תבוסה לשוחטים בבג”צ: הרבנות תשבץ הצוותים בחו”ל לפי הגרלה

שי וייספיש
|
ב' סיון התשע"ה / 20.05.2015 15:11
בג”ץ קיבל את עמדת הרבנות הראשית והרב הראשי לישראל, הגאון רבי דוד לאו, ואישר את הנהלים שהתקבלו על ידי מועצת הרבנות הראשית: שיבוץ צוותי השחיטה בחו”ל יתבצע בהגרלה • השוחטים טענו: “הנהלים החדשים פוגעים בפרנסתנו”

בית המשפט העליון בשבתו כבג”ץ קיבל את עמדת הרבנות הראשית והרב הראשי לישראל, הגאון רבי דוד לאו, ואישר את הנהלים שהתקבלו על ידי מועצת הרבנות הראשית בעניין שיבוץ צוותי השחיטה בחו”ל.

בג”ץ אף קיבל אף את עמדת הרבנות שבחלוף כשנה מעת כניסת הנהלים לתוקף, תבחן הרבנות האם יש צורך לבצע התאמות בנהלים ותדווח לבית-המשפט.

בכך קיבל בית המשפט באופן מלא את עמדת הרב הראשי, אותה העלה במכתבו לאנשי צוות השחיטה.

בג”ץ בהחלטתו מתח ביקורת על ביה”ד האזורי לעבודה שקיבל החלטה אחרת בעניין זה יום לפני הדיון בבג”ץ ולא המתין להחלטתו של בג”ץ על אף בקשת המדינה.

“זהו ניצחון חשוב ומשמעותי של הרבנות הראשית לישראל”, ציין מנכ”ל הרבנות הראשית לישראל אלחנן גלט. “בג”צ הבין את הצורך של שינוי השיטה ואני שמח על החלטה”, הוסיף ואמר.

תחילת הפרשה

הפרשה – שנחשפה בחרדים 10 – החלה עם החלטת מועצת הרבנות הראשית שביקשה לערוך רוויזיה במערך השחיטה בחו”ל.

לפי ההחלטה, שלושת התפקידים הבכירים בצוות השחיטה יקבעו על ידי הגרלה.

על פי חוק הבשר מותר לייבא לישראל רק בשר כשר. לשם כך מחויבים יבואני הבשר להעסיק צוותי שחיטה שהוסמכו ואושרו על ידי הרבנות הראשית לישראל. צוותי השחיטה פועלים במשך שתי עונות בשנה – עונת החורף שמתחילה מיד לאחר חג הסוכות ומסתיימת בערב פסח, ועונת הקיץ המתחילה מיד לאחר חג הפסח ומסתיימת בערב ראש השנה.

אנשי צוות השחיטה מועסקים על ידי יבואני הבשר, ובמשך כל עונת השחיטה הם שוהים בחוץ לארץ, בקרבת המפעל, ללא בני משפחותיהם – ומגוריהם וכלכלתם מסופקת על ידי יבואן הבשר המעסיק אותם.

מצב זה עלול ליצור ניגוד עניינים בין תפקידו של צוות השחיטה כנאמן הכשרות של הרבנות הראשית לבין תלותו הכמעט מוחלטת ביבואן המעסיק אותו.

כדי למנוע את ניגוד העניינים ולנתק את הזיקה והתלות בין צוות השחיטה ליבואן, החליטה מועצת הרבנות הראשית לשבץ את שלושת התפקידים הבכירים בצוות השחיטה שהם “ראש הצוות”, “בודק החוץ” ו”בודק הפנים” בדרך של הגרלה, כך שלאופן פעילותם במהלך עונת השחיטה, לא תהיה כל השפעה על אפשרות שיבוצם בעונה שלאחר מכן.

שינויים נערכו גם אצל שאר חברי הצוות, ובנוהל הבדצי”ם שהיה מקובל עד כה. על פי השינוי, לשחיטת בד”ץ יידרשו שני מפקחים נוספים [מלבד מה השלשה שהיו מקובלים עד כה], ומי שעובד בגוף כשרות פרטי לא יוכל להתקדם אל דרגת ‘ראש צוות’ ברבנות הראשית.

טענות השוחטים והבודקים

אלא שלידי חרדים 10 הגיעו טענות קשות כנגד מחלקת הכשרות של הרבנות הראשית. הבודקים והשוחטים טענו כי הרפורמה נובעת, לדבריהם, מרדיפת חרדים, ותוך ניסיון לצמצם את כוחם של הבד”צים החרדיים.

“איך אפשר לקבוע צוות של ‘בודק פנים’ ‘בודק חוץ’ ו’ראש צוות’ בהגרלה? בצוות כזה שעובד כל-כך הרבה שעות חייבים להיות יחסי אמון, ולא ניתן לשדך, אנשים בדרך של הגרלה”.

אחד הבודקים הסביר, כי הוא באופן שיטתי מסרב לעבוד עם ראשי צוותות או עם בודקים פנימיים וחיצוניים מסוימים, מאחר שלדבריו הם אינם מתאימים, הן מן הבחינה ההלכתית והן בשל מניעים נוספים השייכים לתחום יחסי אנוש.

“איך ניתן להכריח אותי לעבוד עם מי שאיני מעוניין לעבוד אתו? זה ממש להרכיב מין בשאינו מינו!” הוא אומר.

בהגרלה שנערכה על ידי אנשי מחלקת הכשרות הודיעו צוותי הבודקים והשוחטים, כי הם מסרבים לקחת חלק במערך החדש. גם היבואנים סרבו לקבל את התכתיבים החדשים, והכריזו כי הם מבקשים להמשיך לעבוד עם אנשי מקצוע בהם הם מאמינים.

עוד אומר אחד הבודקים: “מדובר בהחלטה שהתקבלה ללא נציגים שלנו, של השוחטים והבודקים, שלא לדבר על זה, שבהגרלה לא השתתף איש מטעמנו”.

הצדדים המתינו בינתיים להכרעת בג”ץ והיום כאמור, קיבל בית המשפט את עמדת הרבנות הראשית ודחה את טענות השוחטים.