה לראות נשים בתפקיד שיפוטי, בהיסטוריה היהודית ישבו נשים על כס השיפוט התורני. אשמח להתחיל את השינוי משם”.

ח”כ רויטל סויד: “מסתבר שאין להחלטה שום תוקף משפטי, אלא רק לזרות חול בעיני הציבור. יש פה או מניפולציה או הטעיה או טעות. עשו את זה כדי ליצור כביכול שוויוניות”.

סויד קראה לרבנים: “בואו ונעשה משהו לטובת מסורבות גט! אני קוראת לקבל החלטות שיקבעו שוויון בין נשים לגברים”.

ח”כ רחל עזריה אף היא התקוממה כנגד ההחלטה. לדבריה, “הגבר מחזיק בידו שוט של מתן הגט, ונשים מוכנות לשלם את כל מה שיש להם כדי לרכוש את החופש שלהם”.

עזריה סבורה כי החלטת הרבנות רלוונטית רק לכ-10% מהנשים, בעיקר בציבור החרדי. “מדוע רצים לטפל במזונות, ולא בעוול שנגרם למסורבות הגט? עזריה טענה כי גברים משתקמים מגירושין לאחר חמש שנים ונשים רק לאחר 20 שנה”.

ח”כ איילת נחמיאס-ורבין: “לא יעלה על הדעת שניתן לשנות הלכה בת אלפי שנים כאשר השינוי נוח לגברים. אני בעד הורות משותפת שרואה את טובת הילדים לנגד עיניה. אני רוצה שהרבנות תגיד שהיא מכירה בשוויוניות האישה”.

יו”ר הוועדה לבחינת נושא מזונות ילדים פרופ’ פנחס שיפמן אמר: “נשים משלמות מזונות כבר היום, אין בכך שום חידוש”. שיפמן סבור כי תשלום המזונות לעיתים גורם עוול לנשים ולעיתים לגברים.

נציג בתי הדין הרבניים, עו”ד יצחק רוזנטל, טען כי כאשר מחייבים אב במזונות מעבר ליכולת שלו ומחייבים אותו לצאת לעבודה שניה, יש לכך השפעה ליחסיו עם ילדיו. הנושא מתעצם כשהאם מרוויחה יותר מהאב.

רוזנטל אמר כי ההחלטה מדברת על שיקול דעת של הדיינים להתייחס להכנסות של הנשים. דבריו עוררו את כעסן של חברות הכנסת שהתרעמו על החלטת הרבנות. הדיון הפך לעיתים לקולני וסוער.

דיין בית הדין הרבני בירושלים הרב אליהו היישריק אמר: “חייבים לתת משקל למצב בו הגבר משתכר פחות מהאישה אין בכך כל חדש”.

מנכ”ל בתי הדין הרבניים עו”ד שמעון יעקובי אמר: “בשנים האחרונות אנו רואים יותר החלטות שוויוניות ואנו שואפים לשוויון במגבלות ההלכה. ההחלטה של הרבנות, תורמת לשוויון ולא משנה את כללי המשחק”.

יעקובי אמר שהחלטת הרבנות נבעה משאלה שהוא העלה לדיון בכנס דיינים. שאלה שהועברה לדיון אצל הרבנים הראשיים.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות