‘צ’אלמר’ זה כינוי גנאי לירושלמי? • חיים ולדר ומאיר הירשמן מתווכחים

הסופר חיים ולדר השיק ספר חדש בשם 'צ'אלמר - סיפורים ותמונות מתוך שכונת מאה שערים' - שמעורר ויכוח: האם זהו כינוי חיבה או כינוי גנאי? • הסופר חיים ולדר והפרשן מאיר הירשמן התעמתו • שם הספר צונזר במודעת פרסום ב'יתד נאמן' • ולדר: "ביקשו ממני להוריד את שם הספר מהמודעה - והסכמתי"
אבי כץ
כ"ב סיון התשע"ה / 09.06.2015 11:28

ספר סיפורים חדש של  הסופר והמחנך חיים ולדר מעורר סערה: שמו של הספר, ‘צ’אלמר – סיפורים ותמונות מתוך שכונת מאה שערים’, שהושק לקראת ‘שבוע הספר’ גורר תגובות נזעמות מצד ירושלמים לשעבר, הטוענים כי הכינוי שנבחר “מעליב”, וכי מדובר בכינוי גנאי כלפי הירושלמים.

בתוכנית ‘שמונה עד עשר’ של השדרן מרדכי לביא, המשודרת בתחנת הרדיו ‘קול ברמה’ בהנחייתו של מרדכי לביא, התעמתו הסופר חיים ולדר ומאיר הירשמן, בעבר מו”ל עיתון ‘בקהילה’ וכיום פרשן בקול ברמה, על שם הספר.

הירשמן, ירושלמי במקור וכיום תושב ביתר עלית, תקף את שם הספר בטענה כי הוא מזלזל באנשי ירושלים, וכי מדובר בשם גנאי. לדבריו, “לידתו של הכינוי הזה לגנאי. לעשות ספר עם השם ‘צ’אלמר’, אני חושב שזה מוגזם לגמרי”.

הסופר ולדר, לעומתו, גונן על שם הספר וטען: “הגיעו אלי שלושה אנשים עם האמירה הזו, וכל אחד מהם לא צ’אלמער בכלל, אלה אנשים שהיו פעם ירושלמים והם נהיו מודרניים”. לדבריו, הצ’אלמר’ס האמיתיים ממש אינם נעלבים מהכינוי.

האזינו לעימות בין מאיר הירשמן וחיים ולדר בקול ברמה:

בעיתון ‘יתד נאמן’ המופץ הבוקר (שלישי) מופיעה מודעת פרסום לספר החדש, אולם מכריכת הספר צונזר השם ‘צ’אלמר’. לדברי ולדר, הדבר בוצע בהסכמתו. “שני תושבי בני ברק שהוריהם היו צ’אלמר’ס והם כבר מודרנים וראו עצמם נפגעים, ביקשו ממני להוריד את שם הספר – מהמודעה לא מהספר – והסכמתי לבקשה בחפץ לב.

“לצ’אלמר’ס אין בעיה עם זה. למודרנים יש, צ’אלמר’ס לשעבר”, אומר ולדר לחרדים10.

“לא חלמתי שהשם צאלמר יעשה כזה באזזז”, הוא מוסיף.

המודעה עם הצנזור ביתד נאמן:

ולדר

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    אם הירשמן היה כותב את הספר, ניחא, אבל חיים ולדר אינו צ'אלמר, וזה באמת קצת פוגעני לראות ספר כזה מסופר שאינו צ'אלמר.
    16/06/2015 19:01
    צ'אלמר מלידה
  1. אז אני מסכים עם הירשמן