איתן כבל זימן דיון בגלל תחקיר על גזענות – אלבר התנצלה

ועדת הכלכלה של הכנסת דנה בטענות על גזענות בחברת השכרת הרכבים אלבר • זאחלקה: "לכל ערבי מתייחסים כגנב בפוטנציה" • שרון גל: "הלוואי שהערבים היו מגנים טרור כמו שאנחנו מגנים גזענות"
כ' תמוז התשע"ה / 07.07.2015 18:40

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח”כ איתן כבל, דנה היום (שלישי) בטענות שהעלו חשש לגזענות בחברת אלבר. זאת, בעקבות תחקיר ששודר בחדשות ערוץ 2, בו נטען כי החברה הנחתה שלא להשכיר מכוניות לערבים.

הדיון התקיים לבקשת ח”כ ג’מאל זחאלקה  וח”כ מיכל בירן.

ח”כ זאחלקה אמר כי אסור לטאטא את הגזענות מתחת לשטיח והציג מכתב ששלח קצין הביטחון של אלבר בדואר אלקטרוני שתוכנו היערכות של חברת אלבר לקראת הרמדאן, ובו נכתב כי בחודש הרמדאן עולה מספר הגניבות.

לטענתו, “לכל ערבי מתייחסים כגנב בפוטנציה, הבדיקה של ערוץ 2 לא הייתה בחודש הרמדאן ומסתבר שנוהל רמדאן חל באלבר כל השנה”.

ח”כ בירן הוסיפה כי מדובר בגזענות צורבת ומעליבה, שמכרסמת בבסיס הסולידריות החברתית. “אלבר היא משל והדרך היחידה לטפל בזה היא לנקוט יד קשה ולעקור גזענות מהשורש”, אמרה.

ח”כ דב חנין הגיב: “כנראה שיש משהו בעייתי בתחום השכרת הרכב”. הוא הוסיף כי הגזענות פוגעת לא רק בערבים אלא גם בציבורים נוספים.

ח”כ אחמד טיבי הרשימה המשותפת אמר כי הגזענות לא נודעת רק לתחום השכרת הרכב. “הווירוס חלחל לתוך החברה הישראלית ופוגע לא רק בערבים”, אמר. ח”כ טיבי הוסיף כי ביכולתו לפנות ליצרניות הרכב ולבקש מהן להפסיק למכור מכוניות לאלבר. “המהלך הזה עוד יכול להצליח”, אמר.

ח”כ יוסף ג’אברין הוסיף: “כשסגן שר הפנים אומר לערבים שהם צריכים להגיד תודה שהם כאן לא צריך להיות מופתעים ממקרים כאלה”.

ח”כ אורן חזן אמר כי אין קשר בין המסמך שהציג ח”כ זחאלקה לבין הטענה לגזענות. לדבריו, המסמך ציין עובדה ואלבר היא חברה שמעסיקה עשרות עובדים ערבים ומשכירה רכבים לערבים.

“צריך לעשות סוף לתופעה, אם יש גזענות בחברה צריך לטפל בה, אבל לא צריך לפגוע בחברה”, אמר.

ח”כ חזן התייחס לדברי ח”כ טיבי בעניין פנייה ליצרניות הרכב ואמר: “איומים הם לא הדרך ובסוף הם רק יפגעו דווקא בציבור הערבי”. ח”כ שרון גל אמר כי לא צריך לשחוט חברה שלמה בגלל אדם אחד וכי הוא מקווה שהדבר לא יחזור. הוא הוסיף: “הלוואי שהערבים היו מגנים טרור כמו שאנחנו מגנים גזענות”.

סמנכ”ל אלבר, יובל דגני, אמר כי בחברה ראו את הכתבה כמו כולם והופתעו והצטערו על הממצאים הקשים שהוצגו בה.

“הנהלת החברה והעובדים מתנצלים בפני מי שנפגע ונקטנו פעולות כדי שלא ישנו מקרים דומים. אנחנו לא משלימים עם המצב ועושים מאמץ למגר עשבים שוטים”, אמר.

היו”ר כבל ציין כי לא מדובר בפעם ראשונה שמתגלה תופעה כזו בחברות השכרה ודרש כי הארגון יוציא הנחיות ברורות לחברות, ואף יעדכן את הוועדה בצעדים שנעשו למיגור תופעות כאלה.

היו”ר כבל שיבח את נציג אלבר על כך שהחברה לקחה אחריות וגינתה את המקרה בצורה ברורה וחד משמעית. הוא ביקש מחברת אלבר לפרסם התנצלות באתר האינטרנט של החברה והתחייבות למנוע הישנות של מקרים דומים בעתיד.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות