המשנה ליועמ”ש הורתה: לשתף נשים בהדלקת נרות חנוכה בכותל המערבי

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה שיגרה מכתב לרב הכותל: "מניעת השתתפותן של נשים בטקסים ממלכתיים מחמת היותן נשים היא אפליה פסולה" • דורשת לקבל את רשימת המוזמנים, כדי לוודא שבטקס ישתתפו גם נשים
אליעזר היון
י"ט כסלו התשע"ו / 01.12.2015 14:20

פולמוס הדלקת נרות על ידי ‘נשות הכותל’: המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עורכת הדין דינה זילבר, קבעה כי מניעת השתתפותן של נשים בהדלקת נרות חנוכה ברחבת הכותל המערבי בירושלים היא “אפליה פסולה”.

ברחבת הכותל המערבי נערכים שלושה טקסי הדלקת נרות מידי יום: בעזרת הגברים, על מרפסת ישיבת ‘אידרא’ ובמנהרות הכותל. המדליקים הינם גברים, ביניהם ראש הממשלה וראש העיר.

בעקבות כך, נשות הכותל יזמו בשנה שעברה טקס הדלקה של נשים.

השנה פנו נשות הכותל ודרשו כי הטקס המרכזי המתקיים בעזרת גברים יעבור לרחבה המרכזית העליונה, בהשתתפות מלאה של נשים, או לחילופין לאפשר להן לקיים טקס חלופי נוסף בעזרת הנשים.

אלא שרב הכותל הרב רבינוביץ סירב לקריאה וכתב: “התביעה להדלקת נרות בעזרת הנשים מבקשת לדרדר את הדיון מחדש אל עמדות המוצא המקוטבות, במקום מציאת פתרון לטובת עם ישראל כולו”.

גם הראשון לציון הגר”י יוסף התבטא כנגד כוונה זו בשיעורו השבועי כשאמר: “מעולם לא הדליקו בעזרת נשים מאז ששת הימים שכבשו את הכותל, זה סוג של רפורמה. נשים שרוצות רפורמה, אז הם כמו שעושות קריאת התורה עם טלית נשים בכותל המערבי – אז גם זה. הם רוצים להתקרב לרפורמים. לנו יש את המסורת שלנו. מדליקים בכותל רק בגברים, נשים לא מדליקות”.

במכתב ששלחה עו”ד זילבר לרב רבינוביץ’ היא כתבה: “מניעת השתתפותן של נשים בטקסים ממלכתיים מחמת היותן נשים היא אפליה פסולה. נבקש לוודא כי טקסי הדלקת הנרות הממלכתיים המתוכננים לקראת חג החנוכה יכללו השתתפות פעילה של נשים בהדלקת הנרות עצמה”.

זילבר ביקשה לקבל את רשימת המוזמנים הצפויים לקחת חלק בטקסים הללו.

במכתבה מציינת זילבר כי אין היתר לבצע הפרדה בין המינים במרחב הציבורי: “יש יסוד להניח שדווקא מניעת השתתפותן של נשים בטקסים אלו עשויה להתסיס ולעורר ריב ומדון, ולא להפך.

“רשויות ציבוריות הן סוכן עיקרי בקידום ההגנה על זכויות האדם. הן חייבות בהקפדה יתרה על איסורי האפליה ועל הגשמתן של זכויות היסוד בדבר כבוד האדם ושוויון בכל פעילותן. לפיכך אל לה לרשות ציבורית להנהיג כל הפרדה בין נשים לגברים, גם אם הדבר נעשה לכאורה לבקשתו של חלק מהציבור הנוגע בדבר”.

ענת הופמן, יו”ר ארגון נשות הכותל, חוגגת את ההחלטה: “זה אך סמלי שנשות הכותל יהיו הגפרור שיצית את הלהבה של הנר הראשון שתדליק אישה בטקס החנוכה הלאומי בכותל.

“לא משנה מי האישה שתיבחר לכבוד הגדול הזה, היא תעמוד על כתפיהן של נשות הכותל הנאבקות זה 27 שנים להשגת חופש ושוויון לנשים בכותל המערבי. זה ברור לי שנר אחד יכול להפיג המון חושך, אבל שום כמות של חושך לא יכולה לכבות נר”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות