לפיד הורה לחברי סיעתו: להשתתף במאבק של דרעי לשינוי השטרות

גם יאיר לפיד חושב שהגיע הזמן שתמונותיהם של משוררים ואנשי רוח מזרחיים יופיעו על שטרות הכסף: "התרבות והמסורת של עדות המזרח הן מאבני היסוד של היהדות והישראליות ומן הראוי שהדבר יקבל ביטוי גם בסמלי המדינה"
נחמן גור
י"ט כסלו התשע"ו / 01.12.2015 08:40

יו”ר יש עתיד, ח”כ יאיר לפיד, הורה לחברי סיעתו לתמוך בדרישה של שר הפריפריה ופיתוח הנגב והגליל אריה דרעי,  להכניס אישים מעדות המזרח לשטרות הכסף החדשים.

לפי דיווח בגלי צה”ל, בישיבה סגורה של חברי הסיעה החליט לפיד לתמוך במאבק של ש”ס והורה לחברי הסיעה להשתתף במאמץ לשנות כבר עכשיו את התמונות על השטרות ולא לחכות לסבב הבא.

בסיעת יש עתיד אומרים: “התרבות והמסורת של עדות המזרח הן מאבני היסוד של היהדות והישראליות ומן הראוי שהדבר יקבל ביטוי גם בסמלי המדינה”.

חברת הכנסת עליזה לביא מיש עתיד הסבירה את התמיכה במאבק: “זה היה צריך להיות מובן מאליו שבשנת 2015 – סמלים, שטרות, ועדות, כולם למעשה ישתפו בני עדות המזרח”.

בשבוע שעבר וגם בישיבת הממשלה אמר דרעי כי על הממשלה לפנות לבנק ישראל ולדרוש “להנציח משוררים בני עדות המזרח על השטרות החדשים שיונפקו בקרוב”.

לדברי דרעי יש לעצור את הדפסת שטרות הכסף החדשים – מכיוון שעל השטרות, שם מוצגים דיוקנאות של משוררים מפורסמים, אין אף משורר ממוצא מזרחי. בסביבתו של דרעי מציעים את ברכה סרי ילידת תימן, או את הפייטן המרוקני רבי דוד בוזגלו.

“ב-23.11.2015 הודיע בנק ישראל כי בדצמבר 2015 צפוי להיכנס למחזור השטר החדש בסך 200 שקל, הנושא את דיוקנו של המשורר נתן אלתרמן, המחזור השני בסדרת השטרות החדשה”, כתב דרעי והזכיר כי באפריל 2013, בפתח ישיבת הממשלה שאישרה את השטרות החדשים, אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו: “אני מסכים עם אלה שאומרים שיש מקום להביא נציגים של משוררי יוצאי קהילת ספרד וקהילות אחרות”.

למרות זאת, כתב דרעי, “ההחלטה להנציח משוררים מבני עדות המזרח על שטרות כסף במדינת ישראל אינה מקוימת. בני עדות המזרח מהווים כמחצית מכלל האוכלוסיה היהודית בישראל, ואין זה ראוי והוגן שימתינו עוד עשרות שנים עד לסדרת השטרות הבאה… כבר 67 שנים שאין ייצוג הולם לציבור המזרחי בהתאם למשקלו הפרופורציונלי באוכלוסייה, בכל הקשור לסמלי המדינה, בוועדות הפרסים השונות ובתוכניות הלימודים”.

יו”ר ש”ס מחה גם על הרכבה של ועדת השטרות, שבין 12 חבריה אין אף מזרחי. “אין לילד ממוצא מזרחי עם מי להזדהות, כשמופגנת בורות כל כך גדולה וכל מה שיודעים לדבר עליו בהקשר של משוררים וסופרים מזרחיים הם משוררי ימי הביניים”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות