רוצות לשאוב ממעיין הנעורים? יש לי סגולה

התורה הקדושה אינה שייכת לגברים בלבד! היא שייכת גם לנשים במיוחד לאור העובדה שהן היו ראשונות במתן תורה • וכיצד הגיבה אישה המגדירה עצמה כבודהיסטית מול ספר התהילים שקיבלה?
מירי שניאורסון
ז' סיון התשע"ה / 24.05.2015 22:15

יש לי ‘סגולה’ עבורכן.

אם אתן רוצות לשאוב ממעיין הנעורים, אל תחשבו ששבועות הוא חגם של הגברים – חג מתן תורה – זכרו שאנחנו היינו שם ראשונות: “כה תאמר לבית יעקב” ורק אחר-כך “ותגיד לבני ישראל”. קודם בית ישראל (ביתו זו אשתו) ואחריהן בני ישראל.

כן. ממש כך. התורה ניתנה במדבר לומר לך שכל הרוצה לבוא וליטול, יבוא ויטול. ונשים אמנם אינן חייבות בלימוד תורה, אך הן צריכות לה כדי לדעת את הדרך אשר ילכון בה.

מדוע נקטתי במילה ‘סגולה’? משום שבאחת השיחות שהרבי נשא בכינוס של נשי ובנות ישראל (בשנת תשמ”ח), הוא אמר שכאשר אישה לומדת את התורה שעליה ללמוד, היא מתברכת באריכות ימים ולא עוד אלא שכל יום היא נעשית רעננה יותר בזכות התקשרותה לאילן החיים של עם ישראל – התורה הקדושה שהיא מקור הברכות והחיות של העולם כולו.

כולנו יודעים שבשמחת תורה רוקדים ושמחים עם התורה שניתנה לנו בשבועות.

ומה עושים בשבועות? לומדים! כאשר הלימוד עצמו הוא השמחה. השמחה על-כך שניתנה לנו הזכות, מכל העמים שבעולם, להיות דבוקים במקור החיים.

בעידן הטכנולוגי של ימינו, אף אחת אינה יכול לטעון כי הלימוד אינו נגיש עבורה. כי התורה רחוקה ממנה. אף אחת אינה יכולה לומר שהתורה שייכת רק לגברים ש”מבינים”. ישנם כל-כך הרבה דרכים להגיע ללימוד התורה כפי שלא היו בדורות הקודמים.

כן. אם את לומדת בכל יום הלכה אחת מהלכות לשון הרע. את כבר מחוברת למעיין הנעורים. אבל אם כבר, למה שלא תקבלי על עצמך החלטה טובה לחג מתן תורה ותוסיפי עוד הלכה ביום.

כן. אם את קוראת מידי שבוע “ווארט” אחד לפרשת השבוע. את מתחברת למקור החיים. אבל למה שלא תלמדי בכל יום ווארט נוסף. הסגולה הזאת עובדת ואת מוזמנת לבדוק זאת בעצמך.

מחקרים קובעים שמי שעושה שימוש גדול במוחו, מזדקן בקצב איטי יותר. הלימוד מרענן את תאי המוח ומאט את קצב ההזדקנות. הנה, זו לא רק מצווה, זו אפילו סגולה… מה לעשות, בעידן של סגולות, לא נותר אלא לעשות בהן שימוש. איך אומרים, ברומא נהג כרומאי…

בית מלא ספרים

אני גאה להיות פעילה בארגון פעילי חב”ד שמחדש מידי חודש מבצע נוסף מ”עשרת המבצעים” עליהם הכריז הרבי מליובאוויטש לפני עשרות שנים.

אני גאה להיות חלק מאותה פעילות שמביאה את התורה הקדושה ומצוותיה לאלו שעדיין לא זכו להימנות על שומרי התורה והמצוות.

הפעם הלכתי לעשות ביקורי בית אצל נשים שאינן שומרות תורה ומצוות עדיין, כדי להזכיר להן לקחת את ילדיהן לבית הכנסת בחג השבועות ולשמוע יחד עמן את קריאת עשרת הדברות.

הילדים? כן. בגלל שהם הם הערבים שלנו. “בנינו ערבים בעדנו”.

אך ה”מבצע” של החודש הוא מבצע “בית מלא ספרים”. הרבי ביקש שבכל בית יהודי יהיו כמה שיותר ספרי קודש. עבורנו, כיהודים חרדים, הספרים הם מקור חיינו והם ה”בידורית” (להבדיל אלף אלפי הבדלות) שמפארת את הסלון.

אבל אלו שעדיין אינן שומרות תורה ומצוות, אינן מודעות לחשיבותם של הספרים. ואת זה אנסה להסביר במהלך ביקורי הבית שאערוך החודש בבתיהן של נשים רבות.

אני בטוחה שאצליח להסביר את מקומם של ספרי הקודש בעידן הדיגיטלי. עובדה. כבר עכשיו מצאתי את עצמי נדהמת לנוכח התגובות מימין ומשמאל. חברה שגרה בסביון ומגדירה את עצמה כבודהיסטית, התרגשה עד דמעות למראה ספר התהילים שהבאתי עמי.

סמנ”כלית כספים בחברה ציבורית גדולה התעניינה במהות החיים לפי התורה ואמרה כי החליטה ללמוד על מקומן של נשים בעולם היהודי, על חובותיהן ועל זכויותיהן.

במקומות אחרים פגשתי ספרי קודש מונחים על המדף וחשבתי לעצמי שגם אם הם מעלים אבק, בסופו של דבר מישהו יפתח אותם (ואולי יהיו אלה הילדים), יתקל באותיות הקדושות ונשמתו תתעורר לתשובה.

הרבי הסביר לנו שעצם נוכחותם של ספרי קודש, יש בה כדי להשפיע על האווירה מסביב ו”לטהר” אותה מהבלי העולם הזה.

 שוויון בחובות ובזכויות

אני גאה לקחת חלק באתר הזה – חרדים10, שהצליח בתוך פחות משנה לתפוס לו מקום של כבוד בתקשורת החרדית הדיגיטלית. מהתגובות הרבות שאני מקבלת למייל האישי שלי מידי שבוע, אני מבינה שקיים צמא בקרב ציבור הנשים. צמא ללמוד עוד ועוד תורה ולמצוא תשובות לשאלות שמטרידות את האישה שומרת המצוות בעידן המודרני רווי הקונפליקטים והתהיות.

בשבוע שעבר לקחתי חלק בוועידת הדיגיטל החרדי הראשונה ונדהמתי לגלות את כמות הכניסות האדירה לאתרי החדשות החרדיים. כשבעה מיליון ביקורים מידי חודש! ולחשוב שלפני שנתיים עמד המספר על כ-2.5 מיליון בלבד… יש עוד דרך כה מהירה להפיץ תורה בעולם?

אני גאה לחזור ולצטט דברים שנשאה חברת הכנסת לשעבר שולי מועלם מעל בימת הכנסת.

מועלם אמרה כך: “אני רוצה, ברשותכם, להאיר את המקום המיוחד שהרבי מאיר לנשים ביהדות. רבים סבורים בטעות שהמקום של נשים בעולם היהודי הוא פסיבי בחיים של תורה ומצוות. יש כאלה אחרים שלפעמים חותרים לאיזה השגה של שוויון מוחלט, ודרכו הייחודית והמאירה של הרבי באה לידי ביטוי מודגש בגישה למעמד של הנשים.

“הרבי מליובאוויטש הציג עמדה בהירה ובנויה לתלפיות באשר למעמדן ותפקידן של הנשים. לפי הרבי, מקומן של הנשים בעבודת ה’ ובחיים היהודיים בכלל שווה ערך לזה של הגברים. נכון, אין זהות מוחלטת בין המצוות והחובות המוטלות על הנשים ועל הגברים. אבל, אומר הרבי, העובדה שלכל אחד מן המינים תכונות גוף ונפש שונות, ובעקבותיהן חובות וזכויות שונות, אינה מביאה לפער בין נשים וגברים בעולם של חיים יהודיים. לשיטתו של הרבי, ההפך הוא הנכון.

“לנשים תפקיד מרכזי ושוויוני בעבודת ה’ והן עומדות במרכזו של כל נושא וכל עניין בחיי המשפחה, בחיי הרוח של עם ישראל, החל ביציאת מצרים, שבזכות נשים צדקניות נגאלו, דרך מתן תורה וכלה בגאולה האמיתית, בעזרת השם, שבזכותן עתידים להיגאל.

“בסמוך לקבלת ההנהגה הקים הרבי ב-1952 את ארגון נשות חב”ד, שהיה חלוץ ארגוני הנשים באמריקה. הרבי היה מדבר בפניהן, פוגש אותן ביחידות, וכמובן במעמד חלוקת הדולרים המפורסם. נשים הגיעו אליו מכל מקום ומכל מעמד, וכל התפקידים שהטיל הרבי, כל הזכויות והחובות על השלוחים, הוטלו גם על השלוחות.

טוב. בנות. קדימה. אני ארוץ לשטוף ידיים ולהתפנות מההתעסקות האובססיבית במאכלי החלב והגבינה, כדי להספיק עוד משהו קטן לנפש. כדי שאוכל לקבל את התורה בשמחה ובפנימיות. מאחלת גם לכן חג שבועות שמח בזכות התורה הקדושה.

• חלק מהטור מבוסס על שיחותיו של הרבי מליובאוויטש

• הכותבת היא בעלת “הבחירה שלי”, מנחת אירועים, מרצה ושדרנית רדיו | לתגובות: [email protected]

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות