לחסוך מאיתנו את שנת האקרובטיקה

הגיע הזמן שנביט אל האמת בגובה העיניים ונתאים את המציאות היומיומית לצרכים האמיתיים של הציבור. נפסיק להתחשב בסטיגמות • ארי המניק סיים מכינה קדם אקדמאית ויצא עם תובנות
ארי המניק
ט"ו אייר התשע"ד / 15.05.2014 11:38

בואו נדבר רגע על מכינה קדם אקדמאית. מדובר בשנת לימודים בה רוב הסטודנטים החרדים משלימים פערים במקצועות חול בסיסיים כמו אנגלית, מתמטיקה ואוריינות, שיאפשרו להם להמשיך ללמוד לתואר ראשון – איש איש בתחום שבחר לעצמו.

זו שנה קשה. שנה אינטנסיבית ביותר שלמעשה – ויסכימו איתי חברי הסטודנטים – היא הקשה ביותר מכל השנים של הלימוד לתואר עצמו.

כשנכנסתי בזמנו בשערי המכללה, היה לי מושג קלוש בלבד לגבי המציאות החדשה שהפכה לחלק מחיי מאותו הרגע. השוני הרדיקלי שבין עולם הישיבות לבין עולם האקדמיה הופך להלם ממשי עבור חלק נכבד מהסטודנטים. חומרי הלימוד הם תחומים שרוב הסטודנטים החרדיים לא נגעו בהם מכיתה ז’, במקרה הטוב – ובמקרה הפחות טוב לא עסקו בהם מעולם.

 ההתמודדות קשה מאוד

הסטנדרטים החדשים שכל סטודנט נדרש להסתגל אליהם עומדים בניגוד כמעט מוחלט לצורת ההתנהלות של אורח החיים החרדי בכלל ועולם הישיבות בפרט. שיעורים שמתחילים בזמן, ללא אפשרות כניסה באיחור, דממה מוחלטת בזמן שהמרצה מדבר, ועדת משמעת, לוח מבחנים קפדני ולא גמיש בעליל, כל אלה ועוד סותרים כמעט לחלוטין את אווירת ה׳היימיש׳ החרדית, את ה״סמוך עלי, יהיה בסדר״ שמאפיין אותנו כל-כך, לטוב ולמוטב, אגב.

וכל אלו הם קשיים אובייקטיבים שעומדים בפני כל סטודנט חרדי באשר הוא. עוד לא דיברנו על הקשיים הסובייקטיבים של כל סטודנט בפני עצמו; הראשון – אב לחמישה שצריך להוציא את הילדים לגנים ביום שישי בבוקר, ולא יכול להתייצב בשמונה ורבע – אפס אפס לשיעור; השני – מפרנס יחיד בבית שיוצא מוקדם מהעבודה פעמיים בשבוע בכדי להגיע בזמן, אבל לא מוצא פנאי בערב להקדיש לשיעורי בית; השלישי – בחור צעיר שהתארס במזל-טוב במהלך הלימודים וצריך להתמודד עם ההכנות לחתונה, יחד עם המטלות הנדרשות ממנו במכללה. וכן הלאה.

אז נכון שחלק מהקשיים הללו עומדים גם בפני סטודנטים במגזר הכללי, אבל בסופו של דבר, ההתמודדות שנדרשת מסטודנט חרדי במהלך שנת המכינה היא קשה מאוד, וכפי שציינתי קודם, דווקא השנה הזו, מבין כל שנות הלימודים, היא הקשה ביותר. אחוז הנשירה במכינות הקדם אקדמאיות החרדיות הוא הגבוה ביותר – ולא בכדי. יחד איתי למדו סטודנטים בכל הגילאים ומכל העדות והמגזרים שפשוט לא שרדו. עם כל הרצון הטוב וההחלטה הנחושה שקיבלו, במבחן התוצאה הם לא הצליחו לעמוד בכל המטלות שנדרשו מהם במהלך שנת הלימודים – ונשרו.

זה לא אמור להיות ככה.

לשתף פעולה עם יוזמות

בחור ישיבה שחווה קשיים בתפקוד היומיומי, לא אמור לבלות את כל שנות לימודיו בישיבה שלא מתאימה לו, ורק אחרי החתונה לעבור שנת אקרובטיקה כזו, שבמהלכה הוא אמור לתמרן בין לימוד תורה, פרנסת הבית, גידול ילדים ורכישת השכלה בסיסית במקצועות חול. לא כל בוגר ישיבה מתאים לחיים של לימוד בכולל, רק כדי שבגיל 38 – אחרי שנים של בזבוז זמן – הוא ינסה להתחיל פרק ב׳ בחייו. יש אנשים שלמרבה הצער לא נועדו לחיים של לימוד תורה בלבד, ואין שום סיבה שיעברו מסלול שלא מתאים להם, רק כדי לרצות את החברה סביבם.

הגיע הזמן שפרנסי הציבור יבינו, שלאפשר לבחור לרכוש השכלה בסיסית בגיל צעיר, שתהווה בסיס לעתיד במקרה שיחליט לפנות ללימודים אקדמיים – זה לא חסרון. זה יתרון.

לאט לאט, חלק הולך וגדל מהציבור מבין את זה ונפתחים עוד ועוד מוסדות כאלו. אך מחובתה של ההנהגה החרדית לשתף פעולה עם יוזמות כאלה ולתמוך בהן. בטח ובטח שלא להיאבק בהן. הגיע הזמן שנביט אל האמת בגובה העיניים ונתאים את המציאות היומיומית לצרכים האמיתיים של הציבור, ונפסיק להתחשב בסטיגמות והנחות יסוד שהתקבעו ברחוב ובשכונה שלנו.

לימודי ליב״ה ותעודות בגרות הם לא האויב של הציבור החרדי. מי שרוצה וצריך ללמוד אותם, יואיל לעשות זאת בצורה נורמלית, ומי שזכה ואינו לא זקוק להם – יוכל להישאר ולשקוד על לימוד התורה הקדושה כל ימיו. אבל בואו ניתן לכל אחד להחליט. לא צריך לכפות שום דבר על אף אחד.

הדפס כתבה

17 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    תענוג
    15/05/2014 12:26
    מאיר ר
  1. בלי לדבר על התוכן, כייף לקרא מידי פעם טורים בתחביר ראוי ומסודר. ילמדו כותבי הטורים מכתיבה שכזאת.
    מחכים לבאים.

  2. ישיבות קדושות
    15/05/2014 13:16
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  3. נשמע מדבריך שפרנסי הציבור הם אלו שמחליטים על סדרי הלימוד בתתי”ם ובישיבות. למיטב ידיעתי, ישיבת וואלוז’ין נסגרה מחמת כפיית השלטונות לימודי חול ע”ד גדולי ראשי הישיבות דאז. כאז גם היום, -בישיבות אין מקום ללימודי חול- ואין זה תלוי בעסקן זה או אחר.

  4. צודק חלקית
    15/05/2014 16:00
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  5. כאחד שסיים תואר אתה צודק רק לגבי לימודי אנגלית שע”ז נאמר “מעוות לא יכול לתקון”
    מתמטיקה, פיזיקה, עברית ואופיס. כל בחור חרדי שמתאים לאקדמיה יכול להשלים זאת תוך 1/2 שנה, מנסיון.
    גבי.

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה)   15/07/2015 13:50

      אני חושב שמתמתיקה ופיזיקה ברמה של 5 יחידות תוך חצי שנה זה ממש ממש לא מציאותי..
      אני סיימתי תוך שנה, אבל הייתי מהיחידים שעברו..

  6. כתיבה מעולה
    15/05/2014 17:05
    יוסף
  7. סוף סוף יש בחור צעיר שיודע ליכתוב אשריך!!! התוכן לא משהו בכלל , מכלל החרדים שעובדים אלו שלא למדו באוניברסיטה מרווחים יותר בדוק!!!!

  8. קצת שגית בפרטים
    15/05/2014 18:17
    אליהו
  9. הסיבה שבקרב החרדים יש אחוזים גבוהים יותר של נשירה, לא נובעת מכך שהם לא “בנויים” ללימודים אקדמאים בגלל אופן חינוכם, כפי שנטען במאמר, אלא בגלל סיבה אחת פשוטה: בעוד התלמידים החילונים בעלי היכולת הנמוכה, למדו להכיר את יכולתיהם במשך שנות לימודיהם בבתי הספר, ומראש יודעים שהם לא טובים מספיק בשביל האקדמיה, מקרב הציבור החרדי מגיעים תלמידים מכל הרמות, ורק אז נחשפים ליכולתיהם בתחומי הלימוד שהם לא הכירו.

    גם אני סיימתי כעת מכינה קדם אקדמית (ביחד עם כותב המאמר, אגב), ואני יכול להעיד על עצמי ועל אחרים שהסתגלנו לזה במהרה, ותמוה בעיני הטענה שכאילו עברנו קשיי התאקלמות קשים במידה גבוהה. בניגוד לנכתב במאמר, שנת המכינה אינה קשה במיוחד, ואפילו תמהנו בינינו לבין עצמינו מדוע יש צורך להקדיש לצורך כך כל כך הרבה שנות לימוד בבתי הספר הכללים. רק תחום לימוד קריטי לרכישה בגיל צעיר: אנגלית. כל השאר מיותר, אפשר להשלים בקלות.

  10. ארי, כיף לראות אותך כותב
    16/05/2014 12:08
    נטע
  11. אני פשוט חותם על כל מילה במאמר שלך, מניסיון אישי…

    אבל גפני ימשיך למכור לחילוינים שהבחורים עם הראש של הגמרא משלימים תוך שלושה חודשים את מה ש”אתם” לומדים בשבע שנים.

    • יהודיה פשוטה   22/05/2014 04:59

      מי שיש לו בעיות של פרנסה/משפחה, הוא אכן בבעיה.

  12. נחיתות
    16/05/2014 14:05
    אליהו
  13. מאז שקראתי את הכתבה חלחל בי רגש נחיתות לא שגרתי.
    מה זה, לכל הרוחות, אקרובטיקה?

  14. הסכמתי עד הפסקה האחרונה
    22/05/2014 04:58
    יהודיה פשוטה
  15. יש פרט קטן שנראה שהכותב הנכבד אינו מבין: המלחמה על לימודי הליב”ה נובעת בין השאר לא רק מעצם תוכן הלימודים, אלא מההתערבות בתכנים. בית ספר שמחוייב ללימודי ליבה הוא בית ספר שמתערבים לו בתכנים, ברמה הכי קטנונית, לדוגמא: החינוך העצמאי הגיש למשרד החינוך ספר חשבון לאישור. התכנים היו בסדר מבחינת החשבון – אבל היה למשרד תלונות למה באחת ה”בעיות” לפתרון, הבן הולך ללמוד עם אבא אחרי שחזר הביתה, והבת הולכת לעזור לאמא לבשל. למה זו הבת שעוזרת לאמא ולא הבן… וזה בספר חשבון, שאין טענות על הרמה שלו מבחינה חשבונית! מה יהיה כשיהיה מדובר עם חומרים שהם עצמם בעייתיים? כשמתערבים ברמה כזו, אי אפשר לתת למשרד החינוך דריסת רגל אצלנו.
    כל זה לא סותר את מה שכבודו כתב לאורך כל הטור, אלא רק מסביר את הנקודה של ההתנגדות להתערבות בתכנים שלנו.

  16. מתוסכל
    08/03/2015 22:36
    יוסף
  17. אתה באמת בטוח שאתה מבין לגמרי את כל המשמעות של ישיבה? אני לא רוצה להיכנס לפרטים אישיים, אבל בהחלט ניכרים מדבריך שלא הבנת לגמרי את המשמעות, כיון שהתעסקות בפרנסה זהו לא המצאה של דורנו זוהי דרכה של הבריאה, אבל מה נעשה בדורנו שמחוץ לישיבה השטן מרקד, ואני לא רוצה להביך. ואם בטנך מתנפחת מהמחמאות על הטור, לא נעים אבל זה תעודת…

  18. אני מקווה בשבילך ובשביל חבריך שאתם לא לומדים משפטים
    09/07/2015 02:48
    אני
  19. כי יהיה זה עצוב אם אחרי כל זה בסוף התואר לא תהיה לכם פרנסה.

  20. כבוגר מכינה - ממליץ לכולם להמשיך ללמוד רק תורה
    10/07/2015 09:33
    עזריאל ברגר
  21. גם אני בוגר מכינה,ולפני חודשיים קיבלתי ב”ה את התואר הראשון.
    לעומתי – שני האחים שלי חסרי תעודת בגרות, ואין להם שום צורך בה (אחד ר”מ בישיבה, והשני עיתונאי והיסטוריון).
    לא כל אחד צריך את לימודי החול, ואין שום טעם לטמא את נפש הילדים בלימודי חכמות אומות העולם, כמבואר בתניא סוף פרק ח.
    אם לא כולם מסוגלים לזה – לא כולם חייבים את זה!
    לא חסרים מקצועות מפרנסים שלא צריך בשבילם תעודת בגרות.
    בהצלחה ארי, לך ולכל ההולכים בדרכך-דרכי, אבל לדרך הקשה הזאת צריכים להיכנס מתוך שיקול-דעת, ולא שולחים את הילדים הקטנים שלא טעמו טעם חטא ללכת בדרך מסוכנת שכזאת.

    • דודו   12/07/2015 13:12

      יש גבול לכמה שטויות אפשר לכתוב

  22. לצערי הציבור מטומטם ולכן הציבור ישלם
    14/07/2015 07:50
    עמי
  23. העסקנים רוצים לשמור את הציבור קרוב אליו ואם מישהוא חושב אחרת הוא מנסה להכניס את “רוח הטומאה למחנינו”. ואכן נכון הנשירה גדולה. רק מי שיש לו עצבים לשבת או שהוא היה כישרון בישיבה זה ממשיך באקדמיה.”הטובים לישיבה” כמו ש”הטובים לטייס” כך צריך להיות לא כולם… מקווה שהציבור יפרוץ את החומות וינסה לשלב את דברך.הבעיה היא, שהציבור החרדי אם יפתחו אותו (ואכן יש כבר קהיות כאלה) הוא נהיה מודרני ואז בועט בכל מה שקיבל.

  24. מחפש אשמים?!
    14/07/2015 13:59
    ישראל
  25. אף אחד לא הפריע לך לעשות משהו עם עצמך בגיל 18..רק הכבוד והשידוך..לא צריך רב ..בשביל לא ללמוד בישיבה…צריך רב בשביל כן ללמוד!!!!!

  26. איזה מכינה מדובר???
    15/07/2015 13:56
    יוסף
  27. לפי התוכן שאמרת: אוריינות, אנגלית ומתמטיקה, זה נראה כמו מכינה פשוטה ולא חכמה מדי, כשתצטרך ללמוד אנגלית 5יחידות, מתמטיקה 5יחידות ופיזיקה 5יחידות נראה לי שיהיה לך דברים אחרים לכתוב, ואגב לא יודע איזה תואר אתה מתכנן לעשות, אבל לי אחרי אנגלית 5יחידות, מתמטיקה 5יחידות ופיזיקה 5יחידות היה הרבה יותר קשה בשנה א מאשר המכינה. (למדתי הנדסת אלקטרוניקה)
    בכל אופן בהצלחה לך.
    יוסף