פעיל הר הבית שנעצר מעצר שווא למספר שעות יפוצה ב-10000 ש”ח

שי וייספיש
|
כ"ד אייר התשע"ה / 13.05.2015 12:56
קטין שהשתתף באירוע של תנועת ‘חוזרים אל ההר’ נעצר על ידי שוטר ועבר חיפוש משפיל בתחנת משטרה • למרות שבית משפט שחרר את העצור ב-12 בלילה – המשטרה לא קיימה את ההחלטה עד הבוקר • תביעה שהגיש פרקליטו איתמר בן גביר אילצה את המשטרה להתפשר ולשלם פיצויים

משטרת ישראל תשלם עשרת אלפים ש”ח לפעיל בתנועת ‘חוזרים אל ההר’ שנעצר ביום העצמאות שעבר.

בכתב התביעה נטען, כי הפעיל – שהיה באותה תקופה קטין – השתתף באירוע של תנועת ‘חוזרים אל ההר’ הפועלת למען חזרה להר הבית. בשלב מסוים סבר שוטר שהוא הפר תנאי הגבלה שבהם היה נתון, ולקח את הצעיר לתחנת משטרה, שם נערך חיפוש בתיקו ונמצאו מדבקות בהם נכתב “ישוחרר הר הבית”, ו”הרב כהנא צדק”.

הצעיר נעצר ונאלץ לעבור חיפוש משפיל יותר  בתחנת משטרה. מאוחר יותר הגיש עורך דינו איתמר בן גביר ערר על מעצרו, ובשעה 12:00 בלילה הורה בית המשפט על שחררו בתנאים מגבילים – אך למרות זאת הוא לא שוחרר והמשטרה לא קיימה את החלטת בית המשפט, עד לשעת הבוקר.

הצעיר דרש פיצויים על סך של 25 אלף ש”ח וטען באמצעות עורך הדין איתמר בן גביר, כי מדובר במעצר שווא של מספר שעות וכי זכויותיו הופרו בחיפוש משפיל.

עורך הדין בן גביר הפנה את המדינה לתיק אחר שהסתיים רק לפני מספר חודשים, בו לקוח אחר שלו זכה לפיצויים על ידי המשטרה בגין חיפוש דומה.

בנסיבות אלה, הסכימו במשטרה לפצות את הצעיר, ובישיבת פשרה בין עורך דינו של פעיל הר הבית לבין עו”ד משה וילינגר מפרקליטות מחוז ירושלים אזרחי, נקבע כי המשטרה תפצה את הצעיר בסכום של עשרת אלפים שקלים.

עורך הדין בן גביר: “אני מקווה שהתיק דנן כמו גם תיקים רבים אחרים שהסתיימו בפסיקת פיצויים נגד המשטרה ו/או שטרם הסתיימו, יכוונו את שוטרי משטרת ישראל בעבודתם.

“אין מקום לערוך חיפושים משפילים ופוגעניים בעצורים, וודאי שראוי היה לקיים את החלטת בית המשפט שהורה על שחרור הצעיר באופן מיידי.

“אמנם אני מבין שרוב אנשי השב”ס שהיו במשמרת באותה שעה לא היו ערים, אך אם שופט התעורר כתוצאה מהערר שלנו ואם אני עצמי רצתי מבית משפט לבית משפט, כדי להגיש את הערר באותה שעה, אין כל סיבה שסוהרים לא יהיו ערים לקיים את החלטת השופט”.

מתנועת ‘חוזרים אל ההר’ נמסר בתגובה: “גם ביום העצמאות האחרון המשטרה המשיכה להתעמר בפעילים שלנו ועצרה אותם לשווא, פעילי התנועה יגישו תביעות אזרחיות ולא יוותרו, עד אשר המשטרה תבין ותפנים שזכויות יש גם ליהודים. אלפי מחבלים מתפרעים בהר הבית והמשטרה בוחרת לעצור דווקא את הפעילים שלנו, שכל חטאם שהם רוצים את חזרת עם ישראל למקום הקדוש ביותר”.