הסטודנטית שהניחה תפילין ולגלגה על החב”דניק התנצלה • ומה כתבה?

בסי ווילר שפרסמה פוסט ובו תמונות שלה מניחה תפילין מבלי ששליח חב"ד הצעיר זיהה כי לפניו אשה, הבינה כי שגתה - והסירה את התמונות תוך הבעת חרטה: "אני חייבת לו, כבחור יהודי וכאנושי, ברמה בסיסית של כבוד, התנצלות"
אליעזר היון
י"ב תמוז התשע"ה / 29.06.2015 14:03

אחרי הלעג, הבלתי מוצלח, מגיעה ההתנצלות: בסי ווילר, הסטודנטית היהודיה מאוניברסיטת שיקגו, שחמדה לצון לצעיר חסיד חב”ד שעמד בכיכר יוניון בלב מנהטן – ונענתה לבקשתו להנחת תפילין מבלי שהיא מסגירה את עובדת היותה אשה, הסירה את התמונות בהן היא מניחה תפילין עם הצעיר, ואף התנצלה על המעשה.

“לפני יומיים, העליתי תמונות שלי מניחה תפילין בעמדת חב”ד ביוניון סקוור”, פותחת ווילר את מכתבה, אותו פרסמה בדף הפייסבוק שלה, כשהיא מבקשת לקרוא אותו ב’זהירות ובחסד’, “כשאני מסתכלת על התמונות מופצות, יש לי זמן לחשוב על ההשלכות שלהן”.

“המפגש עצמו היה קצר, מהמם ומשמעותי עבורי באופן אישי. אני לא יזמתי את האינטרקציה בינינו. העובדה שהייתי נראית חסרת מגדר, כמו גבר, עשתה לי משהו. בפעם הראשונה הרגשתי שהמחיצה שתסכלה אותי במשך שנים הוסרה.

“ברגע שהוא כרך את התפילין סביב ידי, הרגשתי פתאום מחוברת – אליו, לה’, לדת, לעם היהודי. זה היה רגע לא רק חזק, אלא גם כואב ולא נכון – כי זה היה בנסיבות שקריות”.

ווילר מודה שהיא לא העמידה את השליח על טעותו ועל כך היא מצטערת: “למרות ההנחות המוטעות שלו, שגרמו לו לפנות אלי, לא תיקנתי אותו ונתתי לו להמשיך.

“למרות שלא הכרחתי אותו לעשות משהו לא בסדר, גרמתי לו לעשות משהו שהוא לא היה מרגיש איתו בנח אילו היה לו ידע מלא על הסיטואציה.

“אני חושבת, שלמרות ההבדלים האידיאולוגיים שלנו, אני חייבת לו, כבחור יהודי וכאנושי, ברמה בסיסית של כבוד התנצלות, ואני אכן מצטערת על זה.

“מלבד זאת, ההודעה שלי התפרשה ככזו הלועגת לו באופן אישי, ועל כך אני מצטערת גם. זאת לא היתה הכוונה שלי”.

נרות שבת ותפילין

הפוסט שהעלתה ווילר לרשת החברתית פייסבוק, ובו כתבה על סיפור הנחת התפילין שלה על ידי שליח חב”ד צבר אלפי שיתופים ולייקים. ווילר תיארה בו כיצד צעדה עם חברתה אלכס שטרן בכיכר יוניון סקוור שבמנהטן, כאשר צעיר חסידי, ביקש לדעת אם הם יהודים.

שטרן קיבלה במתנה ערכה של הדלקת נרות, והשליח פנה בתום לב לווילר, אותה חשב בטעות כגבר, ושאל אם היא הניחה תפילין.

אלא שבסי לא מיהרה לתקן את הצעיר שניסה לסייע לה רוחנית, והשיבה כי תשמח להניח את התפילין.

לאחר שווילר היתה מעוטרת בתפילין, היא הצטלמה – ואחר כך העלתה במהירות את התמונות לעמוד הפייסבוק שלה, עם הכיתוב: ‘בגלל השיער הקצר וכו’ הבחור החרדי לא הצליח להבחין שלפניו עומדת אשה’.

מתברר, כי מלבד המגדר החריג בהקשר של הנחת תפילין, ווילר נוהגת להניח תפילין בעשרת החודשים האחרונים, כך שגם באותו יום, היא היתה אחרי ‘הנחת תפילין’.

הפוסט והתמונות של ווילר פשטו במהירות ברשתות החברתיות והגיעו גם אל אתר ‘טיימס ישראל’.

הפוסט גרר תגובה נוקבת של שליח חב”ד, הרב צבי דרייזין, שכתב לבסי מכתב גלוי, בו נאמר בין היתר: “אני מבין שקיבלת מאות לייקים עבור התרגיל המוצלח, אבל האם חשבת על הצעיר אותו ביזית? מדובר בנער נחמד שרק מנסה לעזור ליהודים אחרים על פי דרכו – האם מגיעה לו המבוכה וההשפלה הפומבית המציגה אותו כנאיבי ולא מתוחכם”?

מכתבו של הרב, שזכה גם כן לצפיות ותגובות רבות, פעל את פעולתו. ווילר, בצעד הגון ויוצא דופן, בחרה להתנצל ולהסיר את התמונות.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    מכיר את הבחור
    29/06/2015 17:23
    חיים
  1. משיחה עמו מתברר שהם חקרו אותה לפני כן והתלבטו רבות האם זו אשה. רק לאחר התעקשותה הם החליטו להניח לה מחוסר ידיעה.

    עוד פמיניסטית נחיתית.