קורה במשפחות הכי טובות: מינוי אפוטרופוס לאדם הלוקה בנפשו

מה ההבדל בין אפוטרופוס לגוף, לדין, ולרכוש? מי מפקח על האפוטרופוסים? כיצד מתבצע המינוי בפועל? • עורך דין אריאל דרור על כללי בסיס למינוי אפוטרופוס לקרוב שאיבד את היכולת לשלוט בחייו
עו"ד אריאל דרור
כ"ח אייר התשע"ה / 17.05.2015 14:34

במקרה בו אדם לוקה בשבץ מוחי, או בכל אירוע רפואי חריף אחר השולל ממנו את יכולתו לקבל החלטות חשובות לצורך ניהול חייו, והוא אינו מסוגל לדאוג לרווחתו ולצרכיו, לרבות קבלת החלטות כלכליות רצוי מאוד לשקול למנות עבורו אפוטרופוס.

 כאשר נתמנה לאדם אפוטרופוס – הוא נקרא “חסוי”. על האפוטרופוס לדאוג לכל ענייניו של החסוי, בנושאים בהם התמנה, וכאשר עליו לדווח מעת לעת לאפוטרופוס הכללי אודות מעשיו.

 בהתאם לחוק, 3 סוגים של מינויי אפוטרופסות:

א.       אפוטרופוס לגוף – אדם זה יקבל החלטות הנוגעות לגופו של החסוי. לדוגמה, החלטת על פעולות רפואיות שונות להם עלול להזדקק החסוי. מינוי זה נדרש כאשר צפויים הליכים רפואיים, וכאשר האדם הנזקק להם אינו נמצא במצב המאפשר לו לקבל החלטות בנושא.

 ב.       אפוטרופוס לרכוש –  אפוטרופוס זה מנהל את עניינו הרכושיים של החסוי. לדוגמה, ניהול חשבונות בנק, תשלום חשבונות שונים, מימון מוסד סיעודי וכיוצא בזה. מינוי זה נדרש כאשר ישנה הדרדרות בכושר ההבנה של אותו אדם, ובמיוחד באם ש לו רכוש רב ו/או הוא נזקק לממן עבורו מוסד.

 ג.        אפוטרופוס לדין  על אפוטרופוס זה לדאוג לכל ענייניו המשפטיים של החסוי.

לדוגמה, עליו לשכור עו”ד במידה ומוגשת תביעה כנגד החסוי, וכן לדאוג למיצוי זכויות החסוי בהליכים משפטיים שונים, כגון ביטוח לאומי, ועדת תביעות  וכיוצא בזה. מינוי זה נדרש כאשר ישנו הליך משפטי עומד על הפרק או צפי להליך כזה וכאשר אותו אגם אינו מסול לנהלו.

 כיצד המינוי מתבצע?

 במידה ואדם אכן בלתי כשיר לבצע פעולות בעינינו, וקיימות הוכחות רפואיות לכך (היינו, אין מדובר בפגיעה קלה יחסית) – יש להגיש בקשה למינוי אפוטרופוס בבית המשפט לענייני משפחה.

בדרך כלל האדם המגיש בקשה זו הינו קרוב משפחה, ועליו להוכיח כי האדם אשר בעניינו מוגשת הבקשה אכן זקוק לאפוטרופוס, וכי הוא האדם המתאים ביותר לדאוג לו.

 כמו כן, עליו לציין איזה סוג אפוטרופוס מבוקש – לרכוש, לגוף, לדין, או שמא גם וגם.

 פיקוח על אפוטרופסים

 יצוין כי לאור רגישות העניין, מינוי אפוטרופוס לענייני רכוש נמצא תחת פיקוח של האפוטרופוס הכללי.

כך למשל, יש למלא אחת לתקופה דו”ח בעניין הכספים שהוצאו.

כמו כן, האפוטרופוס לא יכול להוציא כספים למטרותיו האישיות- אלא למען החסוי בלבד- כגון כספים עבור אשפוז, טיפול, כלכלה, וכיוצא בזה.

בכל עניין הקשור למילוי תפקידו של האפוטרופוס שאין לגביו הסדר או הוראות בחוק –יכול האפוטרופוס לפנות לבית המשפט בבקשה למתן הוראות לגבי ביצוע תפקידיו, וכאשר יצוין גם כי ישנם פעולות אותם כלל לא  ניתן לבצע ללא אישור בית המשפט.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות