תבוסה לשוחטים בבג”צ: הרבנות תשבץ הצוותים בחו”ל לפי הגרלה

בג"ץ קיבל את עמדת הרבנות הראשית והרב הראשי לישראל, הגאון רבי דוד לאו, ואישר את הנהלים שהתקבלו על ידי מועצת הרבנות הראשית: שיבוץ צוותי השחיטה בחו"ל יתבצע בהגרלה • השוחטים טענו: "הנהלים החדשים פוגעים בפרנסתנו"
שי וייספיש
ב' סיון התשע"ה / 20.05.2015 15:11

בית המשפט העליון בשבתו כבג”ץ קיבל את עמדת הרבנות הראשית והרב הראשי לישראל, הגאון רבי דוד לאו, ואישר את הנהלים שהתקבלו על ידי מועצת הרבנות הראשית בעניין שיבוץ צוותי השחיטה בחו”ל.

בג”ץ אף קיבל אף את עמדת הרבנות שבחלוף כשנה מעת כניסת הנהלים לתוקף, תבחן הרבנות האם יש צורך לבצע התאמות בנהלים ותדווח לבית-המשפט.

בכך קיבל בית המשפט באופן מלא את עמדת הרב הראשי, אותה העלה במכתבו לאנשי צוות השחיטה.

בג”ץ בהחלטתו מתח ביקורת על ביה”ד האזורי לעבודה שקיבל החלטה אחרת בעניין זה יום לפני הדיון בבג”ץ ולא המתין להחלטתו של בג”ץ על אף בקשת המדינה.

“זהו ניצחון חשוב ומשמעותי של הרבנות הראשית לישראל”, ציין מנכ”ל הרבנות הראשית לישראל אלחנן גלט. “בג”צ הבין את הצורך של שינוי השיטה ואני שמח על החלטה”, הוסיף ואמר.

תחילת הפרשה

הפרשה – שנחשפה בחרדים 10 – החלה עם החלטת מועצת הרבנות הראשית שביקשה לערוך רוויזיה במערך השחיטה בחו”ל.

לפי ההחלטה, שלושת התפקידים הבכירים בצוות השחיטה יקבעו על ידי הגרלה.

על פי חוק הבשר מותר לייבא לישראל רק בשר כשר. לשם כך מחויבים יבואני הבשר להעסיק צוותי שחיטה שהוסמכו ואושרו על ידי הרבנות הראשית לישראל. צוותי השחיטה פועלים במשך שתי עונות בשנה – עונת החורף שמתחילה מיד לאחר חג הסוכות ומסתיימת בערב פסח, ועונת הקיץ המתחילה מיד לאחר חג הפסח ומסתיימת בערב ראש השנה.

אנשי צוות השחיטה מועסקים על ידי יבואני הבשר, ובמשך כל עונת השחיטה הם שוהים בחוץ לארץ, בקרבת המפעל, ללא בני משפחותיהם – ומגוריהם וכלכלתם מסופקת על ידי יבואן הבשר המעסיק אותם.

מצב זה עלול ליצור ניגוד עניינים בין תפקידו של צוות השחיטה כנאמן הכשרות של הרבנות הראשית לבין תלותו הכמעט מוחלטת ביבואן המעסיק אותו.

כדי למנוע את ניגוד העניינים ולנתק את הזיקה והתלות בין צוות השחיטה ליבואן, החליטה מועצת הרבנות הראשית לשבץ את שלושת התפקידים הבכירים בצוות השחיטה שהם “ראש הצוות”, “בודק החוץ” ו”בודק הפנים” בדרך של הגרלה, כך שלאופן פעילותם במהלך עונת השחיטה, לא תהיה כל השפעה על אפשרות שיבוצם בעונה שלאחר מכן.

שינויים נערכו גם אצל שאר חברי הצוות, ובנוהל הבדצי”ם שהיה מקובל עד כה. על פי השינוי, לשחיטת בד”ץ יידרשו שני מפקחים נוספים [מלבד מה השלשה שהיו מקובלים עד כה], ומי שעובד בגוף כשרות פרטי לא יוכל להתקדם אל דרגת ‘ראש צוות’ ברבנות הראשית.

טענות השוחטים והבודקים

אלא שלידי חרדים 10 הגיעו טענות קשות כנגד מחלקת הכשרות של הרבנות הראשית. הבודקים והשוחטים טענו כי הרפורמה נובעת, לדבריהם, מרדיפת חרדים, ותוך ניסיון לצמצם את כוחם של הבד”צים החרדיים.

“איך אפשר לקבוע צוות של ‘בודק פנים’ ‘בודק חוץ’ ו’ראש צוות’ בהגרלה? בצוות כזה שעובד כל-כך הרבה שעות חייבים להיות יחסי אמון, ולא ניתן לשדך, אנשים בדרך של הגרלה”.

אחד הבודקים הסביר, כי הוא באופן שיטתי מסרב לעבוד עם ראשי צוותות או עם בודקים פנימיים וחיצוניים מסוימים, מאחר שלדבריו הם אינם מתאימים, הן מן הבחינה ההלכתית והן בשל מניעים נוספים השייכים לתחום יחסי אנוש.

“איך ניתן להכריח אותי לעבוד עם מי שאיני מעוניין לעבוד אתו? זה ממש להרכיב מין בשאינו מינו!” הוא אומר.

בהגרלה שנערכה על ידי אנשי מחלקת הכשרות הודיעו צוותי הבודקים והשוחטים, כי הם מסרבים לקחת חלק במערך החדש. גם היבואנים סרבו לקבל את התכתיבים החדשים, והכריזו כי הם מבקשים להמשיך לעבוד עם אנשי מקצוע בהם הם מאמינים.

עוד אומר אחד הבודקים: “מדובר בהחלטה שהתקבלה ללא נציגים שלנו, של השוחטים והבודקים, שלא לדבר על זה, שבהגרלה לא השתתף איש מטעמנו”.

הצדדים המתינו בינתיים להכרעת בג”ץ והיום כאמור, קיבל בית המשפט את עמדת הרבנות הראשית ודחה את טענות השוחטים.

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    ענה כסיל כאולתו פן יהיה חכם בעיניו
    21/05/2015 01:21
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. ב”ה
    כבוד הרב הראשי לישראל הרה”ג דוד לאו שליט”א שלום רב
    ירשה לי כבוד הרב להעיר או להאיר, כמה דברים על מכתבו לשובי”ם ובאם לא ירשה ? אני נוטל את הרשות ,ללא קבלת הסכמה ,כי הדברים של הרב הם ממש לא משקפים את המציאות (בלשון המעטה ) וד”ל ובמקום שיש חילול השם אין חולקין כבוד
    א) כאשר אתה בא לדון בעניין ,כרב אחראי על הכשרות ,אתה לא יכול ,ואסור לך, לערב שום עניין של פרנסה , אין רגשות בנושא הכשרות , שחיטה זה לא לשכת הסעד ,בכשרות יש אך ורק שולחן ערוך ונושאי כליו אשר ע”כ מי שצריך לעמוד בראש המחלקה הזאת ,זה רב עם תעודת שחיטה ,עם נסיון בשחיטה ,ובהדגשה ,על ניסיון של עבודה של שנים במפעלים בחו”ל ,כדי שידע על מה הוא מדבר ,ויבין על מה מדברים איתו ,וכמו שאתה יושב לבד ומחליט כרב ראשי ,כך יכול לשבת רב מיקצועי לבד,(אין חונטא ביהדות) אך כבר אביך זרק את המיקצוען ,ולקח אדם ללא כל ידע ,וכל שאיפותיו של אביך היו שקט תעשיתי והוא זה שייצר את הצמד חמד ,סבג-רפול ,אין אף נוהלים חדשים אצל עם ישראל (חדש אסור מין התורה ) ביהדות יש שו”ע ולפיו אנו חיינו ,חיים ,וניחיה ,עד ביאת גואל צדק ,וגם אז זאת התורה לא תהא מוחלפת ולא תהא תורה אחרת מאת הבורא יתברך ,אז על איזה נהלים אתה מדבר או כותב ,בעיות,? השמועות על הכשרות , של רב מסוים ,דרך הרב האחר ,היו מאז ומעולם ,ויהיו לעולם ,כל רב מדבר וכותב נגד השני ,וגם אתה עושה כך כותב נגד השוחטים ,ורוצה לסדר סדר עולם חדש ,וכל הנוהלים שלך לא יעזרו ,ולא יסירו לזות שפתיים מאף אחד ,אחרת כל העסק ששמו רבנים יורד לטמיון ,כך הם החיים ,וכך הם יהיו עד ביאת גואל צדק ,רב אחד נגד הרב השני ,שוחט אחד נגד השני ,סוחר נגד השני
    ב)
    מעולם לא ישבת עם אנשי מקצוע אמיתיים בשחיטה ,ישבת עם כמה אנשים ,מקורבים שמתיימרים להיקרא אנשי מקצוע ,ואמנם אחד או שניים מהם היו אנשי מקצוע ,אך הדברים שאמרו לך ,לא מצאו חן בעניך ,ולא הוזמנו יותר ,ואזכיר לך רק עם מי ישבת? מי הם אנשי המיקצוע ,רבין ,,,,,,ואדגיש לך ,אחיו של המקורב (יצחק רבין ) הוא זה שפנה לבג”ץ, והוא זה שאתה שאתה מאשים אותו בהוראות הבג”ץ,וייתרת האנשים אין להם כל ידע מה זה שחיטת חו”ל ולא אפרט שמות ,אכן אמת הדבר שרובם המכריע של אנשי הצוות העוסקים במלאכת השחיטה הם אכן אנשי מקצוע ויראי שמיים ,אך אתה הוא זה שחושד בהם,או על המיעוט שהם לוקחי בצע ,ועוברים על אסורים תמורת בצע כסף ,ומה עשית? במקום להשאיר את הרוב המכריע ,שיודע בדיוק על כל אחד ואחד, מי הוא ומה הוא ערבבת את כולם (ע”י הגרלות ) והפכת את המושג של הרוב,של החזקה שרוב המצוים אצל שחיטה מומחין הם ,עם מושג של מיעוט המצוי של הרע שהרי ע”י ההגרלה הוא מצוי ועקרת את הרוב ,אין יותר חזקת רוב המצויים בשחיטה הם אנשים מומחים ,

    ג) אתה כותב מפורשות שיש לך מגמה להסיר לזות שפתיים ,(שקט תעשיתי ) לא כשרות,לנגד עיניך , לא שו”ע ,ולא כלום ,אלא רק שלא ידברו על הרבנות הראשית , ושלא יספרו את האמת חיפשתי בכל ספרי ההלכות של שחיטה ,ולא מצאתי אף סעיף שבו כתוב הלכות לשו”ב בכיר , והלכות אחרות לשו”ב פחות בכיר , שוחט זה שוחט ,יש עם יותר נסיון , ויש עם פחות נסיון ,יש בכיר שלא ראוי להיקרא שו”ב ,ויש פחות בכיר שכל השחיטה רובצת עליו אז מדוע בחרת הגרלות אך ורק למתקריא בכיר ? הרי הדאוריתא , נימצא במה שאתה קורא שו”ב לא בכיר ,אלא מאי ? קבעת שהבכיר ,ובמה הוא בכיר ? זה שיש לו משכורת גבוה ,הוא זה שלוקח את השוחד, הוא זה שיעמוד לגורלו לקץ הימין-ימים הבכיר הזה ,החשוד הזה ,לאחר שיעמוד לגורלו , אז אין יותר לעז לא מצאת לנכון לזרוק אותו מהמערכת אלא שישאר ,ויתחיל לקבל מאדם חדש ,אצל המוגרל החדש ,ובסיבוב הבא ? או שיוגרל שוב לאותו מקום ,אז זה קל יותר ,ובאם יוגרל למקום אחר ,עוד יותר טוב כי החבר שלו ,המוגרל בסיבוב הקודם ,למקום שהוא הוגרל עתה , כבר הכין לו את השטח כי הוא, הרי גם הכין את השטח לחבר שלו שיוגרל למקום שבו הוא נמצא עתה ,והרי חברא חברא אית ליה ,וכל אחד יספר איך ,וכמה קיבל ,ואין יותר לזות שפתיים ,יש גורל, וכאשר יש גורל , האנשים פשוט הופכים לאילמים ולא ידברו יותר

