משבר כלכלי ביוון: ראש הממשלה ‘מתקפל’ ומקבל את תכנית החילוץ

רק אתמול הכריזה קרן המטבע הבינלאומית על יוון כחדלת פירעון וכבר היום מתפרסם מכתב ששלח ראש הממשלה ציפראס, בו הוא מסכים לקבל את כל תנאי חבילת הסיוע • בהמשך היום צפוי הבנק המרכזי להחליט האם להעניק ליוון סיוע נוסף
דוד ליבוביץ
י"ד תמוז התשע"ה / 01.07.2015 14:36

אחרי ההכרזה של קרן המטבע הבינלאומית על יוון כמדינה חדלת פירעון, שהפכה אותה למדינה המערבית הראשונה שלא עמדה בתשלומיה, ראש ממשלת יוון אלכסיס ציפראס מתקפל ומתכוון לקבל את תנאי חבילת הסיוע של האיחוד האירופי.

על פי דיווח באתר וואלה, ציפראס מתכונן להודיע רשמית לנושיה של יוון כי הוא “מקבל את כל תנאי חבילת הסיוע”.

הדיווח מתבסס על מכתב ששלח ציפראס לנשיא הנציבות האירופית, ז’אן קלוד יאנקר, לקרן המטבע הבינלאומית ולבנק המרכזי האירופי. המכתב הגיע לידי “פייננשל טיימס”.

לפי המכתב, היוונים יקבלו את כל תנאי חבילת הסיוע, למעט שינויים קלים שלא פורסמו.

מאוחר יותר יפגשו שרי האוצר של גוש האירו, ועם הבנק המרכזי יכריזו האם יוענק ליוון סיוע נוסף. גם קנצלרית גרמניה מרקל, תישא דברים בהמשך היום סביב המשבר ביוון.

אמש הכריזה קרן המטבע הבינלאומית כי היא רואה ביוון כמדינה חדלת פירעון משום שלא הסדירה את חובה לפני תום המועד הסופי שהיה החצות. בכך הפכה יוון למדינה המערבית הראשונה שלא עמדה בתשלומיה. המדינה האחרונה שלא הצליחה להחזיר את חובותיה לקרן המטבע הייתה זימבבואה בשנת 2001.

דובר קרן המטבע הבינלאומית ג’רי רייס, הבהיר כי יוון לא תוכל לקבל עוד סיוע כספי מהקרן עד שאתונה לא תחזיר את חובה הנוכחי העומד על סכום של 1.7 מיליארד אירו. הוא ציין כי ממשלת יוון ביקשה עוד לפני פקיעת הדד ליין, לדחות את המועד לפירעון החוב ואמר כי מועצת המנהלים תבחן את הבקשה.

בשעות הבוקר השתרכו תורים ארוכים בסניפי הבנקים, כאשר פנסיונרים חסרי כרטיס אשראי ביקשו למשוך את כספם. הבנקים סגורים בימים אלה ביוון, אך הממשלה התירה לכל פנסיונר למשוך 120 אירו לשבוע.

ביוון הכריזו על משאל עם שיתקיים ביום ראשון בעד או נגד תכנית החילוץ שהציע האיחוד האירופי. כעת עם התקפלותו של ראש הממשלה, ייתכן ולא יהיה בכך צורך.

בינתיים הפרסום על מכתבו של ציפראס הקפיץ את השווקים בעולם, והאירו צמח ל-1.11 דולרים.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות