איך הצליח אורן חזן להשתחל למקום ה-30, ומי מטנף על ביבי?

ומדוע הליכודניקים, אשר ידעו שחזן הוא אדם בעייתי - לא הציבו מועמד אחר במשבצת הצעירים של הליכוד? • ומה עומד לקרות בהתמודדות הפנימית בליכוד - ובהצבעה ביום ראשון? • טל שניידר עם טור פוליטי
טל שניידר
כ"ג סיון התשע"ה / 10.06.2015 10:08

איך הגיע ח״כ אורן חזן אל המקום ה-30 ברשימת הליכוד ומדוע הליכודניקים, אשר ידעו שחזן הוא אדם בעייתי – לא הציבו מועמד אחר במשבצת הצעירים של הליכוד?

משיחות עם פעילי ליכוד עולה, כי הרצון לדחוק את שי מלכה – מקורבו של ח״כ לשעבר משה פייגלין – החוצה מרשימת הליכוד לכנסת ה-20, הוא שהוביל לכך שאורן חזן הפך למועמד הליכוד במקום ה-30.

חזן נכנס לכנסת על המשבצת של הייצוג לצעירים, עליה התמודד גם מלכה, אשר היה יועצו של פייגלין בכנסת ה-19 וכיהן כמנכ״ל מנהיגות יהודית.

בפריימריז שנערכו ב-31 בדצמבר 2014, זכה חזן ב-5986 קולות ומלכה ב-5068. שניהם זכו למספר קולות נמוך בהרבה מפנחס עידן, או מיכי רצון, לדוגמא, אך ההתחייבות בחוקת הליכוד לשלב צעירים ברשימה במקום ה-30 – הקפיצה את חזן לדרגת הח״כ המפורסם ביותר.

כפי שראה הציבור הישראלי בתחקיר של עמית סגל – וגם קודם לכן בשורה של כתבות שפורסמו על ידי יובל קרני בערוץ 10, וגם פה בפלוג – גם קריירה של אדם צעיר הנמצא בתחילת דרכו אפשר לבחון ולבדוק לפני שהוא נכנס לכנסת. מעשי ידיו מעידים עליו.

למעשה, בליכוד היו מודעים לדמותו ומעלליו של חזן הצעיר. עד כדי כך, שבימים שקדמו לסגירת שמות המועמדים לרשימות בפריימריז, בוצעו טלפונים בהולים בקרב פעילים מוכרים בתנועה – אולי הם יודעים על צעיר או צעירה שלישי/ת, לא חזן ולא מלכה-פסול-פייגלין – שיכול להעמיד את עצמו כמועמד ראוי למקום ה-30?

פעיל ליכוד עמו שוחחתי סיפר לי, כי גם הוא קיבל טלפון בדקה ה-90 כדי שיעזור לבכירי התנועה במלאכת ליקוט המועמדים.

חזן, כך מסתבר, רצה בהתחלה להתמודד על המקום המשוריין לאיזור השפלה (16 ברשימת הליכוד לכנסת). מדובר במחוז הגדול והמשמעותי ביותר של הליכוד, עם מספר מתפקדים עצום (רחובות, ראשון לציון, לוד, רמלה, אשדוד).

אבל זו הממלכה של ח״כ דוד ביטן (מעל ל-6000 קולות הוא השיג שם, ועוד בפריימריז אזוריים). אנשי מחוז השפלה הורידו את חזן הצעיר מן הרעיון, ושכנעו אותו להתמקד במקום ה-30, על אף שבדצמבר 2014 נתפס כבלתי ריאלי.

בינתיים, התהפכו היוצרות. הליכוד זכה בענק – וחזן הפך לכאב הראש הרשמי של הליכוד.

ביום שלישי אחר הצהריים הודיעו יו״ר הכנסת אדלשטיין ויו״ר האופוזיציה הרצוג כי הוחלט להשעות את חזן מתפקיד סגן יו״ר הכנסת, וכי האופוזיציה תאפשר לקואליציה קיזוז – מן הסתם כדי לייבש את חזן בכנסת ה-20.

לדברי האופוזיציה, הסידור הזה הוא זמני לשבוע הקרוב בלבד. לאחר מכן בליכוד יצטרכו להתמודד לבד, כי לפי מה שמעריכים פעילים המכירים את חזן, אין לו שום כוונה לפנות את מקומו. ההפך, הוא עשוי ליהנות מתשומת הלב הציבורית ולדרוש להיות שר או סגן שר בסיבוב הבא.

משפחת חזן לדורותיה, כולל אמו של חזן, אביבה חזן – היא משפחה מוכרת מאוד בליכוד.

לאף אחד שם אין שום כוונה לוותר על האחיזה במקום ה-30 בכנסת. התכנית של חזן ג׳וניור, בגיבוי ודחיפת ההורים, היתה להכתיר את עצמו כאלוף החקיקה של הכנסת ה-20. לחוקק כמה שיותר, להתקוטט פומבית כמה שיותר.

כל הדרך למשרת שר בממשלה בפעם הבאה.

מה יקרה בליכוד?

מה עומד לקרות בהתמודדות הפנימית בליכוד – ובהצבעה ביום ראשון?

הקרב על מבנה ואופי רשימת הליכוד עשוי להשתנות.

קבוצת חברי הכנסת האיזוריים – ביטן (16), ז׳קי לוי (18), יואב קיש (19), אמסלם (21), זוהר (22), קורן (28) ומזוז (29) – ישאפו שסידור הרשימה לכנסת יהיה לגמרי שונה.

על פי חוקת הליכוד, כל אחד מן הח״כים הטריים לעיל, לא יוכל להתמודד יותר ברשימת המחוזות, ויצטרך להוכיח את עצמו ברשימה הארצית.

על כן, מהו האינטרס המידי שלהם?

המקומות השמורים למחוזות יועברו לכמה שיותר רחוק, בעומק הרשימה. אם אפשר אי-שם מעל למקום 25, וזאת בניגוד למיקום הגבוה שלהם בבחירות האחרונות – החל מן המקום 16.

כך ההתמודדות של אמסלם, ביטן, לוי והשאר מול ותיקי הליכוד ברשימה הארצית, תהיה יותר נוחה.

ח״כ אמסלם (מחוז ירושלים) מוביל כבר שנים מהלך של החזרת הכוח למרכז הליכוד. הוא רוצה ש-3600 איש ידרגו את הרשימה לכנסת.

אך נתניהו מתנגד לכך.

שר המדע דני דנון, אשר נבחר ליו״ר המרכז לפני כמה שנים, ניהל קמפין שלם על הנושא הזה – והבטיח לחברי המרכז שיפעל לביטול הפריימריז והחזרת הכוח למרכז המפלגה.

הם האמינו לו.

ומה עמדתו של דנון כיום? המממ. הוא כבר פחות בעניין. הראש שלו עמוק בתוך המדע והחלל. אין לו יותר חשק לנהל קרבות רחוב מול ראש הממשלה.

ישראל כץ, מי ששנים זכה לגיבוי ותמיכה מאמסלם, נזהר גם הוא לא להתלהב יותר מדי מן המהלך.

בפועל, רוב חברי הליכוד המכהנים בכנסת נזהרים מאוד שלא לצאת בפומבי נגד ראש הממשלה. כולם, למעט אמסלם.

אמסלם מסתובב בשבועות האחרונים ברחבי הארץ ומתחבק עם כל מי שצריך. רצון שרעבי מנתניה תומך בו. גם אורי פרג׳ מפתח תקווה. וגם מי שבעבר התמודדה על משבצת הנשים ברשימה לכנסת, קרן ברק – פעילה מרכזית ובולטת בליכוד, אשר נחשבת כמקורבת מאוד לאמסלם.

הצצה לרמת האמוציות והכעסים בתוך קבוצות הווטסאפ של הפעילים הגיעה לידי השבוע.

הדבר המעניין הוא שבליכוד כל הויכוחים הם פרסונליים. מזמן לא מדברים שם על מדיניות. הכוח לחברי המרכז או למתפקדים, לשם מה? מישהו שם יודע לאן חותר ראש הממשלה נתניהו? מישהו מתוך התנועה מנסה לאתגר את נתניהו בנוגע לתפיסות שלו? נאדה.

הכל מתמצה לתוך המיקום של אחד או אחר למקום 30 או 16 וריכוז כוח פוליטי בידיהם של מועמדים.

1543

5

• מתוך הפלוג של טל שניידר

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    הכניסו ח"כ עלוב כחזן, על חשבון אישיות כמו פייגלין.
    16/06/2015 12:52
    אמיר
  1. הליכוד, ששאג וצווח כאשר פייגלין הוצא מהרשימה (מי צעק בעיקר? אביו של חזן) – אוכל את הדייסה שהוא בישל.
    פייגלין הביא קהלים חדשים, היחיד שלא ביקש שררה או משרד כלשהו, היה חבר כמעט בכל הועדות(!), כאשר הוא הח”כ המצטיין של הליכוד בנוכחות – הן במליאה והן בועדות. היחיד שיישם הלכה למעשה את מצע הליכוד והתנגד מפורשות בריש גליי לרעיון הקמת המדינה הערבית. לצד זה, נלחם מלחמות חברתיות, כמו המאבק במונופול של חברת “שראל”, קידום חקיקה לאישור הקנאביס הרפואי, ותמיכה באבות גרושים כתיקון לאפלייה רבת השנים מצד הממסד.
    לאור האמור לעיל – לא הייתה שום סיבה “לחסל” אותו.
    אלא מה? החברים בליכוד ידעו שהוא מאיים עליהם.
    הוא כבר לא הבעיה של ביבי יותר, כמו שהיה בכל מערכת בחירות קודמת.
    הפעם הוא מגיע מתוך הכנסת, ולכן הוא מאיים על כלל החברים, בשלושה מישורים:
    א. מבחינת מעמד, כבוד ויוקרה – מי יהיה הח”כ שקיבל הכי הרבה קולות.
    ב. מבחינת תפקידים – מיקום גבוה שלו יקנה לו זכות לקבל משרת שר בכיר על חשבון אחרים.
    ג. מבט לעתיד – קיבוע מעמדו כחבר בכיר ומכובד בליכוד, ייתן לו עמדת מוצא מאוד טובה לקרב העתידי על תפקיד יו”ר הליכוד, מול אלה שרואים עצמם מועמדים ראויים.
    אי לכך, פעלו בליכוד לחסלו.
    שום קיצוניות, שום משיחיות, שם הזיות.
    פייגלין שם את רוב הליכוד בכיס הקטן.
    מה יצא? קיבלנו את חזן.
    תחיו איתו אתם עכשיו.