    ד) אתה לא לישכת עבודה ,אתה רב “מטעם “המדינה ,ואתה אחראי על הכשרות ולא על חלוקת עבודה , הרבנות , הכשרות ,אסור לה להתנהל כמפלגה ,של מקורבים ומקושרים כפי שהיא היום ,אלא מקום שבו עובדים אך ורק המוכשרים ביותר ,כי כשרות זה דבר הנתון בין האדם ,לאלוקים ,ולא בין המקושר ,לרב הנותן התעודה ,או לאחראי של המחלקה אתה לא הוא זה שצריך לדאוג לתת הזדמנות שווה לכולם ,ובאם זה תפקידך, אז במתותא מיניך עשה זאת כפיילוט במדינת ישראל עם השובי”ם שעובדים בארץ ,ובאם זה יצלח לך ,אני הראשון ,שיזעק שצריך הגרלות ,בארץ ישראל יש גם אלוקים ,שמסר לך תפקיד חדש, לדאוג להזדמנות שווה , מדוע אתה לא מיישם את זה בארץ ,מה קרה ? לשובי”ם בארץ אין זכות שתידאג להם ? הרי אתה הוא הרב של כולם אלא בארץ ,אף אחד לא שומע לך ועל שחיטת חו”ל ?,לקחתם לעצמכם דבר שנוגד את ההלכה והחוק ,(יש כסף, וכסף גדול ) ועשיתם רגולציה ,ולשכת עבודה ,והזדמנות שווה ,ואתה עוד כותב שאתה עושה לי טובה ,ונותן לי רשות לבחור, למי אני אשלם ,אמנם לא אבחר את כל העובדים את מי שאתה מכנה בכירים ,אתה בוחר, או המחשב, או ההגרלה (יש שם כסף גדול ),מי ביקש ממך טובה ,מי אתה שתיתן לי דבר שמעולם לא שייך אליך ,”מי ביקש זאת מידכם רמוס חצרי ” מדוע אני צריך להתנגד לתוצאות ההגרלה ,ולעמוד בפני ועדת חריגים ולהסביר למה ?,אני הוא הרי המשלם ,אז אני הקובע למי אשלם , ואתם הם החריגים , שמחייבים אותי לשלם לאדם נגד רצוני ,אז אתה תעמוד בפתח שלי , ותבהיר לי מדוע אתה מתנגד ,הרי אני לא חריג לא לקחתי אדם מהשוק אלא שו”ב מתוך המערכת שלך ,עמוד אתה והיועץ המשפטי שלך ,ותנמק מדוע הוא לא ראוי לעבוד אצלי ותוכיח לו ,ולי, שאני משחד אותו ולאחר שהוכחת זאת ,זרוק אותו מהמערכת ,ובד”א תעניש ותזרוק גם אותי , לבית האסורים “אבל תוכיח קודם שאכן זה כך ”

    בוא בבקשה ונלמד יחדיו מי חריג ? אתם ששלחתם את רבין דוד ,או אני שלא מסכים לקבלו , אתם ששלחתם אלי אדם שכבר עבר את הגבורות ,או אני שלא יכול לקבלו אתם ששלחתם ראש צוות ללא תעודות של שוחט ,וללא כל ידע של שחיטה ,או אני שלא מסכים לקבלו , אדרבא תוכיח לי כמה שאני טועה או שקרן ,ותציג את התעודות שלו תוכיח לי שהאדם האחר ששלחו לי הוא עדיין צעיר ורענן ויכול לעבוד 7 שעות ואני ממש שקרן , וגם תוכיח לי שזה שהרבנות כתבה לבג”ץ שרבין לא דיווח אמת זה זיוף שלי והכנס אותי לבית האסורים ,או את מבצע ההגרלה ,שרצה לשלוח אותו אלי ,כדי להזיק לכשרות , ולי ממונית , תוכיח לי שיש אדם בשם שמואל רובנשיין ,ואני שקרן שכותב שאין חיה שכזאת ,שלח לי את התעודת זהות שלו אז החריג ומזלזל בכשרות , ובזולת, זה אתם ולא אני

    ה) חיפשתי ולא מצאתי בשום ספרי ההלכה של השובי”ם מושג של בשר מהדרין ,אין חיה שכזאת , יש אך ורק בשר כשר ,או בשר טרף ,יש כשר לפי הרמ”א וטרף לפי המחבר ,ויש כשר לפי המחבר ,וטרף לפי הרמ”א ויש כשר לדעת כולם ,אך בשר מהדרין מאן דכר שמיה נהוג לכתוב חלק , או גלאט ,או כשר ,אך כולם כשר כל אחד לפי מינהגו ,ושום בשר לא נפסל כי באם ניפסל הוא טרף אני יודע שתאמר לי שלזה היתה כוונתך ,אבל כרב ראשי לישראל לכתוב על בשר שניפסל ,שזה כשר ,ועוד במכתב לשובי”ם זה מראה על הידע שלך בנושא ,

    ו) שוב אתה לא מדייק בלשון המעטה ,שגורמים מסוימים פנו לבג”ץ עכב ההחלטות שלך ,זה לא אמת ,הגורם שפנה זה יצחק רבין , הוא פנה עכב שלא קיבל אישור להיות בד”ץ בוכרה , הוא פנה כי לא שובץ לעבודה ,ומדוע פנה לבג”ץ כי אתה קבעת, שאתה לשכת עבודה והוא טען שאתה מקפח אותו ,ואתה? במקום לעמוד מולו ולומר לו את האמת שאתה לא לשכת עבודה ,ושהוא אדם קשה ,ולכן לא משבצים אותו ,בחרת לברוח מהנושא והבטחת לבג”ץ שתעשה איזה פטנט,פלט מחשב , כדי שהוא ישובץ,וגם איימת שבאם רוצה בד”ץ לא יעבוד לרבנות (הוא מוקצה )(אין לו פנקס אדום של ההסתדרות ,אז אין רופא ) ,והבג”ץ ? לא הורה לך מעולם דבר שכזה הגרלה או פלט מחשב ,כי הם שופטים ,ואין בעולם שופט שיכריח אותי לקבל אדם לעבודה “ואני הוא המשלם לו” ,נגד רצוני (ובאם הוא מפקח שלך,ויש ניגוד אנטרסים , שלם לו אתה ),ואתה? קפצת על המציאה הזאת ובמקום לעמוד מול אותם שאינם ראוים לעבודת קדש זו , ולזרוק אותם המצאת את הגלגל ,נעשה הגרלה ואני לא אעמוד מול אותם שלא ראוים ,מולם יעמוד היבואן ,ובאם ארצה ? אסכים לקבל את היבואן בועדת החריגים ,ובאם לא ארצה ? (כי המוגרל הוא מקושר שלי )אז היבואן לא יתקבל לועדת החריגים ואנקה את עצמי ואספר שהתאגדו היבואנים בעלי הזרוע לעקור את הכשרות ,ולך זה ממש מפריע הם גורמים נזק לציבור ,והם רוצים שוחד ולא כשרות ,ועוד כמה דברים יפים , ושהבשר יתייקר בגללם, ולא בגללך ,שהוספת עוד מפקחים שיסתובבו בחוסר מעש ,כי המפקחים הרי שומרים על הכשרות (ועל השוחד ולזות השפתיים )הנייר הרי סובל הכל ורק דבר אחד אתה לא כותב , את האמת , שמי שמשלם על הכשרות זה היבואנים ,ומי שמשלם על כל הטעיות שלכם זה היבואנים ,ומי שחשוד לקבל שוחד זה אנשי הרבנות ,ומי ששולח אלי פושעים זה הרבנות ,ומי ששולח אלי אנשים ללא כל ידע זה הרבנות ,ומי ששלח אלי שו”ב בכיר שעשה את צרכיו באולם העבודה זה הרבנות ,ומי ששלח אלי ראש צוות ,שנתן הוראה להרוג 4 בהמות שנישארו כי עבר לו הזמן של 7 שעות העבודה שהרגולטור קבע ,(דקה אחת יותר זה טרף ) ומי שייצר את כל הבעיה זו הרבנות ,שבעשרים השנה האחרונים שמה לה למטרה ,לאייש במחלקת שח”ל אנשי דלא מעלי ,והם הביאו שוחטים פושעים ,והתיישים,נעשו לגדיים ואח”כ ,לשובי”ם בכירים ,ולראשי צוותות ולמוציאי לזות שפתיים ,עד אשר פגעו בך והתפוטר אחד מהם, ופתח את המאוורר ,והעיף את כל הליכלוך החוצה ,ואתה במקום לנקות את האורווה או להודות בריש גלי שאין לך כח ,יכולת ,רצון ,ואינטרס, המצאת את הגלגל ששמו הגרלה ואז ?היבואנים כבר ישברו את הראש ,אך היבואנים רוצים כשרות רוצים אך ורק אנשים טובים ,ולא אנשים שאתה קיבלת ,והיכנסתה למערכת , זרוק את האנשים הרעים ,ואז ? הרי אין לי כל בעיה כל כרטיס הגרלה שאקנה הוא כרטיס זוכה ,כי המטרה שלי היא לספק בשר כשר ,עם מצפון שקט ,ולא כל יום עם סיפור חדש ,על הרעיון הזה לא חשבת ,? לנקות את האורווה ,ואף אחד לא יתנגד ,ומה גם כל הבדצי”ם יפלו לבד ,שהרי כל השובי”ם יהיו רק אנשי תורה ,”יראי שמיים, מרבים” תהלך ברחובות עם ראש מורם ,אבל לא זו המטרה שלך ,המטרה שלך זה רק כח אתה גרמת שאנשי תורה ,רבנים חשובים ,יעמדו בצפייה שיצילו אותם מייד הארי והדוב , ומי יציל ? בג”ץ שאין בו ריח של תורה ,ריח של כשרות ריח של יהדות ,הוא זה שיציל אותנו מהגחמות שלך ,ולשופט הזה תהיה הזכות שהציל את הכשרות לעם ישראל ,ואז אוי לאותה בושה ואוי לאותה כלימה שתעבור ברבים ,

    כי הרי אפי’ באים תזכה בבג”ץ ,השובי”ם הפושעים שאתה הרי מודה שהם פושעים ימשיכו במערכת אז מה הועלת ,לא עשית כלום , הלזות שפתיים הרי תמשיך ,רק ניסיון סרק להראות “מי יותר בעל זרוע” ,לא כשרות, ולא כלום ,רק כח וכבוד,

    באם רק תתבונן טוב מי האנשים שאכן יצאו לעבוד עד עתה ,תשאל ,תברר,תחקור ,אז תבין את חומרת מצבך ,הרי חלקו הארי של המוגרלים התנגדו לצאת ,תברר למה ?

    ואסיים בתפילה לבורא העולם ,”ואשיבה שופטייך כבראשונה ויועציך כבתחלה”
    וציון במשפט תפדה ,
    ובאם רק רצית (אמנם זה כבר מאוחר נתנו לך הזדמנויות רבות ) ,אז זכות שמירת הכשרות היתה עומדת לזכותך ,אך הרי לא הסכמת ועוד הצדקת את עצמך במכתב

    אז זכות שמירת הכשרות תעמוד “להמרים יד בתורת משה”= בג”ץ

    בכבוד רב וביקרא דאוריתא
    נחום שוורצמן ארגנטינה

    שו”ב דמיתקריא בכיר בדימוס
    וכעת סה”כ קצב או יבואן , של בשר כשר, שאך ורק הוא זה שמשלם על הכשרות ,ודואג על שמירת הכשרות
    וכעת ,כמו בעבר לעולם לא לקח ,או נתן ,שוחד לאף אחד ,למרות הלחצים

    ומשקיע מאמצים אדירים למען הכשרות , לא הרבנות הראשית, לא ראשי הצוותות , ולא מחלקת שח”ל, רק אני היבואן ,הקצב, (או כפי שאתה מכנה אותי מתאגד ומנסה בכוחניות להשפיע ) משקיע כספים רבים עבר הכשרות, ועבור שירותי הדת , של הצוותות ( לדאוג להם , למנין ,לספר תורה,ולהפסקות לתפילה ,וכו’ ) ורק אח”כ מתפלל ומבקש שלא יצא מכשול מתחת ידי ,למרות שאני לא אחראי על הכשרות

    כי כיהודי “יש לי אחריות על הכשרות”