מדוע ירון לונדון חושב ששרי רוט צריכה להיות ראש ישיבה? • צפו

הפרשנית שרי רוט מחרדים 10 התארחה בתכנית 'לונדון וקרישנבאום' בערוץ 10 • על הפרק: הסיכסוכים בין אגודת ישראל לדגל התורה • ירון לונדון על יעקב אשר: "יעקב, מה? מי זה?" • קרשנבאום: "לאיזה כיוון זה הולך?"
חרדים 10
י' סיון התשע"ה / 28.05.2015 09:56

ירון לונדון: יהודים דתיים, חרדים מוחזקים כצדיקים…

שרי רוט: “גם להם יש ניסיונות”.

לונדון: בעיקר שלוחיהם של רבנים…

שרי רוט: “גם להם יש ניסיונות, אתה יודע”.

לונדון: אבל יש מריבות איומות בין דגל התורה לאגודת ישראל. על מה הם רבים?

שרי רוט: “אז זהו, חשבנו שהמריבות של תשמ”ט, כחצי יובל חלף מאז אותן מריבות שדיממו את הרחוב החרדי, והנה חזרנו לפינה הזו שוב…

אני חושבת שהפלג החסידי של יהדות התורה צריך כל בוקר לנשק לאביגדור ליברמן את הרגליים, כי בזכותו אין לדגל התורה במה לאיים. ודגל התורה, צריך לומר, זה הפלג הליטאי של יהדות התורה. אילו ליברמן לא היה מביא את חוק המשילות, אני מניחה שעכשיו דגל התורה הייתה מנופפת בשוט של ‘נרוץ לבד’.

אם דרעי מודה כל בוקר לליברמן שבזכותו אלי ישי לא קיים, עכשיו החסידים צריכים להודות לליברמן בהתאם. האיומים של דגל התורה הפכו להיות קטנוניים, בסגנון, לא נגיע לישיבת סיעה.

לונדון מנסה להבין במה מדובר. שרי מסבירה.

“יהדות התורה היא מפלגה חרדית אשכנזית, אבל בתוכה יש שני פלגים: הפלג הראשון זה הפלג החסידי, שבראשו עומד האדמו”ר מגור, זה הפלג שהיה עד תשמ”ט יחידי ביהדות התורה, היחידי ששלט. בא הרב שך בתשמ”ט ואמר, רבותי, גם אנחנו קיימים, ואנחנו – זה הפלג הליטאי, ‘דגל התורה’. רצו אז לבחירות, רבו זה עם זה, ממש קרבות רחוב, פשקוילים וכל מה שנילווה לזה בדרך כלל בציבור החרדי – ואז נהיה שקט, כי שני החלקים התאחדו. כדוגמת מה שאנחנו רואים בש”ס: אלי ישי ואריה דרעי – נניח שהיו רצים כל אחד בנפרד ומתאחדים אחר כך – זה מה שקרה ביהדות התורה.

“זה, למען האמת, מתכון בדוק לצרות כי אלו יריבו עם אלו. למזלה של התנועה עד היום היה שם שקט, וגם כשרבו – זה היה ממש מתחת לרדאר. לנו העיתונאים היה קשה מאוד להגיע לחומרים פיקנטיים של מריבות, ונאלצנו להסתפק במריבות של ש”ס.

“מה שקורה בשבועות האחרונים הוא שפתאום הטורים שלנו מתמלאים בצבע, והפעם מהצד האשכנזי של המפלגות החרדיות…מתברר שהחבר’ה הליטאים רבים עם אלו החסידים, שניהם לא ש”סניקים.

“במה זה בא לידי ביטוי? באופן חיצוני זה בא לידי ביטוי בזה שהליטאים מחרימים את ישיבות הסיעה. זה משהו שאני לא זוכרת שקרה בשנים האחרונות. הם פשוט לא מגיעים, זה אומר שאורי מקלב ומשה גפני, בסדר הפוך, פשוט לא מגיעים לישיבות הסיעה – וזה צעד לא נעים, כי אז עיתונאים מרחרחים. בפלג החסידי מאוד לא אוהבים את הרחרוח העיתונאי. כשאני עצמי התחלתי לבדוק אמרו לי, למה הליטאים מוציאים את הכביסה המלוכלכת החוצה? כלומר, טענו שלא צריך לדבר על זה”.

גפני, ליצמן

מוטי קירשנבאום: הרוב הוא חסידי?

שרי רוט: “פה בדיוק העניין. על זה בדיוק ניטש המאבק. מי הרוב. הליטאים אומרים, אנחנו 60% החסידים 40%, החסידים אומרים בדיוק הפוך. הליטאים מוכנים לפשרה של 50-50, והאמת היא שמעולם לא נערך איזה שהוא מדגם או משהו שיבדוק את הכוח של כל אחד מהם, גם לא בפנים”.

לונדון: אם את זוכרת את ההיסטוריה החרדית משנות ה-50-60, בעצם ילדיהם של החסידים התחנכו במוסדות ליטאיים. מפני שמוסדות הלימוד של החרדים, וזה עניין של היסטוריה עוד מתחילת תנועת החסידות, היו ישיבות ליטאיות.

שרי רוט: “נכון. פעם לא היה. היום יש”.

לונדון: היום אין את ההגמוניה הזו, נכון?

שרי רוט: “נכון. היום יש. יותר מזה, פעם חסידי גור, ואפילו חב”דניקים למדו בישיבת פונוביז’, זה היה דבר נורמלי. היום זה לא יקרה. חב”דניק לא יתקבל לישיבה”.

קירשנבאום: לאיזה כיוון זה הולך? יכול להיות פיצול?

שרי רוט: “זה הולך כרגע לכיוון לא ברור. פיצול לא יהיה. אבל, הם לא מגיעים לישיבות סיעה, הם לא יגישו לצחי הנגבי את הרשימה של מי מכהן בכל ועדה, כי גם על זה יש קרב – כמה מכל צד יכהנו בוועדות”.

קירשנבאום: אז בגלל זה מתעכבות הוועדות?

שרי רוט: “גם בגלל זה. הם אחת הסיעות המעכבות. ומה הם אומרים? הם אמרו לי ככה: מקלב וגפני זריזים יותר. חרוצים יותר מאיכלר ומוזס, הם יקדימו להיכנס לכל ועדה, אולי אפילו ישנו בכנסת מי יודע…יתפסו, וזה יהיה – מי שתופס ראשון, הוא נמצא בוועדה, הוא החבר. הרי אם אין חברים בהסכמה, ככה זה עובד. ואז אנחנו נראה את מוזס ישן בחדר אחד, גפני בחדר אחר, שעון מעורר מתי צריך להיכנס לוועדה, מי נכנס ראשון…”

לונדון: מהם האינטרסים? מה, כסף?

שרי רוט: (נחרצת) “לא, לא, אפשר לומר הכול על הח”כים של יהדות התורה אבל באמת, ביהדות התורה אנחנו לא מוצאים שחיתויות…השיקול הוא מי יעבוד יותר. זה לא סוד שגפני ומקלב הם אנשים מאוד חרוצים שמאוד אכפת להם ההשפעה בוועדות, והם בפירוש רוצים להגיע לכל ועדה, להגיד את דברם.

“גפני לא מסוגל להישאר מחוץ לוועדות ולא להגיד את מה שיש לו להגיד… כשיש לו משהו בבטן הוא צריך להיכנס, לראות את אייכלר יושב שם בשבילו, זה לא נראה לו נכון.

“יש עוד בעיה אגב: מה עם הח”כ השביעי? יש להם את ח”כ לשעבר יעקב אשר, שהיה ח”כ מאוד מוצלח…

לונדון: יעקב, מה?… (פונה למוטי קירשנבאום, “מי זה? שמעת את השם?”)

יעקב, אשר

שרי רוט: “לשעבר, ראש עיריית בני ברק, היה בקדנציה הקודמת ח”כ מאוד פעלתן, היה ראש עיר מאוד מוצלח בבני ברק. נחשב מאד מוצלח. הוא כרגע נמצא ללא עבודה. כלומר, הוא מזכ”ל דגל התורה אבל לא ח”כ, והם היו רוצים שליצמן כסגן שר יפרוש מהכנסת לטובתו”.

קירשנבאום: אנחנו חייבים לסיים, אבל זה נשמע מאד מעניין…

שרי רוט: “וזוהי רק תחילתה של המריבה…”

קירשנבאום: אם זה יחריף את תשובי אלינו.

לונדון: את היית צריכה להיות ראש ישיבה, את מפולפלת כזו…

שרי רוט (בחיוך): “הילדים שלי יהיו במקומי…”

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות