חוקר על זמן שאול: מאחורי הקלעים של התאבדות ברכה

פרטים חדשים נחשפים על מה שהתרחש מאחורי ההתאבדות שמטלטלת את המשטרה: הפניית העורף של מתפללי בית הכנסת • מה חשב ברכה על הפרסומים של העיתונאי יואב יצחק • איזה מידע על קרוב משפחתו חשש הקצין שיתפרסם • ומדוע ברכה חי למעשה על 'זמן שאול' בלי כל קשר להליך הבדיקה של החשדות נגדו במחלקה לחקירות שוטרים?
אליעזר היון
י"ח תמוז התשע"ה / 05.07.2015 18:40

פרטים חדשים על הסיפור שמאחורי התאבדותו המטלטלת של תת-ניצב אפרים ברכה ז”ל, התפרסמו היום בכתבתו של העיתונאי גידי וויץ באתר ‘הארץ’.

הכל החל לפני שלוש שנים בפגישה של ברכה עם ראש אגף החקירות דאז, ניצב יואב סגלוביץ.

״לפני שמונה ימים בפגישה עם הרב פינטו בסוויטה שלו במלון הילטון הוא הציע לי 200 אלף דולר״, סיפר ברכה למפקדו הישיר.

ברכה, שיתף את סגלוביץ אמנם בכל הפרטים, אך הוא נע באי נוחות על הכסא. שפת הגוף שלו, ובעיקר העיניים שלו, שידרו כי הוא רוצה שהמידע הנפיץ הזה יישאר בחדר, שסגלוביץ’ יורה לו לנתק קשר מהרב ובכך תבוא סאגת היחסים המשונה בינו ובין הרב לסיומה.

אלא שלסגלוביץ היו תכניות אחרות: הוא הורה לברכה לשדר לרב עסקים רגיל, להיפגש עמו כשזה ישוב ממנהטן לישראל, להקליט אותו ואף לשלוח את רעייתו לקבל מרעיית הרב את הכסף. ההחלטה הזו שינתה את חייו של ברכה והוא היה לאחד מחוקרי המשטרה המוכרים ביותר בארץ. חקירתו של הרב, והסדרי הטיעון הפכו לפריטי מידע בכל בית בישראל. במהלך התקופה, ברכה התעמת עם הרב פינטו והטיח בו במפגש ביניהם במשטרה: “אם לקחתי ממך שקל אני שם על ראשי גרדום – ומתאבד”.

בסביבתו של ברכה, שומר מצוות, מאשימים היום את חסידי הרב פינטו בלחץ הנפשי שהוביל את הקצין הבכיר למעשה הקיצוני. לדבריהם, בבית הכנסת בו התפלל הפנו לו עורף, החמיצו לו פנים, וראו בו “מוייסר”.

קרוב המשפחה של ברכה

בפרשייה הקשה הזו נטלו חלק גם שני עיתונאים שחלקם בדרמה בלתי מבוטל.

הראשון הוא אבירם זינו מעיתון ‘מעריב’. השני הוא יואב יצחק, עורך אתר News1 .

זינו הגיע בשבוע שעבר אל המחלקה לחקירות שוטרים ומסר עדות נגד ברכה. בין השאר הוא הציג בחקירה התכתבות בוואטס-אפ בינו ובין ברכה, ובה דברים שהדליף לו ברכה לכאורה בנושא מעונות ראש הממשלה וחקירתה של שרה נתניהו – ההדלפות שהתבררו כשקריות.

זינו גם הגיש מידע ליועץ המשפטי לממשלה ובו פרטים אינטימיים מאוד על אחד מבני משפחתו של ברכה. “אם זה יתפרסם הוא יתאבד”, אמר ברכה לעיתונאי על הקרוב. המידע כאמור לא פורסם אך מצא את דרכו לשולחנו של וינשטיין, למרות שלא הכיל פרטים בעלי חשיבות ציבורית אמיתית, שהיה בהם כדי להבאיש את ריחו של ברכה.

ווייץ מאשים את זינו בחשיפת מקור, אך האחרון טען מנגד כי הוא כלל לא חשף מקור, ובכלל בינו ובין ברכה לא היו יחסים כאלה, וכי העביר את תכתובת הווטטס-אפ המדובר לכל העורכים שלו.

את החומרים המדוברים העביר ליועץ המשפטי כיוון שלהבנתו היה בהם פוטנציאל שיאיר את ברכה באור שלילי.

עיתונאי נוסף שפרסם לא מעט מידע על פרשיית ברכה הוא יואב יצחק.

יצחק, שנחשב לעיתונאי אנטי מימסדי, דיווח ללא הפסק על חקירות הצפויות לתת הניצב במחלקה לחקירות שוטרים, ומסע הפרסום עשה את שלו.

החבר אמר: תתבע אותו

באירועים האחרונים במשטרה, הרגיש ברכה כי קצינים שומרים ממנו מרחק, ועל אף הגיבוי שניתן לו על ידי מפקדיו, הוא נותר בודד במערכה.

וויץ מדווח כי ברכה פרץ בבכי מספר פעמים בדיונים פנימיים בתקופה האחרונה. וויץ גם מרמז כי ברכה סבר שמאחורי מסע הפרסום של יצחק עומדים גורמים בעלי עוצמה השווים מיליוני דולרים.

״תתבע אותו״, הפציר בפני ברכה חבר קרוב לאחרונה. ״ואם אני אתבע אותו ב-10 מיליון שקל זה יעזור? מאחוריו עומדים 100 מיליון דולר״, מספר וויץ מה הייתה התשובה.

עוד מתברר כי אחד מראשי מערכת אכיפת החוק בעבר סיפר ל’הארץ’ כי חייו של ברכה היו על זמן שאול, שעבריין מסוכן שברכה הכניס לבית הסוהר הבטיח לנקום בו.

במשך שנים הוא ובני משפחתו היו מאובטחים בקפידה. ואולם, הבכיר במערכת האכיפה העריך שכאשר ברכה ישתחרר מהתפקיד וממעגלי האבטחה, העבריין הנקמן ישיג את מבוקשו.

ברכה, מתברר, לא חיכה לעבריין, והבוקר שלח יד בנפשו.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    תנצב''ה. ראשי תיבות-תת ניצב ברכה התאבד
    05/07/2015 19:34
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. תנצב”ה. ראשי תיבות-תת ניצב ברכה התאבד