בג”ץ תוקף: למה לא נהרסו בתי מחבלים בזמן?

השופטים מתחו ביקורת על התנהלות המדינה ודרשו פירוט של המקרים בהם אישר בג"ץ הריסת בתים והסיבות לעיכוב: "על מה הבהילות פתאום עכשיו? • "מבקש לדעת למה לא נהרסו מבנים בתקופה האחרונה, אחרי שהתרנו לעשות זאת?"
דוד ליבוביץ
ט"ז חשון התשע"ו / 29.10.2015 21:18

בג”ץ אוייב העם? תלוי את מי שואלים: שופטי בג”ץ הנשיאה מרים נאור, חנן מלצר ונועם סולברג מותחים ביקורת על התנהלות המדינה ביחס להרס בתי המחבלים, ודרשו ממנה להציג מסמכים נוספים  בנוגע לסוגיות השונות שעלו היום (חמישי) בדיון על הרס בתי המחבלים שרצחו את בני הזוג הרב איתם ונעמה הנקין הי”ד, הרב נחמיה לביא הי”ד, אהרון בנט הי”ד, דני גונן הי”ד ומלאכי רוזנפלד הי”ד.

השופטים מבקשים מהמדינה להסביר מהי מידת הדחיפות בביצוע ההריסות, להציג ראיות נגד רוצחי בני הזוג הנקין הי”ד וכן להציג את המיקום המדויק של הדירות שיהרסו בתוך בנייני המגורים.

כמו כן דרש בג”ץ פירוט שיכלול את מועדי פסקי הדין של בג”ץ שאישרו הריסת בתי מחבלים, את מועדי הביצוע בפועל של צווי ההריסה, ואת הסיבות לעיכוב בעיתוי ביצוע הצווים.

תשובת המדינה תוגש עד ליום שני בשעה 10:00. משפחות המחבלים תוכלנה להגיב עד יום חמישי בשעה 10:00 ורק לאחר מכן תינתן ההחלטה.

עד מתן ההחלטה עומד בעינו הצו המעכב את הרס בתי המחבלים, שהוציא שופט העליון עוזי פוגלמן. החלטתו גררה, כזכור, תגובה חריפה מצד ח”כ יוגב, שהאשים את השופט בהתייצבות לצידו של האויב.

לפני כשבועיים הוציא אלוף פיקוד המרכז צו המורה להרוס את בתי המחבלים. בתגובה טענו משפחות המחבלים, באמצעות המוקד להגנת הפרט שהגיש בשמן את העתירות, כי זוהי ענישה קולקטיבית האסורה על פי הדין הבינלאומי ואף עלולה לפגוע בדירות הסמוכות.

 בדיון שהתקיים היום מתח השופט חנן מלצר ביקורת על התנהלות המדינה מול סוגיית הריסת הבתים.

“על מה הבהילות פתאום עכשיו, ארבעה חודשים אחרי הפיגוע (שבו נהרג דני גונן)? מדובר בחיפזון מוגזם שגורם לכם לעשות טעויות. למה נתתם למשפחות רק 48 שעות להגיב לצווים במהלך סוף השבוע?”

מלצר הזכיר את הביקורות שהוטחה בעקבות החלטת השופט פוגלמן – ואמר: “אני מבקש גם לדעת למה לא נהרסו מבנים בתקופה האחרונה, אחרי שאנחנו התרנו לעשות זאת. אחר כך אומרים שאנחנו אחראים לעיכוב”.

עימות יוצא דופן נרשם במהלך הדיון בין נשיאת בית המשפט העליון, השופטת מרים נאור, לבין דבורה, אמו של דני גונן ז”ל שהטיחה בבית המשפט “הנרצחים הפכו לשקופים, הפכתם את הקורבנות לאשמים”.

השופטת נאור קטעה את דבריה ואמרה: “יש גבול גם למה שאם שכולה יכולה לומר”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות