בית שמש: חיילים חרדים יורשו ללבוש אזרחי מחשש להתנכלויות

אישור מיוחד לחיילים מבית שמש שהגישו בקשה מחשש להתנכלות של חרדים קיצוניים • "אם אתה מסתובב ליד ביתם עם מדי צה"ל זה כאילו אתה מנקר להם את העיניים"
אליעזר היון
י"ח אייר התשע"ד / 18.05.2014 13:34

חיילים על מדים? לא בבית ספרינו: החשש מפני התנכלות של חרדים קיצוניים בבית שמש, גרם לצה”ל לאשר לחיילים המתגוררים בעיר לחזור לביתם כשהם לבושים בבגדים אזרחיים. כך מדווח אתר החדשות וואלה.

לפי חיילים וקצינים שקיבלו אישורים חריגים כאלה, הם ניתנו בוועדות מיוחדות בצה”ל, בעקבות בקשות שהגישו באופן פרטני. לא מדובר במדיניות אחידה, אולם נראה כי כל החיילים מבית שמש שהגישו בקשה כזו זכו לאישור.

“אני יוצא מהבסיס על מדים, מחליף בתחנה המרכזית לאזרחי וחוזר הביתה”, הסביר י’, אחד הקצינים, המשרת ביחידה קרבית בתפקיד מפקד פלוגה. הקצין הסביר כי החרדים שבגינם הגיש את הבקשה הם “קבוצת קנאים המתגוררת בעיר ואחראית לכל הבלגן, לא רק כלפינו אלא גם בכל הקשור ליריקות על נשים, הדרתן באוטובוסים ומאבק נגד רשות העתיקות בנושא קברים”. לדבריו, תושבי בית שמש המשרתים בצה”ל חיים בשלום עם רוב החרדים, גם אם הם מתנגדים לשירות.

“כל המתח הזה התחיל לפני שנה בערך, כשעלה הסיפור של גיוס חרדים לצבא”, הסביר י’. “החרדים הרגישו שמאיימים על אורח חייהם, וחלק מהם החלו לתקוף חיילי צה”ל במדים, בעיקר כאלה שנראו להם חרדים, במקומות כמו מאה שערים בירושלים. הדבר זלג גם לכאן אבל לא הגיע לאותן רמות”.

קורה שהם דוחפים אותך

כשנשאל י. על ידי כתב וואלה, כיצד באות התקיפות לידי ביטוי – השיב: “מדובר בעיקר בקללות כגון ‘חרד”ק’ ולפעמים יריקות לעברך. עוד לא נתקלתי באופן אישי באלימות של ממש כפי שקרה במאה שערים, אבל אף אחד מאתנו גם לא רוצה לבדוק אם זה יכול להגיע לשם. בסך הכול מדובר באותם קנאים שהגיעו מאותה שכונה והבנתי שמדי הזית, בעיקר אם אתה חובש כיפה שחורה, הם בבחינת סדין אדום עבורם, ולכן עדיף להוריד אותם”. י’ מסביר כי לטעמם של אותם קיצונים “אם אתה מסתובב ליד ביתם עם מדי צה”ל זה כאילו אתה מנקר להם את העיניים. הם מגיבים לכך בדיוק כפי שיקרה אם אישה תלך בלבוש שאינו צנוע מבחינתם”.

א’, חייל דתי-לאומי המתגורר בבית שמש, סיפר על תקיפות חמורות יותר שחווה: “קורה שהם דוחפים אותך פתאום או יכולים למנוע ממך להיכנס לאוטובוס בטענה שהם לא מוכנים לשבת ליד חרד”קים, כפי שקרה לחבר שלי”, סיפר א’, “אבל ממש מכות עוד לא היו כאן”.

מדובר צה”ל נמסר בתגובה לוואלה: “צה”ל מוקיע ומגנה כל ניסיון לפגיעה בחייליו, העושים לילות כימים בהגנה על ביטחון ישראל. מתוך רגישות למצבם הייחודי ניתנת למבקשים מבני המגזר החרדי האפשרות להגשת פטור מלבישת מדים מחוץ לבסיסי צה”ל. פניות אלו נבחנות באופן פרטני על ידי הגורמים המוסמכים לכך”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות