סיפור עגינות אכזרי: ה’גביר’ החסידי הגדול שחשב ‘לקנות’ את בית הדין

זהו סיפורם של זוג הורים, עשירים ודמויות מפתח בקהילה חסידית, שבנם מעגן את אישתו הנכה למעלה מ-10 שנים • ההורים מסרבים בעקשנות לשתף פעולה עם ביה"ד - וזה הוציא כנגדם צו עיכוב יציאה מישראל • לחץ הופעל על אב בית הדין שיעניק "יחס מיוחד לגביר" - אבל ביה"ד לא נכנע
אליעזר היון
ט"ז טבת התשע"ו / 28.12.2015 15:53

בית הדין הרבני בתל-אביב דחה אתמול (ראשון) את בקשתם של בני זוג ליציאה מן הארץ, לאחר שהתברר כי בנם של השניים מעגן את כלתם למעלה מ-10 שנים, בעוד ההורים, ‘גבירים’ כהגדרת בית הדין, מנסים לשבש הליכי משפט ולהשפיע על ההחלטה בעניין.

הסיפור – הנחשף לראשונה בחרדים 10 – שנפרס בהחלטת בית הדין קשה לקריאה, ומלמד משהו על אופיים של בני המשפחה, המשתייכים לקהילה חרדית-חסידית, וזוכים לשם טוב בקהילתם, בשל היותם פילנתרופים מוערכים.

הסיפור מתחיל בשני בני זוג המתגוררים בחו”ל.

לפני כ-10 שנים ביקרה הכלה את הוריה שעלו לארץ, אך במהלך הביקור לקתה באירוע מוחי קשה, בגינו היא נכה עד לימים אלה.

האשה הנכה ננטשה על ידי בעלה באכזריות. הוא שב לחו”ל ומאז מעגן אותה ומסרב להעניק לה גט. החידה סביב סירובו להעניק גט לאשה נותרה בלתי פתורה, עד לימים אלה.

חרף פסק בית הדין כי הבעל נדרש להעניק גט לאשתו, בחר האיש להתעלם מן הפסק.

בחודש אלול תשע”ד החליט בית הדין לזמן את הורי הבעל, שביקרו בישראל, כדי להבין את “התעלומה האופפת את מניעי הבעל לעגן את אשתו מזה עשר שנים”, כלשון בית הדין.

הרציונל מאחורי הזימון נשען על מידע שהגיע מאגף העגונות בבית הדין, לפיו הורי הבעל מהווים דמויות מפתח בפרשת העיגון האכזרית.

ההורים התעלמו מן הזימון ואף לא טרחו לשלוח הודעה לבית הדין. חלפה שנה נוספת, ובסוכות תשע”ו הגיעו ההורים שוב לארץ – ובית הדין מיהר לזמן אותם שוב.

ההורים נופשים בים המלח

באופן סוריאליסטי הופיעה האשה הנכה בבית הדין, אך חמיה וחמותה בחרו לשלוח עורך דין שהסביר כי הם נמנעו מלהגיע שכן הם יצאו ‘לנפוש’ בים המלח, והזימון לבית הדין לא מתאים לתכנית ביקורם בארץ.

בית הדין, בראשו עומד אב בית הדין המבריק הרב שלמה שטסמן, הודיע באופן שאינו משתמע לשני פנים לעורך הדין, כי אם ההורים לא יגיעו עד השעה 16:00 עם דרכוניהם לבית הדין, יינתן כנגדם צו מעצר להבטחת התייצבות.

האיום פעל וההורים הגיעו, כשהם קובלים בחוצפה על זימונם. הם גם ציינו כי לא הביאו את הדרכונים, וכי הם אינם מתכוונים לעשות זאת.

מה עושים?

מוציאים צו עיכוב יציאה, וצו מעצר אשר יתבטל במידה והדרכונים יופקדו.

צו המעצר פעל את פעולתו, וההורים הסוררים הפקידו את דרכוניהם.

המבקשים כועסים מאוד…

במקביל פנה אב בית הדין למשטרה והגיש תלונה, לאחר שהתברר כי אישיות נכבדה פנתה אליו וביקשה כי יתן ‘יחס מיוחד לגביר הגדול’. עורך הדין של בני הזוג, אף חזר והדגיש כי “ההורים כועסים מאד”.

בית הדין כותב על כך בציניות: “אנו יכולים להבין זאת. הגביר הגדול אשר ‘קונה’ בכספו רבנים וחצרות אדמו”רים סבר לתומו כי אפשר להשפיע ו’לקנות’ גם דיינים, והוא ‘כועס מאד’ נוכח התגלית כי במערכת בתי הדין הרבניים אין משוא פנים בדין ולא ניכר שוע לפני דל”.

בינתיים הציע בית הדין מתווה אשר יסיים את הפרשה לשביעות רצון שני הצדדים, ועורך הדין של ההורים הודה כי היא הגונה.

אלא שאז “הלכו הימים וארכו לכדי חודש ימים וכגודל הציפייה כך גודל האכזבה”. בא כח ההורים והבעל הודיע כי הוא מושך ידו מן העניין.

בית הדין סבור כי הסיבה לכך נעוצה בהבנה של ההורים כי צו עיכוב היציאה יבוטל במהרה, ולכן הם אינם משתפים פעולה בפתרון חידת עגינות כלתם.

בנוסף קבע בית הדין כי ההורים אינם דוברים אמת כאשר הם טוענים כי אין להם כל ידיעה בדבר המניע של הבן.

בסופו של יום מותירים הדיינים את צו עיכוב היציאה על כנו, ומצפים ליום בו יבהירו ההורים את מניעיו של הבן האכזר, ובכך תותר סוף סוף הכלה מכבלי עגינותה.

“לו רק גילו המבקשים מעט רחמים”

 “אנו מוצאים לנכון לסיים בהבהרה”, כותבים הדיינים, “כי בית הדין שלנו רגיש מאוד לזכויות חוקתיות ובכללן הזכות לחופש תנועה. על דרך כלל, אנו אף מקפידים לפרש וליישם את הסמכויות המוענקות לבית הדין על פי חוק שיפוט בתי דין דתיים, תוך שימת לב ראויה לעקרונות חוקתיים.

“עם זאת, אנו סבורים כי תפקידו וחובתו של בית הדין לשחרר עגונות מכבלי עגינותן עולים בקנה אחד עם ערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית.

“במקרה אשר לפנינו, הכרענו לאחר שיקול דעת כי עיכוב יציאה של הוריו של סרבן הגט הוא איזון מידתי שנועד לתכלית שאין ראויה ממנה.

“לו רק גילו המבקשים מעט רחמים וחמלה כלפי כלתם האומללה והעגונה והיו מסייעים בפתרון חידת העגינות, עיכוב היציאה היה מבוטל זה מכבר, ואולי גם יכולים היינו לשמוח בהתרת כלתם מכבלי עגינותה”, חותמים הדיינים.

הדפס כתבה

9 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    זה הדבר
    28/12/2015 16:14
    jkh
  1. הכי מגעיל אותי בעולם החרדי בכלל ובעולם החסידי בפרט.. מה שווה כל ה”תורה” שהם לומדים.. לגיהינום הם יגיעו ישר-זה בטוח!!

    • דני   28/12/2015 19:31

      איך יתכן לאמלל קח בחורה מיסכנה שגם ככה סובלת השם ישלם להם בקרוב ממש את שכרם מושלם רשעים ההורים והבן עולה ברישעותו על כולם גואל נפש .איפה האדמור שלהם למה לא אומר כלום

  2. מזעזע אין מילים. צריך להוציא את שמם לאור ולהוקיע אותם.
    28/12/2015 19:22
    ...
  3. אין שום סיבה ששמם יהיה חסוי והם יזכו להגנה מהקהילה.

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה)   28/12/2015 21:25

      נכון

  4. הרב הדיין שליט
    28/12/2015 23:04
    חיים
  5. הרב הדיין שליט”א מיזרוחניק אמיתי !!!

    • יודע   29/12/2015 11:34

      הסיפור לא מדויק בכלל וחוץ מיחצנות לדיין אין כאן כלום
      יש צד שני לכל הסיפור
      והנכות קרה במקום מגוריהם בארה”ב

  6. הדיין אנושי
    29/12/2015 14:45
    ישראל
  7. הדיין אנושי ואם הורי הבעל צודקים שיספרו הכל בבית הדין ואם אינם יודעים שיביאו את בנם .
    להשאיר את כלתם עגונה זה לא אנושי .
    במשפחתי קרה מקרה דומה והבעל צמוד לאשתו .
    מי שמקיר את הדיין , אין לו צורך ביחצנות , הוצא לו התקדמות במערכת והוא ויתר עליה.
    התרגלנו שניתן להשליך אנשים אחרים לכפרות . בושה , בושה , בושה.

  8. הדיין המזרחניק
    01/01/2016 13:43
    משה זיכרמן
  9. אני מכיר את הסיפור מקרוב
    לא מדובר כלל בסיפור עגינות, ולא באשה שננטשה, אילו רק רצתה האשה לסיים את חיי הנשואין בדרך היפה, כבר מזמן היתה מקבלת את גיטה,

    הדיין המבריק (שאין אני רוצה להיכנס למניעים שלו) החליט משום מה שלא לשמוע ולא להתייחס לצד השני, וגם לא לדעתו של אחד מצדיקי הדור”שהדיין המבריק בעצמו”אמר עליו בדיון שהוא צדיק יסוד עולם. וכדי לנמק זאת החליט להעליל על אבי הבעל שהוא קונה רבנים בכסף (עפ”ל) בין שאר הדברים שהוא מעליל עליו,

    אין בסיפור הזה כל חידה הכל גלוי כולם יודעים בדיוק מה הם דרישותיו של הבעל, וכולם יודעים בדיוק שאין להורים כל קשר להחלטות של בנם,

    הדיין המבריק אמר בפירוש בדיון, שהעיכוב נועד כאמצעי לחץ כדי שבנם יבוא לארץ. (מה שלא הזכיר בכלל בהחלטה, והמבין יבין מדוע) פעולה שהיא אסורה ע”פ התורה וע”פ החוק

    • ירא שמים   04/01/2016 23:33

      אין שום “דרישות” שמצדיקים עיגון ובמיוחד לא של 10 שנים.
      מה גם שכמפורט הם אפי’ לא מועילים ברשעותם לספר על הדרישות.

      “הדיין המזרחניק” שווה פי מיליארד מהגביר “החסידי” הזה…