מי רוצה לאכול חטיף צ’יפס בטעם חזיר בהשגחת הרבנות הראשית?

פרינגלס בטעם קלאסי ובטעם ברביקיו כולם מכירים, אך כעת מציעים חנויות מזון בראה"ב 'פרינגלס בטעם בייקון ובטעם צ'יזבורגר' - הכל בהכשר הרבנות הראשית • הרבנות: "טעמים אלו לא אושרו, דרשנו להסיר את הכיתוב"
אליעזר היון
א' אלול התשע"ה / 16.08.2015 13:53

“אל תאמר אי אפשי בבשר חזיר”, אומר הרמב”ם, “אלא אמור, אפשי ואפשי אלא התורה היא שאסרה”.

אלא שאל מול האיסור החד-משמעי, נמצא בארצות הברית סוג של פיתרון, שמאפשר לפחות להרגיש את ‘הטעם’: פרינגלס (-חטיף צ’יפס) בטעם בייקון, כלומר חזיר, או בטעם ציזבורגר (בשר וחלב), והכל בהכשר של הרבנות הראשית לישראל. כך חושף אתר ‘כיפה’.

שני הטעמים הללו מהווים בעייה משמעותית של ‘מראית עין’, שכן על אף שאין בפרינגלס עצמו חומרים אסורים אוביקטיבית, וממילא אין כל בעיה כשרותית אמיתית, אך האיזכור, שלא לומר הטעם של המאכלים האסורים הללו – לא עולים בקנה אחד עם הקפדה על מראית עין של כשרות.

מהרבנות הראשית נמסר בתגובה: “ליין המוצרים של פרינגלס כשר. טעמים אלו לא אושרו על ידי הרבנות הראשית לישראל. משנודע על הכיתוב דרשו ברבנות הראשית להסיר את הכיתוב”.

ב-2010 פורסם ב’כיפה’ כי נגיסים בטעם בייקון (צלי חזיר) המיוצרים על-ידי חברת “עינת תעשיות מזון” הישראלית, יצאו לשיווק באנגליה. הנגיסים החדשים עשויים כולם מחומרי גלם כשרים, והמפעל עצמו עומד תחת השגחת הכשרות של בד”ץ העדה החרדית בירושלים, והמועצה האזורית דרום השרון. המוצר שווק לכ-500 מרכולים ברחבי אנגליה, שדרשו את המוצר הכשר ולו טעם חזיר.

אישור הכשרות של הבד”ץ על מפעל המשווק מזון בטעם חזיר זכה לביקורת, כפי שצויין ב’כיפה’, לאחר שההכשר של ‘העדה החרדית’ מקפיד על אלמנטים של ‘מראית עין’ במישורים אחרים, כמו למשל כאשר הסיר את חותמת הכשרות שלו מעל גבי אריזת הקטשופ של ‘אסם’, אך ורק בגלל קמפיין פרסומי של הסרט ‘שרק’, שלא היה לרוח הבד”ץ.

לאחר הביקורת, החותמת נעלמה אך ההכשר נשאר, כשעל גבי העטיפה נכתב: “המוצר מיוצר בהשגחה ובפיקוח של הבד”צ העדה החרדית”. 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    סגנון הכתיבה של אליעזר היון
    16/08/2015 22:45
    איציק
  1. אליעזר, אתה יודע לכתוב..