אישתי הסתירה מום לפני הנישואין: עילה לפיצוי בעת הגירושין?

לבית המשפט בפתח תקווה הגיע סיפור מעניין: בעל הנמצא בהליכי גירושין ען אשתו תובע ממנה פיצוי על רקע העובדה כי היא הסתירה ממנו את היותה חולת סכיזופרניה קודם נישואיהן, מהי עמדת ההלכה, ומה פסק בית המשפט?
עו"ד אריאל דרור
ג' אב התשע"ה / 19.07.2015 20:46

 מה קורה כאשר אישה מסתירה פרט חשוב בנוגע לבריאותה, אשר בסופו של דבר הוביל לגירושין?

 בפסק דין שניתן בבית המשפט לענייני משפחה בפתח תקווה, תבע בעל את אשתו לשעבר, ודרש ממנה לפצות אותו מאחר ולטענתו, לא ספרה לו כי הינה חולת סכיזופרניה.

היא מנגד טענה כי בעלה הסכים לקבל אותה, וכי הגירושין היו עקב התנהלותו, ולא  התנהלותה.

במהלך ניהול התיק התגלה כי האישה אכן הסתירה מהבעל את דבר מחלתה טרם נישואיהם, וכי כיום, מצבה הנפשי הינו יציב יחסית, והיא אף קבלה משמורת על בנם המשותף.

 מבחינה הלכתית, קיימת חובה של בני זוג לגלות האחד לשני על מומים שונים שיכולים להשפיע על הנישואין.

אי גילוי מומים מסוימים (כגון מחלות מסוימות או עקרות) משמש כסיבה למתן גט, וכאשר מדובר במומים שהופכים את חיי הנישואין לבלתי אפשריים, ובאם הצד השני היה יודע על כך – לא היה  מתחתן.

במקרה שכזה – מספיק כי בן הזוג האחד יוכיח כי לבן זוגו האחר מום שהוסתר ממנו – כדי לקבל גט, גם אם הצד בעל המום לא מעוניין בגט.

 ומה לגבי פיצוי?

 בית המשפט פסק לבעל סכום של 15,000 שקלים – סכום נמוך בהרבה מזה שנתבע, וכאשר הצדדים התירו לבית המשפט שיקול דעת בנושא, זאת מאחר והוכח כי גם התנהלות הבעל היא זו שהובילה לגירושין, ולא רק עובדת המום של האישה, שהוסתר ממנו.

בנוסף, באותו מקרה הצדדים כבר הגיעו להסכם גירושין, ולכן התביעה הייתה משום “פתיחתו מחדש” ומדובר במצב בעייתי, שכן לכאורה ההסכם היה אמור לסיים את כל המחלוקות ביניהם, לרבות הכלכליות.

סביר מאוד להניח כי במידה והבעל היה מוכיח כי המחלה הייתה קשה יותר וגרמה באופן ישיר ובלעדי לגירושין – תוך גרימת נזק של ממש לצד השני – היה הפיצוי גבוה יותר.

חשיבותו של פסק הדין הינה, כי הוא מוכיח שהסתרת נושאים מהותיים בחיי הנישואין, יכולה לחייב את המסתיר בפיצוי חרף הסכום הנמוך שנפסק במקרה זה.

לשאלות ניתן לפנות:[email protected]

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות