מקלב: “רודים, עושקים ומנצלים את הנשים החרדיות. עבדות מודרנית!”

ח"כ אורי מקלב, במסגרת הצעה לסדר במליאת הכנסת: "האפליה נגד נשים חרדיות במקומות העבודה והשכר הנמוך גורמים לכך שנשים רבות מעדיפות שלא לצאת לעבוד" • "מחייבים את העובדת להשיב כספים לחברה אם תעזוב באמצע התקופה. האם זאת לא עבדות?"
נחמן גור
א' תמוז התשע"ה / 18.06.2015 17:41

“האפליה נגד נשים חרדיות במקומות העבודה והשכר הנמוך במקומות רבים, גורמים לכך שנשים רבות מעדיפות שלא לצאת לעבוד והדבר פוגע ביכולתן לפרנס ובהכנסות המשפחה, גם העכשווית וגם העתידית”.

כך אמר אמש ח”כ אורי מקלב, במסגרת הצעה לסדר במליאת הכנסת שעסקה בדו”ח נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה במשרד הכלכלה שהעלה שורה של תופעות אפליה במקומות עבודה.

“אם עד היום היו דו”חות כללים על הנושא, כעת מדובר בדו”ח רשמי של גוף ממשלתי שמאשש את הטענות הקשות, לפיהן אמהות נפגעות בעבודה בשל לידה וההורות שלהן.

“כמחצית מהתלונות עסקו בפיטורים, 20 אחוז התלוננו על הרעה בתנאיהן, ו-20 אחוז שהתלוננו על קשיים בקבלה לעבודה. התלונות הללו חלקיות בלבד, שכן לא כולן מודעות לאפשר להתלונן בנציבות”, אמר ח”כ מקלב בדיון. “הנתונים הללו אינם חיובים באופן כללי, אבל כאשר מדובר בעובדת חרדית הרי שהקשיים שלה חמורים הרבה יותר”.

מקלב התייחס גם לשכר הנמוך שמקבלות נשים חרדיות, בעוד מקבילותיהן שאינן חרדיות מקבלות על אותה עבודה שכר גבוה בהרבה.

“אצל חלק מהמעסיקים לא מדובר כאן על עבודה אלא עבדות”, אמר מקלב. “רודים בהן בעבודה, עושקים אותן, מנצלים אותן. כיצד יעלה על הדעת שנשים שעובדות על משבצת עבודה שהמעבידים שלהן, חברות כוח אדם, מקבלות על המשרה שלה פי שניים או פי שלושה ממה שנותנים לעובדת החרדית?

“האפליה הזו קיימת כיום גם במשרדי הממשלה, כמו בתחום המחשוב וכדומה, שם מעבירים את הפעילות למיקור חוץ, לחברות כוח האדם – שמעסיקות את הנשים הללו.

“בעבדות המודרנית של 2015 קושרים את העובדות בשלשלאות ברזל בשל החתמת הנשים על  חוזה עבודה ובו סעיפים המחייבים את העובדת להשיב כספים לחברה אם תעזוב באמצע התקופה, של ההשקעה בהכשרתה לעבודה.

“האם זאת לא עבדות? זאת ועוד, בהסכמים של חברות כוח האדם מתחייבים החברות המעסיקות שלא להעסיק את העבודות בהעסקה ישירה בשנים שלאחר מכן, כך שחברות כוח האדם מבטיחים לעצמם שהעובדת נשארת אצלם ובשכר נמוך”.

מקלב הוסיף: “הפעילות נגד העבדות הזו צריכה להיות יותר נחרצת, ממוקדת, ועם פיקוח חזק ותביעות נגד המעסיקים”.

במענה לדברים השיב שר הכלכלה אריה דרעי כי נציבות שוויון בעבודה עוסקת בדיוק בתלונות הללו, וביקש לעורר את מודעות הציבור לפנות לנציבות. “ישראל נמצאת באחד מהמקומות הגבוהים בעולם המערבי בתעסוקת נשים. הנתונים גם במגזר החרדי הן מעבר לממוצע האירופי”.

בתום הדיון בנושא אישרה מליאת הכנסת להעביר את הנושא לדיון מורחב בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת.

הדפס כתבה

3 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    נצלנות חרדית
    18/06/2015 19:05
    וועלוול
  1. זה מכבר ראיתי כותרת באתר חרדי בערך כך:”פיטרו את אשתך דע את זכויותך”…אז החברה הליטאית הנצלנית קשטו עצםכם תחילה ולפני שאתם מאשימים את החילונים בנצלנות בדקו בכתובה האם אתם צריכים לפרנס את נשותיכם או להפך

  2. קודם בעיוות הקיים בציבור פנימה
    18/06/2015 20:41
    מאיר כהן
  3. הייתי ממליץ לחה”כ אורי מקלב תחילה לטפל בבעייה זו הנמצאת בתוך הציבור החרדי פנימה, עבדות כפשוטה אצל מנהלי רשתות הגנים בערים החרדיות, כשגננות בציבור החילוני מקבלות 6000 ש” לחודש הגננות החרדיות מקבלות כ-3000 ש”ח לחודש. בעבר דיברתי כבר עם כמה מחה”כ החרדיים והם מפחדים לגעת בזה, ר’ אורי בוא נראה אתך אל תירא.

  4. המעסיקים החרדים הם העושקים הכי גדולים.מנסיון אישי מר
    21/06/2015 14:06
    שפחה
  5. תגובה