כיצד הפתיע משמיץ החרדים פרופ’ ישעיהו ליבוביץ’ במכתב סניגוריה?

"אחוז הטפילים החיים על חשבון מוסדות הציבוריים אצלם אינו גדול - ואפשר אפילו קטן - מאחוז המתקיימים על דמי אבטלה " • קשה להאמין: זהו כתב הגנה על אורח החיים החרדי פרי עטו של לא אחר מפרופסור ישעיהו ליבוביץ'
אבי כץ
ב' סיון התשע"ה / 19.05.2015 23:05

מכתב מודפס, הנושא לוגו של האוניברסיטה העברית מ-1992, מגולל כתב הגנה מרתק על אורח החיים החרדי פרי עטו של פרופסור ישעיהו ליבוביץ’.

המכתב מגיב לטענות של אדם בשם יוחאי גורן שהטיח כנגד הציבור החרדי, ובפרט נטורי קרתא, על כך שהם “חיים בימי הביניים” כ”טפילים”.

ליבוביץ’ עונה לו בחריפות אופיינית, מגדיר את דבריו “כחוצפה” ואף טוען שאחוז הטפילות גבוה יותר דווקא בחברה הכללית. המכתב יוצג למכירה בבית המכירות הפומביות ‘קדם’ בירושלים בתחילת החודש הבא. 

לשון המכתב: “נטורי קרתא, והציבור החרדי כולו, “חיים כאן חיים של המאה העשרים” (זו לשונך) ממש כמוך, בכל מובן – ביולוגי או סוציולוגי –  שאפשר לייחס ל’חיים’.

הם נולדים ומולידים, והם מגדלים ומחנכים את ילדיהם; אחוז התחלואה והתמותה בקרבם, וכן אורך חייהם הממוצע, הוא כבציבור שאותו אתה מכנה ‘מודרני’; הם מתקיימים במסגרתו של אותו משטר כלכלי, ואף אחוז הטפילים החיים על חשבון מוסדות הציבוריים אצלם אינו גדול – ואפשר אפילו קטן – מאחוז המתקיימים על דמי אבטלה מכספי המדינה כבכל חברה תעשייתית-מודרנית.

אפשר שיש להם נחת-רוח מחייהם יותר מאשר לרבים מן המכונים בפיך ‘מודרניים’. אלא שאורח- חייהם שונה מאורח-חייך, ובתמימות – הגובלת בחוצפה – אתה קובע  בפשטות שאורח-חייך הוא הנורמה האנושי ושהם הסוטים ממנה.

אתה אינך מסוגל להבין שבעיניהם אורח-חייהם הוא נורמלי, ואתה הוא הסוטה. מבחינה אובייקטיבית ההבדל ביניכם אינו אלא שאתה משתייך לרוב, ואילו הם מיעוט – ובזה לא נאמר מאומה על הבדל מבחינה אינטלקטואלית או מוסרית…”.

עמדה זו מפתיעה ביותר שכן מקורה באיש מדע שהיה נטוע האקדמיה וברציונליזם באופן עמוק.

יתרה מכך, ליבוביץ’ ידוע בעמדתו על החרדים, כמו למשל ציטוטו המפורסם: “אינני בטוח שהכת הזאת היא ההמשך של העם היהודי ההיסטורי. זה משהו שצמח וצומח מתוך העם היהודי ההיסטורי, אבל דומני, אם בכלל הכת הזאת תתקיים, שזה דבר אחר לגמרי”.

הדברים תמוהים אף יותר שכן החרדים שנאו את ליבוביץ’, עליו אמר אחד מהרבנים: “ליבוביץ’, בידענותו הגדולה, הוא היהודי היחיד החי היום שעליו ניתן להחיל ללא פקפוק את התואר החז”לי – אפיקורוס”.

ליבוביץ

פרופסור ישעיהו ליבוביץ’ (1902- 1994) לא היה רק מדען ואיש רוח, אלא  אחד מהוגי הדעות היהודים החשובים במאה ה-20 ומבקר פוליטי וחברתי נוקב ובוטה. 

במשך עשרות שנים עסק ליבוביץ’ במחקר ובהוראה באוניברסיטה העברית בירושלים בתחומי המדע והרוח, כימיה ונוירופיזיולוגיה, היסטוריה ופילוסופיה של המדעים.

עם זאת, הוא הקפיד לצאת מתחומי האקדמיה ולפנות לציבור הרחב, והיה, בין השאר, מרצה פופולרי בסדרת “אוניברסיטה משודרת” של גלי צה”ל.  פנייתו אל הציבור הרחב ניכרת גם בכך שהִרבה לענות למכתבים שנשלחו אליו. לרוב המכתבים ענה ליבוביץ’ בפירוט, ובהם הוא התנסח בסגנון עדין בהרבה מזה שניכר במאמריו ובהרצאותיו. מכתב זה, שלא פורסם מעולם, מביע עמדה מפתיעה וביתר שאת- סגנון חריף ולא אופייני.

 מירון ארן מבית המכירות הפומביות ‘קדם’: “בימים אלו, לאחר מערכת בחירות סוערת וספיחיה התקשורתיים סביב הרכבת הקואליציה והממשלה, טענות דומות נשמעות מצד התקשורת הישראלית ואנשי ציבור בדבר ‘טפילותם’ של החרדים וסגנון חייהם ‘הארכאי’.

“הסנגוריה המגיעה במפתיע דווקא מצדו של הפרופסור שנוא נפשם צריכה להוות נר לרגלי כלל החברה באשר לכבוד וסובלנות כלפי האחר והשונה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות