מדוע פועל הגר”י אייכנשטיין נגד ‘הוועד למען כבוד רבותינו’

הגאון רבי יהושע אייכנשטיין, ראש ישיבת יד אהרון ומנאמניו של הגראי"ל שטיינמן, 'עקף' את 'הוועד למען כבוד רבותינו' • העניק לראש ישיבת 'משכן שלמה' מכתב המכשיר את הישיבה, למרות שהופיעה ב'רשימה השחורה' • מה קרה מאחורי הקלעים שהוביל להכשר?
כ"ג אייר התשע"ד / 23.05.2014 12:42

מיפוי הישיבות הליטאיות על-ידי ‘הוועד למען כבוד רבותינו’ מסעיר את הציבור הליטאי.

הוועד, המזוהה עם חצרות הגראי”ל שטיינמן והגר”ח קנייבסקי,  פרסם רשימה מיוחדת בה הוצג באיזו ישיבה מחנכים לאורם של גדולי ישראל ובאיזו לא – תוך שיגור אזהרה להורים לבל יכשלו בחינוך ילדיהם.

ביום חמישי בבוקר פורסם מכתבו של הגאון רבי יהושע אייכנשטיין, ראש ישיבת ‘יד אהרון’, מנאמניו של הגראי”ל שטיינמן, ולפיו ניתן לרשום תלמידים לישיבת ‘משכן שלמה’ שבראשה עומד הגאון רבי אברהם פרודינגר. זאת, בניגוד להודעת הוועד, כפי שפורסמה, דעה המתבססת על כך שראש הישיבה, הרב פרוידינגר הצביע לסיעת בני תורה ומנוי על ביטאון התנועה ‘הפלס’.

במכתב, הנושא את לוגו הישיבה בראשה הוא עומד, כותב הגר”י אייכנשטיין לראש ישיבת ‘משכן שלמה’:

“לאחר שהתברר לי שהישיבה מתנהלת לפי רוח התורה, ובדרך של כבוד התורה, ויצאו מהישיבה תלמידים שגודלים בתורה וביראת שמים ומדות טובות, הנני רוצה לחזק ידו שימשיך להרביץ תורה בדרך שרוח חכמים נוחה ממנו, ויגדיל תורה ויאדיר, וכמו שעד עכשיו ההורים רוו נחת מבניהם כך בעזר השם ההורים שימשיכו לשלוח בניהם וירוו רק נחת”.

פרסום ‘הרשימה השחורה’ עורר סערה לא רק לגבי ישיבת ‘משכן שלמה’, אלא גם לגבי ישיבות אחרות. אחת מהן היא ישיבת ‘אהבת תורה’ במודיעין עילית, בראשה עומד הרב יעקב מאיר פלדמן. לטענת הוועד, חלק מהצוות החינוכי בישיבה פועל נגד סמכותם של גדולי ישראל, ואינו כפוף למרותם.

גם במקרה זה, פנייה אל הגר”י אייכנשטיין הובילה להמלצה מצדו על הישיבה. במוצ”ש האחרון אף הגיע הגאון רבי דב יפה, חבר מועצת גדולי התורה של דגל התורה ומשגיח ישיבת ‘כנסת חזקיהו’ ברכסים, לביקור בישיבה, כדי לחזק את בחורים. הרב פלדמן נשוי לבת למשפחת אדלר מרכסים.

ההערכות הן כי במהלך התקופה הקרובה ינסו ישיבות נוספות שנפסלו – לקבל את ‘הכשר’ הוועד, חלקן תוך ביצוע שינויים בצוות החינוכי או בדרכים אחרות.

 פגישה בחזון-איש 5

מה קרה מאחורי הקלעים שהוביל לכתיבת מכתב ההכשר מצד הגר”י אייכנשטיין, בניגוד לפרסום של הוועד?

 לפני מספר ימים התייצבו הרבנים אייכנשטיין ופרוידינגר בביתו של הגראי”ל שטיינמן ברחוב חזון איש 5. בפגישה הבטיח הרב פרוידיגר לציית לסמכותם של גדולי ישראל. הגראי”ל העניק גיבוי מוחלט לרב פרויליך, יו”ר הוועד, והורה לשניים לפנות אליו. הרבנים אייכנשטיין ופרוידינגר אכן נפגשו עם הרב פרויליך בניסיון להגיע להסדר, לפיו הישיבה לא תיפסל. אלא שהם לא נענו לדרישה שהר”מים יבטלו המנוי ל’הפלס’.

המכתב שפרסם הגר”י אייכנשטיין הוא, בעצם, ניסיון לעקוף את הוועד, למרות הוראתו המפורשת של הגראי”ל כי הוועד הוא שקובע.

מכתבו של הגר”י אייכנשטיין  לא הפתיע את רבני הוועד. כבר לפני מספר ימים נודע להם, כי השיב לאחד ההורים שפנה אליו אודות ישיבה שסומנה כ’בעייתית’ ברשימות הוועד – שלא להתחשב בהודעותיהם. דבריו מפתיעים עוד יותר על רקע העובדה שהוא נחשב למקורבו של הגראי”ל, ובפרשת הפילוג בישיבת חדרה הורה לתלמידים לעזוב את הישיבה.

אחד ממקורביו של הגר”י אייכנשטיין מסביר מה עומד מאחורי המכתב:

“הרב אייכנשטיין מאמין בכל ליבו שהישיבה מחנכת לפי דעת הרב שטיינמן. יותר מזה: הרב פרוידינגר התחייב לו אישית ונתן את מילתו. ביום שישי הוא גם חתם לחברי הוועד על מכתב, לפיו הישיבה תתנהל לפי דעת הגראי”ל שטינמן. לפי מה שהרב אייכנשטיין הבין מהרב שטיינמן, בשיחה שקיים איתו, אם יכריז הרב פרוידינגר שיחנך לפי דעת תורה, הרי שהישיבה תיחשב לכשרה”.

“הוועדה מקצינה בדרישות”

לכתחילה היו אמורים חברי ‘הוועד למען כבוד רבותינו’ להגיע יחד עם שני הרבנים אל ביתו של הגראי”ל, אלא שברגע האחרון הם לא הגיעו. לדברי אותו מקורב, “חלק מחברי הוועד סבורים שהישיבה ‘כשרה’, אבל הרב פרויליך עמד על כך שצריך למלא אחר דרישות נוספות. בין השאר דרש לסלק את אחד הר”מים בישיבה, אף הוא מנוי ‘הפלס’, וכן להביא לביטול של המנוי מצד הרב פרוידינגר – אבל לא רק ביטול, כי אם חתימה שהמנוי בוטל”.

להערכת אותו מקורב, “הרב פרוידינגר חשש לחתום על דרישה כזו, שמא יעשו בכך שימוש לצורכי תעמולה, בעוד המטרה היא לדאוג לחינוכם הטהור של הבחורים ולא ליח”צ. מהעדויות שהגיעו לרב אייכנשטיין, הישיבה מתנהלת,התנהלה ותתנהל על פי הוראות ראש הישיבה הגראי”ל שטינמן, והוא באופן אמיתי חשב שנעשה עוול לרב פרוידינגר”.

• בהפגנות שארגנו פעילי ‘בני תורה’ –  בחורים מהישיבה השתתפו?

“הישיבה לא אסרה ללכת להפגנות, אבל ההוראה הייתה שמי שרוצה ללכת צריך להביא אישור לכך מההורים. יכול להיות שבישיבה כמו ‘ארחות תורה’ היו מסלקים בחור על דבר כזה. פה לא. האופי של הישיבה הוא חינוך להצבעה ל’ג’, לא ל’עץ’, אבל יש מצב שישנם בחורים שבבתיהם מצביעים ‘עץ’, אבל לא בשביל זה צריך לפסול את הישיבה”.

• אבל ראש הישיבה עצמו הצביע ‘עץ’. זה מחלחל ויכול להשפיע על בחורים.

“ראש הישיבה מצביע ‘עץ’, לא בגלל שהוא חסיד של הגר”ש אויערבך ולא בגלל שהוא נוהג לפי הוראותיו, רק משום שהדמות שנחשבת ראש הישיבה, למרות שבפועל הוא אינו מנהל את הישיבה ביום-יום, הוא הגר”ע אויערבך, אחיו של הגר”ש. הרב עזריאל לא בכל דבר רואה את הדברים כמו אחיו, אבל מכבד אותו ולכן מצביע ‘עץ’. כך נוהג גם הרב פרוידינגר”.

• איך נוהגים בישיבה לגבי התייצבות ב’צו ראשון’?

“לא הייתה הוראה להתייצב, כדי שלא לפגוע ברב עזריאל, אבל רוב הבחורים הלכו”.

• כלומר, לדעת הרב אייכנשטיין אין היגיון בפסילת ישיבה גם אם היא לא במאת האחוזים הולכת לאורם של הגראי”ל והגר”ח, למרות שהרוח הכללית היא של ציות לדבריהם?

“הרב אייכנשטיין מאמין בכל ליבו שהישיבה כן מצייתת לגראי”ל ולגר”ח, ובפרט אחרי שהרב פרוידינגר חתם על כך. הוא סבור שהוועדה הקצינה בדרישותיה”.

מכתב נגד הוועדה 001

הדפס כתבה

10 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    בלבול מוח
    23/05/2014 13:32
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. בישיבה לא מדברים מילה על פוליטיקה!!

  2. קצת נראה לי הזוי
    23/05/2014 14:50
    שפוי
  3. מי זה הרב פרויליך? אחד מאנשיו של הרב שטיינמן?
    הציבור בירושלים צוחק על כל העסק הזה את אף אחד לא מעניין ההזיות של פרויליך וחבריו

    • שמואל   25/05/2014 16:58

      הרב פרויליך מתכוין לש”ש ויש לו גיבוי מלא מגדולי התורה

  4. אהבת תורה תלמיד של הר' אייכנשטיין
    23/05/2014 15:11
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  5. עי’ לעיל

  6. במשכן שלמה
    23/05/2014 15:45
    אבא של תלמיד
  7. ראש הישיבה פרוידיגר דרבן ללכת להפגנות הזנבות וכששאלתי את בני למה? אמר לי שהאוירה של עצניקיות וכוחנות מסוג ישו ויין זו האוירה הרווחת .

  8. הכל שקר
    23/05/2014 15:52
    צ'למער
  9. הרוח בין הבחורים היא של עץ.
    הר”מ בישיבה הוא נפתלי הירש, המשב”ק של ר’ עזריאל אוירבאך, ןהאחראי מטעמו בועד הרבנים לענייני צדקה.
    יחיאל אונא מי שהדפיס וחתם על המודעות ‘עלי קללתך בני’, מראשי הפלס ומנציגי עץ, הוא ראש המכינה.
    אז אם ר’ עזריאל הנשיא, פרוידיגר הראש ישיבה, נפתלי הירש ר”מ, יחיאל אונא ראש המכינה. מה ההיתממות שהם הולכים לאורם של הגר”ח והגראי”ל?
    זכותם אמנם ללכת כפי רבותיהם, אבל זכותו של כל הורה לדעת זאת, ואם זה לא מוצא חן בעיניו שלא ישלח לשם.
    מה היא זריית החול בעיני הציבור?

  10. משוגעים! תרדו מהגגות!
    24/05/2014 21:34
    חיים
  11. אין אף אחד שפוי בכל המחנה הזה ששמו חזון איש 5???

  12. הכל ביזנס
    27/05/2014 01:18
    עטרסניק
  13. להרב אייכנשטיין יש חתן בשם ר’ מאיר ולדר, שהוא ר”מ אצל פרוידיגר, וזה הכל.

  14. עצניקים
    06/04/2017 20:18
    חזקי מלר
  15. הרב פרודיגר חזר בתשובה

  16. עצניקים
    06/04/2017 20:21
    חזקי מלר
  17. תכלס זה הרס לו את הרישום לפני שלוש שנים