פסטיבל רבין ועקדת יצחק

מה אמר יצחק רבין שנים לאחר פגישתו הארוכה עם הרבי מילובאוויטש ומדוע הגיע לניו-יורק על מנת לפגוש את הרבי?• מימי הצנע עד לימים של שפע ופסטיבלים • איזה ניסיון היה קשה יותר לאברהם אבינו מניסיון העקדה • וגם: סיכום סערות השבוע
מירי שניאורסון
י"ז חשון התשע"ו / 30.10.2015 13:47

לא לסמוך על ארה”ב

אצלנו במשפחה, כאשר מישהו לא מסיים את הארוחה, מאיימים עליו שיקרה לו מה שאימא של רבין עשתה לו…

מסתבר, שבאחד הראיונות של יצחק רבין, סיפר ראש הממשלה לשעבר כי בילדותו, כאשר לא סיים את ארוחתו, אמו הייתה מכניסה את השאריות למקרר ומגישה לו אותן בארוחה שאחריה וכך הלאה.

ימים רבים חלפו מאז אותם ימי צנע רחוקים ועברנו לקצה השני. לפסטיבל – פסטיבל רבין – כפי שכינתה זאת אחת מחברות הכנסת בעשורים האחרונים.

עשרים שנה חלפו מאז מותו של רבין, וזו העת לחזור ולצטט פה דברים שאמר על הרבי מליובאוויטש, בידיעה שהתפרסמה בכתב העת היהודי-אמריקני ‘ג’ואיש הום’ שנים לאחר שנפגשו.

רבין ביקר אצל הרבי בחודש ניסן תשל”ב, בשיא שנות האופוריה שבין מלחמת הניצחון האדיר בששת הימים ובין הניצחון הכואב ביום הכיפורים.

רבין כיהן אז כשגריר ישראל בוושינגטון והוא הגיע לניו-יורק על מנת להביא את ברכתה של ממשלת ישראל לרגל מלאות שבעים שנה למנהיג היהודי הגדול ביותר בדור. הפגישה עם הרבי נמשכה שעתיים וב’ג’ואיש הום’ ציטטו דברים שאמר רבין בעקבותיה במסיבה סגורה בקנדה.

במהלך המסיבה סטה רבין מדבריו ועבר לדבר על הרבי. הוא סיפר כי בסיומה של הפגישה הארוכה סיכם הרבי את דבריו בשלוש נקודות עיקריות:

“עם לבדד ישכון” – הרבי רצה שיהיה מונח אצלי, למרות היותי שגריר שתפקידו לדאוג ליחסים טובים עם מדינות זרות, שהעם היהודי הוא עם לבד ישכון. ולכן, אמר הרבי, אסור לנו לשים את מבטחנו בשום ברית והסכם עם אומה כלשהי מאומות העולם…

“עם התורה” – הרבי הסביר לי שהנימוק הישראלי לפיו ישראל זקוקה ל”גבולות בטוחים” אינו מתאים ואינו משכנע את אומות העולם. הרבי אמר שבעידן בו שולחים אנשים לירח, אפשר, בעזרת אסטרטגיה מתאימה, להתגבר על כל עומק אסטרטגי. אי לכך, אמר הרבי, ישראל צריכה לסמוך רק על חסדי ה’ והגנת הבורא.

במקום להשתמש בטיעון של גבולות ברי הגנה, יש להשתמש בטיעון של “גבולות היסטוריים”. הטיעון הזה יתקבל על דעתן של אומות העולם שכן הן יודעות שאנו – עם ישראל – עם התורה שנושא על גבו את מורשת התנ”ך.

“חינוך יהודי” – מכאן עבר הרבי למסקנה המתבקשת משתי הנקודות הקודמות. הרבי אמר שהדרך היחידה שתאפשר את קיומו של העם היהודי, היא רק נתינת עדיפות עליונה לחינוך יהודי מקורי – חינוך לפי התורה – לכל היהודים בעולם.

סיום דבריו של רבין באותה מסיבה סגורה הוא למעשה הסיבה שהבאתי כאן את הידיעה ההיא.

“עם הזמן הבנתי דברי הרבי יותר ויותר”, אמר רבין באותה הזדמנות. נדמה שכל מילה נוספת מיותרת והדברים רלוונטיים היום יותר מאשר אי-פעם.

 ניסיון קשה מניסיון העקדה

היה זה שבוע של סערות. סערת הגשמים וסערת החשמל. סערת השמאל וסערת הימין.

בעוד מאות אלפי אנשים בישראל של 2015 מנותקים מחשמל, אמרה בתו של ראש הממשלה המנוח כי ההתנחלויות תקועות לערבים כמו קוץ בעין (אני לא בטוחה שדייקתי בניסוח, אך זו הייתה רוח הדברים) ותרמה מבלי משים עוד קצת דלק למדורת ההסתה הערבית.

הימין סער בסוף השבוע לאחר ששופטת בבית המשפט העליון פגעה באם שכולה וחשפה בגלוי את נקודת המבט, ואולי אפילו הניתוק של שופטי הבג”ץ, מחייהם של אזרחי ישראל היהודים.

החרדים והדתיים בישראל סערו לאחר שעיתונאי באחד העיתונים כתב דברים מהם ניתן היה להסיק שיש להבדיל בין דם יהודי אחד למשנהו, ותרם גם הוא מבלי משים למדורת ההבלים המרושעת של המחבלים.

וגם פרשת השבוע סערה.

לשרה אמנו – הנביאה הראשונה – נמאס מפרא האדם שגדל בביתה, והיא דרשה מבעלה, אברהם אבינו – אבי האומה הישראלית – לגרש את בן האמה מביתם המשותף.

גם אברהם סער לנוכח הבקשה, אך לאחר דבריו של הקב”ה “כל אשר תאמר לך שרה שמע בקולה”, טיפל בדברים בקור רוח אופייני, למרות שעבורו היה זה ניסיון גדול יותר מניסיון העקדה.

הרבי מסביר כי דווקא הניסיון הזה בו היה עליו לזרוק מביתו את בנו המופרע – ישמעאל, היה קשה במיוחד.

מהניסיון הזה, אומר הרבי, אפשר ללמוד מהי אהבה של אב לבנו. אהבה עצמית שאינה תלויה בדבר ועומדת אפילו מול התנהגות אכזרית שקשה לקבל.

אפילו שמדובר בבנה של שפחה, אפילו שמדובר בפרא אדם, הוא מתקשה לגרשו.

וגם כאשר אברהם עושה זאת בהוראת הקב”ה, הוא מלא דאגה לילד המופרע ומצייד את האם – הגר – בצידה לדרך שתאפשר לילד לשרוד את קשיי הדרך. וגם כאן נדמה שכל מילה נוספת מיותרת וגם כאן הדברים רלוונטיים יותר מאשר אי-פעם.

 • חלק מהטור מבוסס על שיחותיו של הרבי מליובאוויטש. הכותבת היא בעלת “הבחירה שלי”, מנחת אירועים, מרצה ושדרנית רדיו: [email protected]

http://www.miri-mychoice.co.il/

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    מעניין
    30/10/2015 15:28
    רבקה כהן
  1. קצר ולענין ישר כוח