‘חברת קרית ספר’ הפסידה ביצוגית: חויבה להחזיר כספים לרוכשים

בתום דיון שארך כ-4 שנים הכריע בית המשפט כי 'חברת קרית ספר', שנתבעה ייצוגית בגין גביית כספים מופרזים, תחויב להחזיר אותם ללקוחותיה • עו"ד אלחרר: "בנקודה זו תם עידן השחיתות מהסוג הראשון" • ומה הלאה?
יוני גרין
ז' תשרי התשע"ו / 20.09.2015 18:54

בית המשפט המחוזי הכריע היום (ראשון) כנגד ‘חברת קרית ספר’, אשר גבתה סכומים מופרזים מלקוחות מתוקף תפקידה כ’חברה המשכנת’.

תחילת הפרשה:

בקרית ספר החברה המשכנת היא ‘חברת קרית ספר’, והיא זו האחראית על הרישום של הזכויות. כך שמי שרוצה לרשום את דירתו ואת זכויותיו – מוכרח לעבור דרך החברה. לא ניתן לעקוף אותה. רק לאחר האישור של החברה המשכנת ניתן לפנות אתו למינהל האזרחי ביהודה ושומרון.

‘חברת קרית ספר’, על פי הנאמר בכתב התביעה הייצוגית, גבתה למרבה ההפתעה 0.3-0.45 אחוז מכלל כל עסקה – ובמילים: דירה שנמכרה בסכום של מיליון שקלים, גררה עמלה של כ-3,500 שקלים – פי 10 מהמותר על פי החוק.

עורך הדין אלחרר שהגיש את התביעה: “הייתי בהלם כשגיליתי את זה. כולם משלמים כי אין להם ברירה. אנשים אומרים: ‘מה אני יכול לעשות? אני צריך את הטאבו על שמי, תופסים אותי מהגרון’. צריך לזכור לחברה יש מונופול והם עושים אתו שימוש לא חוקי”.

בית המשפט סרב לקבל את טענת ‘חברת קרית ספר’, שיוצגה באמצעות עורך הדין גן-צבי, כי החוק לא חל לגביהם – ואישר את הבקשה לדון בתביעה כתביעה ייצוגית.

מסרבים לרשום את את הזכויות

במהלך התביעה הודיעה החברה כי תחדל מלנהל את מרשם הזכויות.

במכתב רשמי ששלחה ‘חברת קרית ספר’ כתבה: “האחריות לניהול ‘מרשם זכויות’ לגבי הנכס שבנידון, וכל הכרוך בכך, הוחזרה אל המדינה, וחברתנו אינה מספקת עוד שירות זה”.

המשמעות הישירה של המהלך החדש הייתה הקפאת כל העסקאות. שכן, התושבים אינם יכולים לגשת למינהל האזרחי ביהודה ושומרון כדי לרשום את דירתם, מאחר שהמינהל כאמור מסרב לאשר כל רישום, ללא אישור מ’חברת קרית ספר’.

גורמים משפטיים הסבירו, כי התושבים אינם יכולים למכור את דירתם שאינה רשומה על שמם, והם גם עשויים להיתקל בקשיים בקבלת המשכנתא, כאשר הם אינם יכולים להציג לבנק מסמך המאשר כי הדירה רשומה על שמם.

התושבים אתם שוחחנו היו משוכנעים כי המהלך נועד לייצר לחץ על משרדו של אלחרר כדי “שיירד מהתביעה הייצוגית”.

תוגש תביעה נוספת

היום, כאמור, ניתן פסק דין ובו נקבע כי החברה גבתה כספים שלא כדין, ומשכך, עליה להשיבם לתושבי העיר. בנוסף, על החברה לחדול מגבייה עודפת.

עורך הדין אלחרר אמר לאחר פסק הדין: “בנקודה זו תם עידן השחיתות מהסוג הראשון. בתקופה האחרונה, מצאו ‘פתרון’ מסוג חדש לעשוק את האברכים, והחלו לבצע את שירותי המרשם באמצעות עורך דין מקומי.

“ולהלן מחיריו: אישור זכויות: 250 שקל (במקום 85), רישום משכנתא 354 שקל (במקום 187) והעברת זכויות 0.45% משווי העסקה (במקום 354 ₪). בד בבד עם התשלום מחתימים את האנשים כי לא יקבלו את כספם בחזרה, גם אם ינתן פסק דין לחובת החברה. על כך תוגש תביעה נפרדת בתקופה הקרובה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות