מה בין ח”כ משה גפני לח”כ אחמד טיבי?

פרשת המרגלים ועונשם מעידה על קדושתה של הארץ ומוכיחה שמי שמוציא את דיבתה רעה או מוכן לוותר עליה בקלות, עלול למצוא את עצמו כופר בעיקר בתוך פרק זמן קצר • מיהושע וכלב אנו למדים שיש לפעול גם ב"עדה הרעה הזאת" על מנת לקרבה לתורה ולמצוות
מירי שניאורסון
כ"ה סיון התשע"ה / 12.06.2015 11:42

 אחמד טיבי, או בכינויו הארוך חה”כ ד”ר אחמד טיבי, כתב: “בישראל אומרים כי ספרד עשתה צדק עם מגורשי ספרד היהודים והעניקה להם אזרחות. יש עוד מדינה שגרמה עוול וגירשה בני אדם. ‘לעשות צדק’ תופס גם כאן?”. הוא בוודאי התכוון למדינת היהודים שגירשה מבתיהם רק את היהודים שהתגוררו בחבל עזה…

השבוע נכחתי באירוע הפרידה משגריר בריטניה בישראל. השגריר היהודי הראשון של הממלכה המאוחדת בארץ הקודש. באירוע נאם גם הלורד הרב יונתן סאקס, מי שהיה רבה הראשי של בריטניה עד לפני כשנתיים.

הרב סאקס הביע את הערכתו הרבה לרבי מליובאוויטש ואמר כי בעת היותו בן עשרים, ייעד אותו הרבי לגדולות. הרב, שקיבל תואר אבירות (לורד) מהמלכה, אמר בין היתר כי בעת הזאת בה ישראל מוצאת את עצמה מבודדת מהעולם, כדאי לזכור דברים ששכחנו וביניהם שהיהדות היא זו שהניחה את היסודות לערכי העולם המערבי.

הוא הזכיר שאת ערכי הסובלנות (שמשמשים את השמאל האירופי נגד ישראל) ואת זכויות האדם, הביאה התורה לעולם. “יסודות העולם החופשי מבוססים על התנ”ך. בלי אמונה דתית ניכשל בהגנה על עתיד האנושות. ערכי התורה הם אלה שמחברים בין ישראל לבריטניה”, אמר הלורד היהודי.

 כבוד לרבנים

הגאון רבי יצחק דוד גרוסמן, רבה הראשי של מגדל העמק, סיפר באירוע על יהודי ישראלי אותו פגש בלונדון.

“הוא אמר לי: ‘אתה הדיסקו-רבאיי? אני רוצה לשאול אותך מה לעשות. אני רוצה להתחתן עם גויה ולהישאר פה בבריטניה’. בערב ביקשתי מהמארח שלי לקחת אותי לדיסקוטק להדליק שם נרות חנוכה. נכנסתי ושאלתי את הישראלים שהיו שם מי יודע את הברכה שמברכים על הדלקת נר חנוכה ונותרתי איתם עד עלות השחר. חלק גדול מהנוכחים חזר ארצה, התקרב ליהדות והחל לחיות חיים של תורה”.

הגרי”ד פנה לשגריר היוצא, מת’יו גולד ואמר לו: “דיברת כל-כך יפה על הציבור החרדי, הלוואי שהשגרירים שלנו ידברו על החרדים כפי שאתה מדבר… הישראלים שלנו שגרים בלונדון צריכים הרבה חיזוק. אם אתה תבוא ותדבר איתם, זה יהיה דבר אחר. הנה, קיבלת ג’וב חדש. בקרוב תעלה את כל יהודי בריטניה לארץ ישראל”, סיים הגרי”ד בחיוך.

מפתיע היה לראות את הכבוד הרב ואת היחס המיוחד של השגריר וצוות השגרירות לרבנים ולאורחים החרדיים. כאילו לא ברור שכל חברה מכבדת את אלה שבחרו באידיאלים. מה שברור לכל אומה ולשון, לא ברור אצלנו כאן בארץ.

 גפני רוקד?

כאשר יצאתי אל הרחוב החם, לא יכולתי שלא להיזכר במבטים התמהים של אנשי התקשורת לנוכח העמדה בה נוקטים כיום רבים מבני הציבור החרדי בתקשורת. ללא התנצלות. ללא גמגום. אנחנו גאים! גאים בהיותנו חרדים ובהיותנו מאמינים ונושאי הלפיד מדור לדור. תמו הימים בהם “ונהי בעינינו כחגבים וכן היינו בעיניהם”.

פרשת השבוע מאוד ברורה ביחס לזה. המרגלים שנשלחו לתור את הארץ, חוזרים ומוציאים את דיבתה רעה ואף מעיזים פנים כלפי שמיים במילים “כי חזק הוא ממנו”. העונש היה ברור וחד-משמעי. מי שמטיל ספק בקדושתה של ארץ ישראל, מגיע מהר מאוד לכפירה בבורא יתברך.

נדהמתי השבוע לשמוע את חה”כ משה גפני נושא דברים בזכות “תהליך מדיני”. אלמלא הבנתי מאוחר יותר שהדברים נאמרו מן השפה ולחוץ, הייתי עלולה לחשוב שגם הוא הפך לאחד המרגלים. שגם הוא החליט לרקוד “מה יפית” בפני הפריץ. יש גם פריצים יהודים, מה לעשות?

 להיות כלב ויהושע

יהודי לא יכול לוותר על אף שעל מארץ ישראל משתי סיבות. האחת: הלכתית. הארץ אינה שלנו. היא של הקב”ה. לנו אין את הסמכות לוותר עליה. השנייה: ביטחונית. כל ויתור לאורך השנים הביא בעקבותיו שפיכות דמים משני הצדדים. גם זו אגב סיבה הלכתית כפי שמופיע בהלכות שבת על גויים שצרו על עיירות ישראל שמחללים עליהם את השבת אף אם באו על עסקי קש ותבן. מכל שכן אם באו על עסקי נפשות.

ולמרות הכל יש לסיים בדברים חיוביים. הרבי מדגיש שמיד לאחר העונש שקיבלו בני ישראל בעקבות חטא המרגלים, הקב”ה מצווה את בני ישראל על מנחות ונסכים. הציווי מתחיל במילים “כי תבואו אל ארץ מושבותיכם”, ורש”י הקדוש מבהיר מיד: “בישר להם שייכנסו לארץ”.

כן. גם לאחר העונש “במדבר הזה יפלו פגריכם”. מבהיר הקב”ה שעם ישראל ייכנס לארץ ישראל. דור אחד ימות במדבר ויישא את עונשו, אך הדור הבא יירש את הארץ. וגם ברגעים האחרונים של הגלות, עלינו לעמוד בתוקף על זכותנו על הארץ שניתנה לנו על ידי הקב”ה בכבודו ובעצמו.

זו זכות שהיא חובה. חובה על כל אחד ואחד מאיתנו לנהוג ככלב ויהושע. לנסות לפעול על הסביבה הקרובה והרחוקה לשמור תורה ומצוות כדי להיות קדושים וראויים לקדושתה של הארץ.

 • חלק מהטור מבוסס על שיחותיו של הרבי מליובאוויטש | הכותבת היא בעלת “הבחירה שלי”, מנחת אירועים, מרצה ושדרנית רדיו | לתגובות: [email protected]

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    תסלחי לי גב' שניאורסאהן
    12/06/2015 16:05
    א ב
  1. אני אוהב את הטורים שלך, אבל הכותרת של הטור הזה הוא ממש מקומם!!!