“מהלכים אימים” • ועדת הפנים: נגן על חושפי שחיתות במועצה הדתית בירושלים

ועדת הפנים קיימה דיון בחשדות לשחיתות במועצה הדתית בירושלים • המתלונן: "קיבלתי אישית איומים כספיים ופוליטיים" • יו"ר המועצה הדתית: "לא קיבלתי אף תלונה; מאפשר את הבדיקה עד תומה" • מקלב ללביא ועזריה: "מה אכפת לכן שהמשגיחים לא מתפקדים?"
י"ג אב התשע"ה / 29.07.2015 15:14

ועדת הפנים והגנת הסביבה קיימה דיון בחשדות לשחיתות במועצה הדתית בירושלים, ביוזמת חברות הכנסת עליזה לביא ורחל עזריה.

חברת הכנסת עזריה: “ממידע שהגיע אלי יש חשש לשחיתות ואי סדרים במערך הכשרות במועצה הדתית ירושלים ועל התנכלות לעובד שהתלונן על השחיתות, כולל איומים שקיבל לפיטורין. חשוב לשמוע מה יש למועצה הדתית לומר לגבי הטענות הללו, ולוודא שעובדים שמתריעים בפני שחיתות יזכו להגנה”.

חברת הכנסת לביא: “מגיעות אליי תלונות רבות על התנהלות לא תקינה, משגיחים שלא באים לעבודה, העסקת קרובי משפחה. אני רוצה לדעת מה המועצה עושה להגן על חושפי השחיתויות ומה היחס בין הרב הראשי לראש המועצה הדתית.

“אמורים לתת מענה לכשרות בירושלים וכאן חוטאים פעמיים כי מועלים בתפקיד הציבורי ופוגעים בכשרות. יש אנשים שחוששים למסור מידע”.

רפ”ק איזיק סימון, רמ”ח הונאה במחוז ירושלים אישר כי הוגשה תלונה לפני כשבועיים. “אנחנו בשלב בדיקה מול הפרקליטות ושאר הגורמים”. לאחר דברים אלו ביקש לצאת מהדיון בשל הימצאות הנושא בחקירה.

יו”ר המועצה הדתית יהושוע ישי: “מר מלכה פנה לפי הפרסומים למשטרה, למבקר המדינה ולנציב שירות המדינה. לא קיבלתי אף פעם פניה על בעיה מסוג אלו שהעליתם פה. הדברים נמצאים בבדיקת מבקר המדינה ודרכו קיבלתי את תלונת העובד.

“המשגיחים אינם עובדי המועצה ואני לא יודע על קרבת משפחה. בנושא ההגעות טיפלתי בכל התלונות ומשגיחים רבים פוטרו. התלונות והפרסומים מגמתיים.

“בין השאר הואשמתי שאני מעסיק קרובי משפחה ואין לי לא אחים, לא הורים ולא דודים. את מי בדיוק אני מעסיק? צו ההגנה הזמני פקע ב- 21.7 ואני לא מזדרז לענות. זה לא היה קורה אם הייתי כה להוט לרדוף מישהו. אני מאפשר את הבדיקה עד תומה.

חברות הכנסת לביא ועזריה דרשו בתגובה לדבריו כי יגיד שהוא מוכן להגן על המתלונן.

ח”כ אורי מקלב: “כמי שרוצות לפגוע במערכת הכשרות, מה אכפת לכן שהמשגיחים לא מתפקדים?”

חברת הכנסת עזריה: “במערך הכשרות בירושלים יש בעיות ויש לנו אחריות למאות אלפים ששומרים על כשרות ורוצים אוכל כשר בבתי הקפה. כאנשים שסומכים על הכשרות אל תגנו על הבעיות, תפתרו אותם”.

ח”כ יואב בן-צור: “בכל משרד ממשלתי יכולים להיות כשלים ואין טעם לעשות כזה טררם מפרסום שעוד לא נבדק. בהכירי את ראש המועצה ואת המועצה עצמה שכיהנתי כראש ממונה שלה, הוא זוכה להערכה רבה. בכל מקום יש חיכוכים. היזהרו חכמים בדבריכם”.

מבקרת העיריה מלכה דרור: “המועצה הדתית היא תחת מבקר העירייה. העירייה מתקצבת 60% מתקציבה וב-2014 60 מיליון שקל. קיבלתי את התלונות ומאחר והן תחת מבקר המדניה והמשטרה, עד עכשיו לא התקבלה החלטה לערוך בדיקת עומק ונמתין להחלטתם”.

העובד שהתלונן, ערן מלכה: “מהלכים אימים על עובדים. קיבלתי איומים כספיים ופוליטיים. יש פה לצערי הרב, עשן כבד וסמיך שמראה שיש שריפה ולא אש. ראש המועצה הבריא את המועצה מגירעון למאוזנת ועל כך כל הכבוד, אבל אני בספק אם הוא מודע לכל מה שקורה תחתיו. לא יכולים לעבור לסדר היום על דברים אלו”.

תני פרנק מתנועת נאמני תורה ועבודה: “יש כאן רב נבחר שנכנס לתפקידו ונאלץ לשלוח מכתב למשרד לשירותי דת בטענה שלא נותנים לו לעבוד”.

היו”ר ח”כ אמסלם: “אם הבעיה היא בחיתוך סמכויות, על משרד הדתות לעזור. האם יש חלוקת סמכויות מובנית בין רב ראשי ורב עיר? יש קשר פורמאלי?”

משה דגן סמנ”ל בכיר לשירותי דת: “במשרד הדתות רב המועצה אחראי על הפן האדמיניסטרטיבי, ועל הפן ההלכתי – הרב הראשי, אין כללים פורמאליים. מבחינת יחסי אנוש הדברים צריכים להתברר”.

היו”ר ח”כ אמסלם סיכם: “אני מוקיע כל שחיתות, נגן על כל מי שחושף שחיתות ואני שמח שהמבקר נתן את ההגנה. ראוי לקיים דיון בנושא בוועדה לביקורת המדינה. אני סומך על גופי ישראל, נמתין לתוצאות הבדיקות ונגיב בהתאם”.

אמסלם ביקש ממשרד הדתות להעביר לידיו “את כל כללי היחסים בין הרב הראשי לרבני העיר, מה הסמכויות ואם יש גוף שפועל בניגוד לסמכויות”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות