המכתב המרגש של גאב”ד ‘העדה החרדית’ לאיש שהציל אותו בשואה • צפו

גאב"ד העדה החרדית גילה לפני יותר משלוש שנים כי מי שחילץ אותו בתקופת הכיבוש הנאצי, בהיותו ילד בן 12, הוא ניקולס וינטון, יהודי בריטי שיזם את הצלתם של 669 ילדים • פגישה לא התממשה, אבל מכתב מרגש שלח הגאב"ד למשפחה
שייע קליין
כ"ז ניסן התשע"ח / 11.04.2018 23:00

גאב”ד העדה החרדית, הגאון רבי יצחק טוביה וייס, גילה בשנים האחרונות כי מי שחילץ אותו בתקופת הכיבוש הנאצי, בהיותו ילד בן 12, הוא ניקולס וינטון, יהודי בריטי שיזם את חילוצם של 669 ילדים, רובם הגדול יהודים מצ’כוסלובקיה.

הגאב”ד תכנן לפגוש אותו בביקורו באנגליה, אך הביקור לא יצא לפועל.

לפני שלוש שנים הלך וינטון לעולמו בגיל 106, והרב וייס שיגר מכתב למשפחתו של וינטון.

“גם אם הוא כבר לא נמצא איתנו, זכרונו נמצא עם כל אלה אשר חיים בזכותו”, כתב הגאב”ד.

וינטון נולד להורים יהודים ממוצא גרמני, והתנצר בצעירותו יחד עם הוריו.

בשנת 1938, בזמן שעבד כסוכן בורסה, הוזמן לפראג על ידי חברו שסייע לפליטים, מרביתם יהודים, שנמלטו מחבל הסודטים שנפל בידי גרמניה הנאצית. וינטון ראה את התנאים הקשים במחנה הפליטים והחליט לפעול כדי להעביר את הילדים היהודים למדינות שיסכימו לקבלם.

רוב הילדים נשלחו לבריטניה וכמה מהם נשלחו לשבדיה.

וינטון מצא בתים למאות ילדים ובהתחלה אף מימן מכיסו את הדרוש.

גאב\'\'ד העדה ושינדלר הבריטי

מקורביו של הגרי”ט וייס, בהם חיים קוטלר, מבכירי הסופרים של ‘העדה החרדית’, גילו כי הרב היה בין מאות הילדים שניצלו על ידי וינטון.

המידע הפך לשיחת היום בקרב משפחתו, הם אספו מסמכים ועדויות המוכיחים זאת, וחרף גילו המבוגר, הצליחו לתאם בין השניים פגישה – אולם זו לא הספיקה להתקיים.

במכתב ששיגר הגאב”ד למשפחתו של וינטון הוא הגדיר אותו כ”איש שסיכן את חייו כדי להציל חיים, תוך כדי חירוף נפש”.

“הוא הצליח להציל את החיים שלי באופן אישי ביחד עם מספר גדול של אנשים אחרים”, כתב להם הרב. “זכרו הנאצל, אומץ הלב ומסירות הנפש שלו, ימשיכו להיות איתנו לתמיד ובכך תנוחמו”.

גאב\'\'ד העדה ושינדלר הבריטי

“באותה תקופה חשוכה ורוויית שפיכות דמים”, הוסיף הרב, “היו אנשים בודדים שאזרו עוז להתגבר על האימה, האיומים והאלימות, כדי לקום ולשמור על האנושיות. אביכם היה באותה אליטה נבחרת, של קומץ אנשים שהייתה להם את האמונה המצפונית והנחושה, להציל מאות ואלפים ממוות בטוח. אני נמלא יראת כבוד מאופיו האצילי”.

“לא רק שהוא סיכן את הכול כדי להציל חיים, הוא גם לא ציפה לאות הערכה או כבוד. במשך עשרות שנים גם אני לא ידעתי מי היה המציל שלי, בגלל הענווה הבלתי רגילה שלו, עד שהסוד התגלה על ידי אחרים.

“אני וכל המשפחה שלי, ילדים, נכדים ונינים, אשר זוכים לחיות כעת – לא היינו כאן אם לא בזכות אביכם הגדול. פועלו האדיר לא יישכח ויישאר חקוק באותיות זהב לנצח כאחד ממעשי הגבורה העוצמתיים שנרשמו בהיסטוריה”.

אם אחד מבני משפחתו של וינטון יגיע לביקור בישראל, ביקש הרב שיבואו לפגוש בו. “צרו קשר עם המזכיר שלי כדי להיפגש עמי. לפחות תהיה זו הזכות שלי להביע את תודתי לנצר ממשפחתו של המציל שלי”, סיכם.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות