דיון בבג”ץ: מדוע המדינה לא מכירה בגיורי בית הדין של הגר”נ קרליץ?

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת מרים נאור, בדיון בנושא הכרת משרד הפנים בגיור עצמאי בישראל: "האם על ידי החלטת ממשלה אפשר ליצור מונופול על הגיור?" • השופטים ביקשו הבהרות מהמדינה: היכן מצוין בחוק שרב עיר או הרב קרליץ אינם יכולים לגייר?
יוני גרין
י"ג תמוז התשע"ה / 30.06.2015 18:16

בדיון שהתקיים היום (שלישי) בבג”ץ, דן הרכב שופטים מורחב במספר עתירות שהוגשו על ידי מתגיירים שהתגיירו בבית הדין של הגר”נ קרליץ בבני ברק – אחד מבתי הדין החרדיים הגדולים והמוכרים בעולם היהודי, בבקשה כי המדינה תכיר בגיורם לצורך מרשם האוכלוסין.

במסגרת הדיון שאלה נשיאת בית המשפט העליון, השופטת מרים נאור, את באת כוח המדינה, עו”ד יוכי גנסין: “האם על ידי החלטת ממשלה אפשר ליצור מונופול על הגיור”?

כמו כן ביקשו השופטים הבהרות מהמדינה היכן מצוין בחוק שרב עיר או הרב קרליץ אינם יכולים לגייר, וניסו להבין מדוע ישנם קריטריונים של משרד הפנים להכרה בגיורים שנערכו בקהילות חו”ל, אך לגיורים עצמאיים שנערכים במדינת ישראל לא ניתן כל פתרון.

לדברי עו”ד אלעד קפלן, מנהל המחלקה למדיניות ציבורית ומשפטית בעמותת עתים, שהייתה בין הטוענות בדיון: “הגיורים המדוברים מוכרים על ידי כל העולם היהודי בארץ ובחו”ל, למעט פקידי משרד הפנים. לו הגיורים האלו היו נערכים באותו אופן בכל קהילה יהודית ברחבי העולם, אזי הם היו מוכרים על ידי משרד הפנים, אז למה הם אינם מוכרים כשהם במדינת ישראל?!”

פרופ’ אביעד הכהן, בא כוחה של עתים: “חוק השבות נועד להכיל כמה שיותר אנשים ולא להדיר אותם. לכן, כל אדם שעבר תהליך גיור בבית דין שפועל על פי ההלכה, בין אם במסגרת ממלכתית או לא, הוא יהודי לכל דבר, ועל המדינה להכיר בו בשל צרכי חוק השבות. בכך תמנע אונאת הגר, שהינה אחד מהאיסורים החמורים בעולמה של תורת ישראל”.

הרב שאול פרבר, העומד בראש עמותת עתים: “עמותת עתים מלווה מתגיירים מרחבי העולם, שמתוך רצון לקשור גורלם בעם היהודי ומדינת ישראל פונים להליכי גיור. בהעדר מענה ממערך הגיור הממלכתי, חלקם פונים לגיור עצמאי על מנת להשלים את הגיור ולהצטרף לעם היהודי”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    בגלל התמימות
    30/06/2015 19:44
    דומב
  1. הגיורים של בית הדין בבני ברק לא שווים במשרד הפנים, לא בגלל שזהו בי”ד פרטי אלא משום שהדיינים שם תמימים. קחו לדוגמא את הסיפור שהתפרסם על גיורת מאותו בי”ד שמשרד הפנים דחה את בקשתה לעליה משום שהגיעה לכאן במסגרת סחר בנשים. והבי|”ד התמימם הזה חשב שלפניו גיורת חרדית ממאה שערים, כפי שבאה אליו מחופשת.