חרדיות נגד ילדים • הטור של מירי שניאורסון

לא להאמין: ישנן נשים במגזר החרדי שפועלות להקטנת הילודה בציבור שלנו בשורה של נימוקים המנוגדים לתורתנו הקדושה • למירי שניאורסון יש גם תשובה לשאלה: מי יפרנס את המשפחה ברוכת הילדים
מירי שניאורסון
כ"ג אייר התשע"ד / 23.05.2014 14:50

את עושה את דרכך לטיפת חלב, עדיין תשושה מהלידה שחווית, עינייך טרוטות מלילות נטולי שינה ורוויי הנקה/האכלה, ואז זה מגיע. יועצת הנקה צעירה שואלת אותך בעדינות האם “כבר נפגשת עם יועצת לתכנון המשפחה?”

אין דבר שיקר לנו בכל העולם יותר מהילדים שלנו. היית מוכנה לטפס על האוורסט למענם. היית מוכנה להביס צבאות שלמים כדי להצילם. זו המתנה הגדולה ביותר שה’ נתן לך. את צופה בגאווה בהתפתחותם, כל אחד מהם נותן לך סיבה לחיות ולמרות הקונפליקטים וההתמודדויות, למרות הלילות נטולי השינה וכאב הלידה, את תאהבי אותם לעולם, כמו שה’ אוהב אותך ויאהב אותך לעולם.

ה’ הביא את המתנה וגם את ה… כאב שבא איתה. ילדים הם אוצר כה יקר, ששווה את הכאב ואת המאמץ הכרוך בגידולם. חכי, יום אחד בעזרת ה’ תהפכי לסבתא, את יודעת איזו נחת מחכה לך?

כשדוד בן גוריון ביקר בכפר חב”ד בשנות ה-60 ופגש ב”מפעל חייו” של דוד בעלי, ר’ משה שניאורסון ז”ל, שמנה כבר אז למעלה ממניין ילדים, הוא נפעם והורה לאפשר לו להקים במקום מכוורות דבש, כאמצעי לפרנסה וכעידוד לחקלאות בכפר חב”ד. ברור שזה לא מה שעודד את דוד מוישה ודודה עוזית להרחיב את המפעל לשני מניינים!

מפעל חיים – ילדים

בשבת פרשת נשא שנת תש”מ אמר הרבי מליובאוויטש את הדברים הבאים: “ישנם הורים ש’מרחמים’ על הקב”ה, הזן ומפרנס ארבעה מיליארד אנשים, ולא רוצים להטריח עליו לדאוג לפרנסתם של מספר נפשות נוספות, ולכן מסתפקים בבן ובת. ומה גם על פי המבואר בספרי קבלה שעל ידי אב ואם ובן בת נעשה הציור של שם ה’ (אב ואם – י-ה, בן ובת – ו-ה)…

“בדורות עברו ידעו שמשפחה גדולה זוהי הברכה הגדולה ביותר, ורק בדורנו, בגלל חושך כפול ומכופל, שמים חושך לאור ואור לחושך, בטענה שמיעוט ילדים זהו ברכה, כשהאמת היא שבכך מונעים בידיים את אחת הברכות הגדולות ביותר שהקב”ה מעניק לאדם! הורים מונעים מעצמם את הברכה והאור הכי גדול – ילדים, וילדים רבים, עד שיהיה מניין אצל השולחן… ולא רוצים להרשות לעצמם את התענוג של גידול ילדים אלו לתורה לחופה ולמעשים טובים!”

שמעתי את דבריו של הרב אליעזר מלמד, בהם ניסה לבדוק בזהירות האם לא הייתה זו מגמה שבין הנשים שהדליקו השנה את המשואות, לא הייתה אימא שמפעל חייה הוא הקמת משפחה ברוכת ילדים. בחוגים רבים, בעיקר אצל מי שעדיין לא שומרים תורה ומצוות, קוראים למשפחות כאלו “מרובות ילדים” כמו מרבה רגליים… כינוי שמקטין ומגמד את הברכה שיש במשפחה שזכתה לברכת ה’.

לצערי, הביטוי חלחל גם לציבור שלנו וישנן נשים חרדיות (?) שמשתמשות בו ואף פועלות להקטנת הילודה בציבור שלנו בשורה של נימוקים מנוגדים לתורתנו הקדושה. “שה מובל לטבח” – הן קוראות לאישה החרדית ששמחה לקיים את רצון ה’ ולהביא עוד ילדים לעולם. “תשמיני בהריון” – הן מאיימות. “אין לך כסף לקנות לו את מה שהוא רוצה” – הן חושבות בקול ומנסות להשכיח את העובדה שה’ הוא זה שזן ומפרנס לכל והוא זה שציווה אותנו ללדת ילדים – והרבה.

בינן לבין עצמן, ובנוכחות אנשים שאינם שומרי מצוות, הן מזלזלות באימא החרדית שלא מסוגלת לקנות לבן שלה אדידס או כדורגל ממותג, ויכולה לתת לו מקסימום גמרא מצהיבה שיהפוך בה ויהפוך בה… והן לא מתביישות לכנות עצמן חרדיות.

“הבן שלך יהיה מגיד שיעור בישיבה? מה ייצא לו מזה?”, הן שואלות שוב ושוב.

 לצאת ידי חובה

 כאשר הרבי אמר שבכל בית יהודי צריך להיות מניין ילדים, עמדה שם אישה אחת צעירה ושאלה את עצמה: “למי הרבי מתכוון, בטח לא אליי…”. היא הייתה אז בהריון עם ילדה השני, היום היא גרה בשיכון חב”ד בלוד, שם משמש בעלה כרב הקהילה. כמה ילדים יש לה? בלי עין הרע, 14 ילדים, והרבה הרבה נכדים. כמוה אני מכירה לא מעט נשים מכל רחבי הארץ. כולן פעילות, כולן שמחות וכולן מאושרות גשמית ורוחנית.

אסיים בהתייחסות נוספת של הרבי מליובאוויטש: “יש להשתדל ולהפוך עולמות כדי ללדת ילדים. התורה מצווה ‘פרו ורבו ומילאו את הארץ וכבשוה’, ולכן עד שלא קיים את המצווה כפשוטה (באופן של ‘כבשוה’) הרי אפילו שיש בידו תירוצים, שכבר יצא ידי חובתו על פי ‘שולחן ערוך’ וכיוצא בזה, הרי בשעה שעושה חשבון צדק (אמיתי) בנפשו אין ספק לאיזו מסקנה יגיע… בוודאי שאין לעשות חשבון שילד נוסף יביא לידי הוצאות נוספות כי בודאי הקב”ה יכול לזון ולפרנס ילד יהודי נוסף כשם שהוא זן ומפרנס את העולם כולו!”.

כל מילה נוספת מיותרת.

 הכותבת היא בעלת “הבחירה שלי”, מנחת אירועים, מרצה ושדרנית רדיו

 [email protected]

הדפס כתבה

29 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    מאוד יפה
    23/05/2014 15:21
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. רק אם אפשר להיות קצת ליברלית עם מגוון רבנים על אתו הדרך

  2. ילדים
    23/05/2014 15:48
    אוהב ילדים
  3. ילדים זו שמחה עד שבע בערב… סתם….

  4. מסכימה ולא מסכימה
    23/05/2014 16:37
    א
  5. מירי כותבת מאוד יפה. אבל אנחנו בדור שונה. אני בעד ילודה אבל לפעמיים הילודה הזו גורמת לקריסה אצל ההורים. ולצערינו אנחנו נמצאים בדור מטורף שהכל סביב הגשמיות נורא קשה להביא הרבה ילדים לכזה דור ולתת להם להתמודד עם עולם כזה אכזר. תחרות. קנאה. מותגים ואין ספור דוגמאות. כולנו בוטחים בה’ ומאמינים שעם ילד מגיע גם פרנסה. האם מירי את עצמך הרגשת יום אחד בחייך מה זה לחיות עם החסר?!! להתמודד עם ילד שנשאר בבית כי אין כסף לשלם לטיול שנתי או לכרטיסיות?! שלא נדבר על כוחות הנפש וחוסר הסבלנות שיש היום להורים. שהמדיה החברתית הפכה למרכז חייהם והיחס לילדים הוא בהנהונים ולאמר דברים הכרחים?!!

    • יהודיה פשוטה   23/05/2014 18:05

      ראשית, מי שצורך מדיה חברתית וחי על פיה, שקודם כל יטפל בעצמו.
      שנית, אם הקדוש ברוך לא רוצה – לא תוכלי לתת מותגים או אפילו טיול “פשוט” גם לילד אחד בודד. זו נקודה שצריך להכניס טוב טוב לראש: זה הכל ממנו. “מאן דיהב חיי יהב מזוני”. ואם דחוק לך – זה כי נגזר כי יהיה דחוק. אם לא תביאי ילד בגלל זה – יהיה דחוק בלי שהוא ייוולד.
      לגבי הקריסה – אם מדובר בקריסה גופנית אז אסור לאשה ללדת. יש דרכים שנתמכים על ידי הרבנים ומחולקים בסיטונות היום. אין לי כמעט חברה שלא נגעה/נוגעת בהם, כדי לנוח בין ילד לילד – כי זה חשוב מאד. אבל זה כבר לא סיבה כלכלית וזה משהו אחר לגמרי.

  6. ילדים
    23/05/2014 17:02
    קובי
  7. אין שום זוג חרדים שמחליטים לא להביא יותר ילדים בגלל קושי כלכלי, רק לפעמים יש סיבה מיוחדת שהם צריכים לעשות זאת וכמובן בהיתר של רב, רק הם מתרצים לאחרים את הסיבה הכלכלית ולא יותר,,,,

  8. את באמת חושבת שלכל אישה יש כוחות נפש לגדל עשרה ילדים?
    23/05/2014 17:14
    די להטפה. כל אחד ומה ששמתאים לו
  9. החכם עיניו בראשו

  10. ירבו כתבות כאלו בישראל!
    23/05/2014 17:26
    יהודי
  11. ב”ה
    מירי יישר כוחך!!!

  12. מי יפרנס? זה שפרנס עד עכשיו!
    23/05/2014 18:02
    יהודיה פשוטה
  13. אחת ששואלת “מי יפרנס את הילדים הבאים בתור” היא יהירה ומחציפה פנים כלפי שמיא. מי שפרנס את הילד הראשון והשני, הוא שיפרנס את השלישי והרביעי. והעשירי. מי שחושבת “אני פרנסתי ולא אהיה מסוגלת יותר לפרנס עוד ילדים” או “בעלי לא מסוגל להביא עוד משכורת” היא לא קטנת אמונה – היא פשוט חצופה. מפתח פרנסה הוא בידי הקב”ה בלבד, ואם הוא רוצה הילד החמישי יחיה ברווחה גדולה יותר מזה שהראשון חי בה, ואם הוא לא רוצה אז גם לבן יחיד לא יהיה מה לאכות.

    • אנונימית   24/05/2014 23:11

      תודה על העידוד לילודה, אותי זה מחזק. (אני לא צינית)

  14. מחזק מאוד
    24/05/2014 23:37
    אלישבע מנדלסון
  15. יישר כח מירי. אני בימים אלו אחרי לידת הילד השלישי. נסכת בי כוחות והרבה אמונה. תבורכי.

  16. כל מילה במקום
    25/05/2014 04:46
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  17. אני לא שמעתי על הנשים החרדיות האלו שיוצאות נגד ילודה. מפליא אותי שמישהו בכלל נותן להם במה. כתבת יפה ביותר כמו תמיד:) אוהבת אותך המון ואת בעיני האשה החרדית שמתאימה לייצג את כל הנשים החרדיות באשר הן:)

  18. העמסת דעות על היהדות
    25/05/2014 06:42
    איש יהודי
  19. לא מבין למה להעמיס דעות אישיות על היהדות. בתורה לא כתוב בשום מקום ללדת הרבה ילדים. יש מקור אחד בחז״ל המלמד על מצוות ״שבת״ (פעמיים סגול) להוסיף בילודה בשביל לקיים את העולם, זו לא מצוה דאורייתא, ספק אם זו ממש מצוה מדרבנן, גם אם כן, מה גבולותיה? 5? 10? 25?

    לגבי עניין הפרנסה, יש לגב׳ הנכבדה הסכם ישיר עם הקב״ה שיפרנס את את כל ילדיה ברמה הנאותה, איתי הוא לא חתם את ההסכם הזה, הוא אמר לי בזיעת אפיך תאכל לחם, לפעמים גם ל-2 הילדים הראשונים אין מספיק, אולי צריך להזיע יותר?

    מעניין שר׳ משה פיינשטיין בספרו שו״ת אגרות משה חושב אחרת מהכותבת הנכבדה, הוא דווקא סבור שהשיקול הכלכלי כן מהווה סיבה לתכנון משפחה. אני בצד שלו.

    • ישראל   25/05/2014 07:44

      האם הוא מזדהה עם כל מה שכתב?
      כולל ללכת בלי כיפה לעבודה?
      ללכת עם תספורת של גויים למי שעובד בעבודה ציבורית?
      ליסוע עם רכבת תחתית בשבת בניו יורק.

      עם כל הכבוד היום כמעט וכל היהדות החרדית לא הולכת לפי פסקי ר’ משה פיינשטיין כך שמה קרה שפתאום כאן נבחרה דעתו למובילה?

      • אהרן   26/05/2014 16:08

        הדור שלנו יותר צדיק מהגאון האדיר – עמוד ההוראה כפשוטו – רבי משה פיינשטיין???
        אם הגיע למסקנות הלכתיות טהורות שמאפשרות להקל על קשיי הפרט והכלל – בזויות הן בעיניך?
        חביבי, התרגלת להחמיר אוטומטית, וזו – לא חכמה גדולה, בפרט כשאתה רוצה להעמיס את החשיבה הזו על הכלל.

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה)   25/05/2014 08:04

      איפה פוסק כך ר’ משה פיינשטיין, אשמח לקבל מקור, ואם אפשר את לשון התשובה.
      נ. ב. כתבה מאוד יפה ולמרות הגילוי נאות מותר לכותבת לחשוף כמה ילדים יש לה.

      • ישראל   25/05/2014 11:47

        השאר תשלים בגוגל
        http://www.hebrewbooks.org/pagefeed/hebrewbooks_org_13109_72.pdf
        לגבי רכבת בשבת
        יש גם חיפושים שתעשה עם השם של הרב משה פיינשטיין וכך תגיע כמעט לכל הדברים שהזכרתי.

        • איש יהודי   25/05/2014 17:12

          בבחירה בין ר’ משה פיינשטיין לרבנית שניאורסון, או לר’ ישראל הטוקבקיסט, נראה לי שיהיה לי קל להחליט 😉

      • איש יהודי   25/05/2014 17:11

        ובענין לקיחת גלולות (פילען), באופן שאין סכנה בלקיחת הכדורים עצמם ובזהירות שהגלולות לא יגרמו שתראה…, הנה אם כבר קיימו פו”ר ויש סיבה כלכלית או סיבה נחוצה אחרת, או אפילו אם לא קיימו עדיין פו”ר, רק שהאשה חלושה, יכולה לקחת הגלולות …

  20. שימי לב שבדורות קודמים
    25/05/2014 07:41
    שלומית
  21. היו ממש לא הרבה משפחות עם הרבה ילדים. נקודה למחשבה.

  22. כנסו לתורה ותבדקו...
    25/05/2014 07:45
    יפית
  23. כמה ילדים היו לכל מי שכתוב שם?
    מעט מאד יהיו יותר מארבעה.

  24. אמא
    25/05/2014 09:37
    אמא במשרה מלאה
  25. להיות אמא זה לא רק ללדת אותם להיות אמא זה גם לגדל אותם!
    לפעמים אני שואלת את עצמי מה נסגר איתנו הרי התפקיד שלנו מלכתחילה הוא לגדל אותם אז איך זה שאנחנו כל היום רק מחפשות לצאת החוצה ולשלוח אותם למעןנות ומטפלות??
    אני התחלתי ללמוד לתואר במנהל עסקים ושיווק לפני החתונה היום לאחר 8 שנים כן 8 שנים אני מסימת את התואר, עם ארבעה ילדים מקסימים !!! זה לא היה קל ללמוד ללדת וגם לעבוד קצת בשביל הפרנסה אבל הדבר הראשון שעמד לי בראש סדר עדיפיות זה לגדל את התינוקות שלי והצלחתי בזה!
    שואלים אותי נו אז במה תעבדי עכשיו כשיש לך את התואר ואני אומרת אני כבר עובדת אני אמא!!
    ואנשים שואלים אבל במה תעבדי אז אני צורחת כרגע אני אמא מה לא בסדר איתי???
    כי הם מסתכלים עלי שמשהו השתבש אצלי ואומרים אבל כולם יוצאות לעבוד…
    אבל אני ילדתי ילדים ויש לי אחריות עליהם ואני מגדלת אותם ולא סומכת על אף מטפלת במעון או במשפחתון שתעשה את זה יותר טוב ממני וכשהם יגדלו אני יצא לעבוד.
    אומרים לי שלא יקבלו אותי לעבודה ושלא יהיה לי וותק אבל אתם יודעים מה יהיה לי?? יהיה לי את הילדים שלי!!!
    ופרנה היא משמים וכשאני עושה מה שצריך הוא שולח לנו מה שאנחנו צרכים בדרכים שלו.

    • אמא שמגדלת את ילדיה   26/05/2014 17:46

      הלוואי וירבו כמותך!

  26. הרבי מליובאוויטש (משיחת שבת פרשת שמות תשמ"ט)
    25/05/2014 11:24
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  27. http://www.sichos.com/pru/lahak.pdf
    כשילד או ילדה באים הביתה ומספרים להוריהם מה שלמדו בחומש, הרי הם פועלים על ההורים יותר מאנשים מבוגרים ואפילו חשובים.
    ובעניננו: כשהילדים באים הביתה ומספרים להוריהם שלמדו איך ש”בני ישראל פרו וישרצו גו'”, ובמילא הם רוצים עוד אחים ואחיות (כטבע של ילדים) – הרי זה מעורר את ההורים עוד יותר שיעשו כל התלוי בהם להוליד עוד בנים ובנות.
    וכנראה לפעמים בזקן (או זקנה), שתופס את ראשו בידו ונאנח, על שהפסיד את ההזדמנות היקרה (“ער כאַפּט זיך באַם קאָפּ, וואָס ער האָט דורכגעלאָזט אַזאַ העכסטער און טייערער געלעגענהייט צו האָבן וואָס מערער קינדער)…;
    זוג צעיר יש להם עדיין הזכות והאפשריות הכי יקרה לקיים את ציווי ה’ ד”פרו ורבו ומילאו את הארץ”, שעל ידי זה פועלים חביבות ונחת רוח להקב”ה, ונוסף לנחת רוח של הקב”ה מעצם הענין שמקיימים רצונו, הרי ניתוסף גודל הנחת מזה שנולד עוד יהודי בעולם!

  28. כנסו
    25/05/2014 17:55
    אמא
  29. בסוף הכל נופל על האישה.
    היא יולדת ומטפלת ודואגת ולא ישנה בלילה ואין לה חיים.
    כבר שנה שלא נהניתי מרגע לעצמי.
    וזה עם תינוק אחד.
    כשיש חמישה ילדים ואחד בוכה והשני צריך לאכול והשלישי מלכלך…. האימא לא ממצה את עצמה ונהיית מכונה
    לא תודה

    • אנא לארבעה בקרוב חמש   25/05/2014 20:06

      יש לי המון זמן לעצמי והמון זמן לילדים המקסימים שלנו!!
      לפעמים זה לא קל ויש ימים של דאון אבל ככ הרבה שעות של שמחה וכיף לא יכולה לתאר את החיים שלי בלעדיהם.
      בשמונה בערב הם ישנים ותמיד אפשר לצאת ולהביא ביביסיטר לכמה שעות וגם הבעל לפעמים מגיע מוקדם ונשאר איתם אניממש לא מרגישה כבולה והם אוהבים ככ אחד את השני ומשחקים יחד ומעסיקים אחד את השני זה פשוט לא נכון ההפך לגדל ילד יחיד הרבה יותר קשה לדעתי כל היום צריך לדאוג ולהעסיק אותו

  30. לא רק שיקול כלכלי אלא לא פחות ובעיקר שיקול נפשי
    25/05/2014 22:35
    רונית
  31. להביא ילדים ולאמר השם יעזור זו לא חכמה גדולה! אני מכירה אישית אבות שכורעים תחת עומס של עוד ילד ועוד ילד וחיים בצל העוני והלחץ, לא רק שהם עצמם מוזנחים אלא שהם לא מצליחים לפרנס עוד ועוד ילדים, למרות שהאב עובד מבוקר על ליל אפילו בשכר מכובד ולא מצליח לפרנס את משפחתו ברמה סבירה אם לא בזכות פה ושם עזרה נוספת מקורות צדקה נוספים. מי אמר שמותר להביא עוד ועוד ילדים על חשבון הבריאות הנפשית של ההורה, כמה זה מתסכל אב שעובד ובכל זאת אין לו כסף לדברים בסיסים במשפה ברוכת ילדים, אז למה להוסיף עוד ילד שיסבול, ושההורה יסבול והאמא וכולם מה ההגיון בלהחליש את המשפחה עוד יותר?? האם חיים של אחד שווים הרס של האחר?? ומה עם הזוגיות?? כמה הורים הרסו את הזוגיות שלהם בדרך לעוד ילד ועוד ילד? שלא נדבר על כך שיש נשים שסבורות שהמפתחות לעוד ילדים נתון להן והן גוזרות ללא רחם חיים של חרדות ולחץ לבעל שהחים שלו די מחוקים. יש לא מעט נשים שבטוחות שהן אלו שצריכות להחליט אם להביא עוד ילד או לחכות כאילו שזו לא החלטה מספיק חשובה שבה לאב יש גם זכות להיות שותף. יש גם מקרים שבהם האישה עומדת להתמוטט אבל מה זה משנה השם יעזור.. האם זה מה שהשם רוצה מאיתנו להרוס את הבריאות או את הזוגיות? ומה עם הילדים ?? ילדים שגדלים להורים שבורים ורצוצים שפה ושם מבליחים חיוך אבל לרב הרוסים שלא הסתכלו על עצמם במראה מאז שהתחילו להביא ילדים, לא רק שילדים אלו לא גדלים באוירה טובה אלא גם היהדות שלהם בסכנה.
    בקיצור יש הרבה שיקולים אם להביא ילדים או לא, להבאת ילד יש השלכות עצומות, על ההורים, על הקשר בינהם, על שאר הילדים, הורים שלא בודקים אם שניהם מספיק חזקים נפשית וגם כלכלית לתמוך בילד הזה ולא שבואו לעולם יהווה עליהם מעמסה או אז ברך הבא! אחרת זה הולך להיות מעשהמאוד לא אחראי ועצוב שעשוי לגרום נזק לכל המשפחה. דבר נוסף שהיתי רוצה להוסיף הוא שאנשים חרדים הם גם “בני אדם” גם להם יש נורמות וגם בניהם יש נשים שיותר נופלים לעדריות. יש למשל נורמה של |כמה שיותר ילדים יותר צדיקה” ואם להיפך אז להיפך, הורים מביאים ילדים הרבה פעמים כחלק מהצורך האישי שלהם להיות הורים, או להיות חלק מנורמה חברתית. בקיצור גם על זה צריך לחשוב.

  32. זה בכלל לא עניין של כסף
    22/06/2014 12:28
    שוש
  33. בשביל ילדים צריך המון כח וסבלנות ולפני שדואגים לילדים שעוד לא נולדו, צריך לדאוג לאלו שקיימים כבר. ואם עוד הריון ועוד ילד הופכים את האמא לעצבנית, חסרת סבלנות וממורמרת, אז צריך לשקול טוב טוב אם להביא עוד ילדים.
    זה לא בעיה למלא את השולחן בילדים, כל חתולה עושה את זה. השאלה היא מה המחיר ולא דוקא הכלכלי.

  34. סליחה מראש
    29/06/2014 14:09
    רחלי
  35. אבל להמציא מצוות חדשות זה לא חכמה, כל אחד יכול לעשות את זה…
    איפה כתוב שצריך להביא הרבה ילדים בכלל?? פרו ורבו זה בן ובת ואפילו המחמירים אומרים שזה 2 בנים ו2 בנות ועזבי שזה בכלל מצווה לגבר ואשה לא מחויבת לזה בכלל..
    אבל הניסיון שלך לקשור בין אלו שלא מביאות תריסר ילדים לאלו שמזלזלות בלימוד תורה..
    אני לא יודעת אם אגיע אפילו לתריסר ילדים אבל מה שבטוח שהבן שלי לא יהיה מגיד שיעור אלא משהו הרבה יותר גדול מזה…

  36. מי שמך שופטת
    03/07/2014 18:32
    חלי
  37. יש חוט שעובר בכתבות שלך. אני לא באה אליך הביתה ושופטת אותך ברגל גאוה אז אל תעשי כן. את אמורה להיות יראת שמים, שפה נקיה לא מסתכמת באי ניבול הפה אלא גם בתוכן ומשמעות הדיבור כולו.