ארדואן: “הלוואי וזה לא היה קורה”. תגובת פוטין: סנקציות כלכליות

לאחר מסרים תקיפים שהועברו מרוסיה לטורקיה, הכריז הנשיא הטורקי כי הוא מביע עצב על הפלת המטוס וכי היה רוצה "שזה לא יקרה" • אבל זה לא עזר: פוטין חתם על צו במסגרתו יוגבל הייבוא מטורקיה ויוטלו מגבלות על המעבר בין המדינות
אליעזר היון
ט"ז כסלו התשע"ו / 28.11.2015 18:20

נשיא רוסיה ממשיך להוריד את טורקיה על הברכיים: הערב (שבת) חתם ולדימיר פוטין על צו נשיאותי הקובע “צעדים להגברת הביטחון הלאומי ולהגנת אזרחי רוסיה מפני פעולות לא חוקיות” – שמפרט שורת סנקציות כלכליות נגד טורקיה.

ההודעה על הצו נמסרה בהודעה רשמית של הקרמלין.

על פי הדיווחים בכלי התקשורת ברוסיה, הסנקציות כוללות הגבלות על ייבוא של מוצרים, אולם טרם ברור באילו מוצרים מדובר. בנוסף, הצו קורא לחברות רוסיות להימנע מהעסקת אזרחים טורקים.

כמו כן, סוכנויות הנסיעות הרוסיות יפסיקו למכור חבילות נופש לטורקיה החל מ-1 בינואר 2016, וייאסר על הפעלת טיסות שכר בין רוסיה לטורקיה.

מוקדם יותר היום אמר  נשיא טורקיה, רג’פ טאיפ ארדואן, כי הוא מצטער על הפלת המטוס הרוסי, והוסיף: “הלוואי שזה לא היה קורה”.

‘ההתנצלות’ של ארדואן מגיעה לאחר מסר חריף שהגיע מרוסיה, כי אם לא תגיע התנצלות תיתכן תגובה צבאית כנגד טורקיה.

מוקדם יותר ייעץ משרד החוץ הטורקי לאזרחי המדינה לדחות כל נסיעה שאינה דחופה לרוסיה. זאת לאחר שאתמול הודיע שר החוץ הרוסי כי מוסקבה החליטה לבטל את מדיניות הפטור מוויזה לאזרחי טורקיה, החל מחודש ינואר 2016, או במילים אחרות: אזרחים טורקיים לא יוכלו להיכנס לרוסיה, ללא ויזה מתאימה.

‘ההתקפלות’ הטורקיה מגיעה יום אחרי שארדואן העביר מסר זועם על התגובה הרוסית להפלת המטוס והאשים את הקרמלין בהלהטת הרוחות: “הרוסים מנסים להעביר את העימות סביב המטוס לחלקים אחרים ביחסים בין המדינות”, אמר ארדואן, ואף הוסיף איום: “אני מזהיר את רוסיה לא לשחק באש איתנו”.

אלא שדברי הצער של ארדואן היום לא משביעים את רצונה של רוסיה.

היום התראיין דובר הקרמלין דימטרי פסקוב על הסלמת היחסים בין המדינות ואמר כי פוטין “מגוייס לחלוטין להתמודד עם האיום החסר תקדים של טורקיה”.

לדבריו, שרי הממשלה והצבא מתכוננים להסלמת היחסים. “הנסיבות הן חסרות תקדים ולכן באופן טבעי התגובה תהיה בהתאם”, אמר. הוא הוסיף כי התנהגות חיל האוויר הטורקי הייתה “מטורפת לחלוטין” והטיפול של אנקרה בתקרית הזכיר לו את “תיאטרון האבסורד”.

בימים האחרונים המשיך פוטין לתקוף את טורקיה ואמר: “לא עלה בדעתנו שאנו עלולים לחטוף ממדינה שהחשבנו כבת בריתנו. החשבנו את טורקיה כמדינה ידידותית”.

ארדואן בתגובה אמר אתמול כי בידי האמריקנים יש “ראיות מוכחות לכך שרוסיה משפת פעולה יחד עם דאע”ש – ומוכרת דלק למשטר הסורי”.

העימות בין שתי המדינות פרץ לאחר שביום שלישי בשבוע האחרון, הופל מטוס קרב רוסי בגבול סוריה-טורקיה. לטענת הרוסים הטייס לא קיבל אותות אזהרה, בעוד הטורקים טוענים כי נשלחו קריאות לעבר הטייס.

• הידיעה עודכנה בשעה 21:38

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות