הרב צבי פרוש מקרית ספר: “ח”ו לחשוב שדיברתי על גדולי ישראל”

הרב צבי פרוש, רב קהילת 'מנין אברכים' במודיעין עילית, שהקלטה מדבריו כנגד גדולי ישראל, לכאורה, התפרסמה ועוררה מהומה - מכחיש כי התכוון להגראי"ל שטיינמן והגר"ח קנייבסקי • "ציטטתי את דברי הזוהר והגאון שבעקבתא דמשיחא ההנהגה תיחשב 'לערב רב', אבל לא התכוונתי לגדולי הדור" • "בבית כנסת אני צועק שאינני מוכן שהנושא הזה ידובר בכלל"
דוד ליבוביץ
כ"ד אב התשע"ה / 08.08.2015 23:14

למי התכוון הרב צבי פרוש, רב קהילת ‘מנין אברכים’ במודיעין עילית, כשאמר כי ההנהגה החרדית היום נחשבת ל’ערב רב’?

בשיחה שמסר והוקלטה בקו פנימי של תנועת ‘בני תורה’ נשמע הרב פרוש, אומר כי “המנהיגים של הציבור החרדי נחשבים מהערב רב”.

במהלך השיחה ציטט הרב פרוש את הרב קלמנוביץ, ואמר כי אינו זוכר אם הרב התבטא כי הם נחשבים מה’ערב רב’, או מ’זרע  עמלק’, אך “לצערינו… בהנהגה יש את דרך ההשכלה כפשוטו, יש בתוכינו את ה’ערב רב’. אלו דברים שקשים לעיכול”.

דבריו של הרב פרוש, שפורסמו בקו הנייעס ‘מרכז החדשות’ עוררו סערה.

אלא שבשיחה שקיים עם חרדים 10 מביע הרב תמיהה על הדברים שיוחסו לו: “הרב קלמנוביץ ציטט את הזוהר ואת הגאון שבהנהגה יהיה ערב רב. אבל מפה לקחת את זה לקחת את זה לגדולי ישראל חס וחלילה. אצלנו בבית כנסת אני צועק על כך שאינני מוכן שהנושא הזה (-המחלוקת בציבור הליטאי) ידובר כלל”.

האם לא התכוונת לגדולי הדור של הציבור הליטאי?

“חס וחלילה. לא התכוונתי לגדולי הדור, אני מבין את הרגישות, כאשר מישהו לוקח את זה לשם, אבל מי שמכיר אותי – יודע שזה לא זה. אפשר לשאול את התלמידים שלי בבית כנסת שלי, בקהילה, אני לא נכנס לזה בכלל”. 

 התמלול המלא

בהקלטה שנחשפה ב’מרכז החדשות’, אמר הרב פרוש את הדברים הבאים:

“אמנם דבריו של הרב קלמנוביץ אתמול היו חדים וברורים, הוא אמר שהמנהיגים של הציבור החרדי נחשבים מהערב רב, לא זוכר אם הוא אמר מזרע עמלק, או מהערב רב. המנהיגים של הציבור החרדי. לצערנו אנחנו כאן ב’קו’ מי שהיה מתחילה, אולי צריך לעשות ‘חזרה’ על הדברים נאמרו דברים ברורים: ‘יש בתוכנו… בהנהגה את דרך ההשכלה כפשוטו, יש בתוכנו את הערב רב, נכון, זה דברים שקשה לנו לעכל.

“נכון אנחנו מבינים את זה בשכל, אבל צריך לעכל את זה. יוצא פה דבר נורא ואיום. לכל אחד, יש אח, בן דוד, סב, כל אחד במשפחתו הוא, שמשייך את עצמו לאלו שהולכים בדרך של ההשכלה בדרך של הערב רב ושבט בני לוי, צריך לדעת שלפעמים גם את האחיו… אחינו ובשרינו, אחים גיסים וכו’ וכו’, שברור לנו שהם לא מבינים ולנו קשה לעכל את זה, פגעו בתלמידי חכמים יראי שמים שמשום מה נסתם להם האוזן הלב, השכל, לקבל את הדברים.

“אם לנו קשה לעכל את זה, כל שכן היום למי שמחזיק בדרך לאלו שלא הולכים בדרך זו קשה מאד לשכנע ולהסביר.

“מה שאני עושה כל הזמן, מה שדיברו כאן בתחילה בקו, זה לשאול שאלות.

“צריך לקרא את המכתב ולהפיץ אותו, זה מה שהרב קלמנוביץ עשה אתמול, פשוט קרא את המכתב… ההתבדלות המחברה החילונית זה הדבר העיקרי, זה מה שאנחנו צריכים להפנים, וגם לשאול בצורה חכמה את כל מי שמדבר אתנו ושואל איך אתם מדברים נגד?

“אנחנו לא מדברים נגד אף אחד, אנחנו צריכים לחזק אצלנו שאנחנו צריכים להתבדל מהתועים ואז ונתן לנו תורת אמת ואין חולקין כבוד לרב, ואנחנו צריכים להתפלל על אחינו התועים שישובו בתשובה שלמה”.

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    לפי מה שמכיר אישית את הרב פורוש
    09/08/2015 15:57
    משה מקרית ספר
  1. לא מ-א-מ-י-ן בכלל שדבר נגד מישהו או על מישהו, הוא אדם עדין עם רגישות גדולה מאוד לזולת!

  2. רבני הערב רב
    14/08/2015 18:18
    שמעון בן יוסף
  3. מרן הדברי חיים מצאנז זיע”א כותב בהשמטות לפרשת ויקהל “נראה בעליל שרוב הבע”ב והרבנים וחסידים שבדור המה מהערב רב” זה נאמר בדורו ק”ו בן בנו של ק”ו בדורינו….
    ודי בזה למבקשי האמת