מפלגתו של ארדואן זכתה ברוב מוחץ בבחירות; הכורדים בפנים

ניצחון מוחץ: בתום ספירת קולות הבוחרים בבחירות החוזרות שנערכו בטורקיה זכתה מפלגתו של הנשיא ארדואן ב-49.4 אחוזים • משמעות התוצאות: מפלגת השלטון תוכל להקים קואליציה לבדה, אך לא תוכל לשנות את החוקה • המפלגה הפרו-כורדית הצליחה לחצות את רף אחוז החסימה
אליעזר היון
י"ט חשון התשע"ו / 01.11.2015 21:48

ארדואן עשה זאת שוב: מספירת 97 אחוז מקולות הבוחרים בבחירות שנערכו היום (ראשון) בטורקיה עולה כי מפלגת השלטון בדרך להבטיח רוב בפרלמנט.

מפלגת ‘הצדק והפיתוח’ (AKP), אותה הקים הנשיא רג’פ טייפ ארדואן, זוכה בקצת פחות מ-50% מקולות הבוחרים, כך שהיא תוכל להרכיב קואליציה לבדה.

על פי הנתונים המעודכנים 49.4 אחוזים מקולות הבוחרים הלכו למפלגתו של ארדואן, והם יתנו לה 316 מושבים בפלרמנט  מתוך 550 המושבים בפרלמנט, ויותיר לאופוזיציה את 234 המושבים הנותרים.

מפלגת האופוזיציה, ה-CHP, גרפה 25.2% מהקולות בלבד.

המפלגה הפרו-כורדית (HDP) תזכה ב-10.2% מהקולות – קצת יותר מאחוז החסימה הגבוה שעומד על 10%, אך 3% פחות מהישגה בבחירות בחודש יוני.

המפלגה הלאומנית (MHP) מקבלת לפי התוצאות 12% מהקולות.

ראש הממשלה הטורקי אהמט דבוטולו הצהיר כי זהו “יום של ניצחון”.

בפני קהל תומכים בעירו קונייה, אמר דבוטולו: “זהו ניצחון לדמוקרטיה שלנו ולעם שלנו. אנחנו מקווים שנשרת אתכם היטב בארבע השנים הקרובות ונעמוד מולכם פעם נוספת ב-2019”.

בבחירות שנערכו בחודש יוני האחרון לא הצליחה מפלגת השלטון לזכות ברוב מספיק של המושבים בפרלמנט, מה שהוביל לבחירות שנערכו היום.

עם זאת, הניצחון הברור היום, לא יספיק לנשיא ארדואן, שחלם כי יצליח בבחירות הללו להוביל מהלך שיאפשר כינון משטר נשיאותי במדינה ויהפוך אותו למנהיג עם סמכויות עצומות, בדומה לאופן שבו שולט פוטין ברוסיה.

שכן, כדי לקרוא למשאל עם לשינוי החוקה זקוק ארדואן ליותר מ-330 מושבים, שאותם ככל הנראה לא ישיג. כדי לשנות את החוקה ללא משאל עם, נדרשים 367 מנדטים.

עם פרסום התוצאות, נרשמו עימותים בין כוחות הביטחון לבין מפגינים בעיר הכורדית דיארבקיר שבדרום-מזרח המדינה.

לפי הדיווחים, כוחות הביטחון הטורקים ירו גז מדמיע על זורקי אבנים שהפגינו בעיר דיארבקיר – באזור הכורדי בדרום מזרח המדינה. כ-400 אלף אנשי כוחות ביטחון נפרסו ברחבי המדינה כדי לאבטח את אזורי ההצבעה ולמנוע התפרעויות.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות