גורמים באוצר: “אם באמת אין דירות ב-600 אלף – הרף יעלה”

יאיר לפיד לא מתנצל על הקריטריונים המפלים: "צעיר שתורם שלוש שנים מחייו, הוא אזרח טוב יותר. מי שתורם יותר – יקבל יותר" • אורי אריאל מאשים את משרד האוצר בהטעיית היועץ המשפטי לממשלה • יו"ר לשכת השמאים: "פשוט אין דירות ב-600 אלף שקל" • יעקב אשר: "הקריטריון לא היה מבייש שום ממשלה אנטישמית"
יוני גרין
י"ב אייר התשע"ד / 12.05.2014 12:37

“אנחנו לא מוכנים להתנצל על זה שאנחנו ציוניים. מותר למדינת ישראל להילחם על ערכיה ומותר לה להחליט שיש קשר בין זה שממלא חובות לבין זה שמקבל זכויות – וזה מה שעשינו. צעיר שתורם שלוש שנים מחייו, שהרבה פעמים מסכן את חייו, הוא אזרח טוב יותר, וראויה לו העדפה ברורה יותר”. כך אמר הבוקר (שני) שר האוצר יאיר לפיד בוועידת כלכליסט, בעקבות הביקורת שהוטחה בו על הקריטריונים שפורסמו אמש, המזכים במתן פטור מתשלום מע”מ על דירה ראשונה רק מי ששירת שירות צבאי או לאומי.

• ההטבה של לפיד לחרדים: על דירות שלא קיימות • “אולי במאדים”

שר האוצר גונן על התכנית, עליה סוכם עם היועץ המשפטי לממשלה, יהודה ויינשטיין, שעיקרה הוא העדפה ברורה ליוצאי צבא במתן הפטור ואפליית החרדים והערבים. לפי ההצעה של משרד האוצר,  תושב ישראל ששירת שירות צבאי, לאומי או אזרחי יזכה להטבת המע”מ בשיעור 0% לדירה ראשונה ששוויה עד 1.6 מיליון שקלים. לעומת זאת, מי שלא שירת, ההטבה תעמוד לזכותו ברכישת דירה ראשונה ששוויה עד 600 אלף שקלים בלבד. יוזמה זו סופגת  ביקורת קשה שכן היא איננה תקפה לרוב רובם של החרדים כמו גם הערבים שמקבלים פטור משירות צבאי.

אלא שלפיד מתעקש: “הקריטריונים שפורסמו אתמול, לפיהם מי ששירת בצבא יקבל הטבה גדולה הרבה יותר ממי שלא שירת – אומרים באופן הברור ביותר: מי שנותן יותר, מי שתורם יותר – יקבל יותר”.

מי שהמשיך הבוקר לתקוף את לפיד היה שר השיכון, אור אריאל.  בתכנית ‘בוקר טוב ישראל’ בגלי צה”ל האשים אריאל את משרד האוצר בהטעיית היועץ המשפטי לממשלה. “מישהו באוצר החליט להטעות את היועץ המשפטי לממשלה, ואני מציע להתנהג בהגינות כלפי היועץ המשפטי לממשלה”, אמר השר אריאל, “מה שנעשה אתמול הוא דבר לא הגיוני בעליל ולכן הוא לא יתקיים. אני לא מעריך שיש דירות שעולות 600 אלף שקלים”.

גורמים בצוות גיבוש התנאים לקבלת ההטבה אומר לגלי צה”ל, כי אם באמת אין דירות כאלה – הרף יעלה. שר השיכון מציע רף של 950 אלף שקלים, כי כפי שמסביר יושב ראש לשכת השמאים, אוהד דנוס, פשוט אין דירות ב-600 אלף. “אין כמעט בשוק דירות במחירים האלה – בטח שלא דירות מגורים חדשות”, מחזק דנוס את דברי אריאל. “600 אלף שקלים הוא מחיר שמבטיח שמימוש התכנית בקרב אותן אוכלוסיות יהיה מימוש נמוך עד אפסי – אם בכלל תימצא דירה כזו, אם בכלל ימצא יזם שיהיה מוכן לקנות ולמכור דירות בסכום זה”.

גם במשרד השיכון הופתעו מהקרטריונים. גורמים במשרד השיכון גילו על התנאים החדשים רק מהתקשורת, וזה לאחר שלפני חודש וחצי, כשאמרו שהתנאים יגובשו, דאגו פעם אחר פעם להבהיר שגם הם רוצים לראות את התנאים ואת נוסח החוק.

ח”כ מאיר פרוש מיהדות התורה ביקר אתמול את היוזמה ואמר: “לפיד עושה שימוש בצבא כקרדום לפגוע בחרדים, כאשר הוא לא בוחל לבחוש בשתי ידיו בליבת בטחונה של מדינת ישראל ומקצץ בתקציב הבטחון ללא רחם”.

גם ח”כ יעקב אשר מדגל התורה אמר: “הקריטריון שפרסם משרד האוצר לא היה מבייש שום ממשלה אנטישמית. החרדים יקנו דירות עד 600.000 ש”ח אולי במאדים!” .

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    בטח שיש דירות ב-600 ואף בפחות
    12/05/2014 15:21
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. אום אל פאחם, שיח ג’ארח, בית לחם… האמת ששם אפשר פשוט לראות פיסת אדמה ריקה ולהתחיל לבנות עליה. אף אחד גם לא יגיד לך משהו. כל דאלים גבר.