נבחרו 22 דיינים חדשים לבתי הדין: רבני ‘צוהר’ נשארו בחוץ

בגלל אי הסכמה לא נבחרו דיינים לבית הדין הגדול • בין הנבחרים: שני קרובים מדרגה ראשונה של חברי הוועדה • השר יובל שטייניץ יישר קו עם החרדים וחסם רבנים המזוהים עם ארגון 'צוהר' • ומי המנצחים? תלוי את מי שואלים
יוסף גרינבוים
כ"ז אלול התשע"ה / 11.09.2015 09:04

אחרי ישיבה שנמשכה עד השעה 4 לפנות בוקר, במהלכה התקיימו דיונים, ויכוחים והתייעצויות, בחרה הלילה (שישי) הוועדה למינוי דיינים 22 דיינים חדשים לבתי הדין האזוריים. זאת לאחר למעלה מארבע שנים בהן לא מונו דיינים, דבר שגרם למצוקה קשה ועינוי דין מיותר לציבור.

בעקבות אי הסכמה בין המפלגות לא התקיימה הצבעה על מינוי דיינים לבית הדין הרבני הגדול.

בין הנבחרים לכהן כדיינים ישנם שני דיינים שהם קרובים מדרגה ראשונה של חברי הוועדה, בניגוד לעמדה של שרת המשפטים לשעבר ציפי לבני, שהתנגדה לכך בתוקף. ככל הנראה בג“ץ יידרש להכריע על כך. יצוין כי בהצבעה על מתמודדים אלו, הרבנים לאו ובוארון לא השתתפו.

מדובר ברב אריאל שוויצר, גיסו של הרב הראשי לישראל הגאון דוד לאו, והרב ינון בוארון – בנו של חבר בית הדין הרבני הגדול, הגאון רבי ציון בוארון, הצפוי לפרוש בקרוב.

ההצבעה הממושכת התקיימה בלשכת יו”ר הוועדה, שר האנרגיה יובל שטייניץ, ובסיומה נבחרו הדיינים הבאים:

מועמדי יהדות התורה: הרבנים רפאל גלב, יאיר לרנר, אלימלך וסרמן, אריאל שוויצר, דוד גרוזמן, שמואל צבי פריד, ושפיינר.

מועמדי ש”ס: הרבנים אלון אבידר, ינון בוארון, שמואל חזן, שמעון לביא, שחר עדו, חיים וידאל, ובן ציון הכהן רבין.

מועמדי הבית היהודי: הרבנים אריה אוריאל (מועמדו של הרב צבי טאוו), סיני לוי, שלמה שושן, אלעד אלי, יעקב עובדיה, דניאל כץ, אברהם זרביב ואברהם גאופטמן (חתנו של הגר”י מצגר).

נציג הליכוד, השר יובל שטייניץ, יישר קו עם ש”ס ויהדות התורה ומנע מינויים של דיינים המזוהים עם ארגון רבני ‘צהר’, הרבנים: ניר ורגון, בניהו ברונר ודוד בס. ב’הבית היהודי’ התעקשו למנותם, אך ללא הצלחה.

מעבר לכך שבמפלגות החרדיות שמחים על מינוי המועמדים בהם חפצו, בש”ס מרוצים מכך שגם הצליחו לבלום את הרב אליהו עמר, בנו של הראשל”צ הגר”ש עמאר – שנותר בחוץ.

בדגל התורה חוגגים את העובדה כי מתוך שבעת המועמדים של יהדות התורה, חמישה לדבריהם משתייכים לסיעה הליטאית – הישג לח”כ משה גפני.

בשלב זה לא ברור מתי תיערך ישיבה נוספת על מינוי דיינים לבית הדין הרבני הגדול.

למרות הכשלון של הבית היהודי להכניס את רבני צהר, סגן שר הביטחון הרב אלי בן דהן רואה דווקא הישג היסטורי. לאחר בחירת הדיינים הוא אמר: “הישג היסטורי לציונות הדתית, היום מאמצינו נשאו את פירותיהם הראשונים, כאשר מונו דיינים של הציונות הדתית אשר רואים את עבודתם בבתי הדין כשליחות ומוכנים לאתגר של שירות הציבור.

“ההישג הגדול שלנו הוא ששיטת ‘השליש’ ההיסטורית ששימשה לבחירת דיינים נשברה, כאשר היום הבאנו בציונות הדתית נבחרו 8 מתוך 22. אנחנו נמשיך לעמוד על כך שמועמדי הציונות הדתית ייבחרו גם לבית הדין הגדול, דיינים שמעורים בחיי הציבור וששליחותם היא לסייע למתדיינות ולמתדיינים”.

שרת המשפטים איילת שקד , חברת הוועדה למינוי דיינים, ברכה הבוקר (שישי) על מינוים של שמונה דיינים מקרב רבני הציונות הדתית.

“המהפכה מתחילה”, אמרה שקד וציינה כי ההצלחה התאפשרה אודות שיתוף הפעולה עם שאר הנשים החברות בוועדה – ח”כ רויטל סויד מהמחנה הציוני, הטוענת הרבנית רחל לב-מור ועורכת הדין אפרת רוזנבלט.

“הישג ענק לחברות הוועדה ולציונות הדתית אשר בהתעקשותן הובילו למינוי שמונה דיינים מן הציונות הדתית על אף הניסיונות להכשיל מהלך זה”. שרת המשפטים הוסיפה: ”צר לי שהרב בס אשר עלה לסיבוב השני הפסיד בקול אחד אך זוהי דמוקרטיה ונבחרו 22 דיינים ראויים”.

ב’תנועת נאמני תורה ועבודה’, ארגון המקדם קו דתי ליברלי, הגיבו בזעם על התוצאות: “התנועה מוחה בתוקף על כך שדווקא המפלגות המתיימרות לייצג את הציבור החילוני והדתי פגעו באמון הציבור בבתי הדין ומכרו מראש את עתידן של אלפי נשים אשר יהפכו בעל כרחן למסורבות גט ועגונות. צבע הכיפה, עניינים פוליטיים טהורים ואף נפוטיזם היו שיקולים עיקריים בהחלטות הוועדה.

“ערב ראש השנה תשע”ו ייזכר לצערנו כיום היסטורי בו דמותם של בתי הדין הרבניים השתנתה לרעה, והדבר רשום על שמן של המפלגות השונות. הליך בחירת דיינים חייב להיות מלווה בדה-פוליטיזציה אשר יימנע ממנו להפוך להליך פוליטי ציני לגמרי כפי שהוא היום”.

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות